• 1401/03/06 - 15:00
  • - تعداد بازدید : 120
  • - تعداد بازدیدکننده : 120

قانون مترقی و مجریان صالح تأمین کننده سعادت انسان هستند

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: قانون مترقی و مجریان صالح کنار همدیگر تأمین کننده سعادت جامعه بشری است و باید جامعه هدف نیز این دو را در کنار هم بپذیرد تا روی سعادت را ببیند.

به گزارش ستاد خبری، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان که امروز ششم خردادماه در مجتمع امین قم برگزار شد، اظهار کرد: حسن تقارن و انتخاب سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در روز شهادت پیشوای مذهب شیعه امام صادق(ع) اقدام ارزنده‌ای است، چرا که امروز سالگرد هجمه طاغوتیان به فیضیه و ضرب و شتم طلاب نیز است؛ روزی که با حضور مرجع تقلید آیت‌الله العظمی گلپایگانی و در مراسم شهادت امام صادق(ع) به فیضیه حمله و طلاب را به خاک و خون کشیدند.

وی با اشاره به اینکه اهتمام مسئولین دانشگاه و دانشجویان به مقوله قرآن و عترت اتفاق مبارکی است که در این حرکت بزرگ قرآنی با رنگ و نگاه عترت شرکت کردند، ادامه داد: «إنّی تارکٌ فیکم الثّقلیْن کتاب اللّه و عتْرتی أهْل بیْتی ما إنْ تمسّکْتمْ بهما لنْ تضلّوا أبداً و إنّهما لنْ یفْترقا حتى یردا علیّ الحوْضاین» از جمله روایاتی که علمای شیعه و اهل سنت بر آن اتفاق نظر دارند، این روایت قرآن و عترت را با همدیگر جمع کرد؛ کسی که در میان امت 23 سال پیامبری کرده و در روزهای آخر پیام روشن و ماندگار برای امت به یادگار گذاشت که شاخه‌ای از آن قرآن و شاخه دیگرش عترت است.

آیت الله حسینی بوشهری افزودعده‌ای از فلاسفه می‌گویند که قانون مترقی برای جامعه وجود داشته باشد تضمین کننده سعادت انسان است و عده‌ای هم معتقدند کارگزاران صالح و مجریان صالح اگر حضور داشته باشند تضمین کننده سعادت جامعه است؛ تردیدی نداریم که سخن هر دو دسته صحیح است و هیچ کدام به تنهایی تامین کننده سعادت نیست؛ پیامبر به عنوان ایده سوم تأمین کننده سعادت را معرفی کرد که همان کتاب الله یعنی قانون مترقی و عترتی یعنی مجریان صالح هستند؛ نکته جالب این است که گاهی ممکن است قانون مترقی در جامعه باشد اما جامعه هدف نخواهد از این قانون و مجریان صالح بهره ببرد، آیا این جامعه روی سعادت را خواهد دید که بنده در پاسخ می‌گویم هرگز. مگر اینکه جامعه خودش را در اختیار این دو مهم قرار دهد که در اینصورت راه گمراهی را در پیش نخواهد گرفت.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کردگاهی هم ممکن است که قانون مترقی باشد اما مجریان صالح نباشند که اینچنین قانون بر زمین می‌ماند؛ گاهی قانون مترقی وجود نداشته باشد که در اینصورت مجریان مبنای عمل ندارند و سعادت جامعه تامین نمی‌شود، مگر اینکه هم‌افزایی بین مجریان و قانونگذاران وجود داشته باشد؛ اگر در جامعه‌ای کارگزار صالح از صحنه جامعه کنار زده شود نیز جامعه از میراث پیامبر(ص) بهره نمی‌برند و این جامعه روی سعادت را نمی‌بیند.


وی گفت: به عنوان مجریان صالح خودتان را در محضر قرآن و عترت قرار دهید، این جشنواره بر این اساس قرآن و عترت را بیان کرده است؛ تلاوت قرآن و حتی به ظاهر تدبر در قرآن منهای الهام گرفتن از تعالیم عترت تدبر نیست؛ یا بگویند ما تنها به روایات مراجعه می‌کنیم و به قرآن کاری نداریم مانند اخباریون که همراه سعادت و عمل به وصیت پیامبر(ص) نیست.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: در عصمت پیامبر(ص) تردیدی نیست و کلام ایشان برای ما حجت است؛ ثقل اکبر و ثقل اصغر تعبیر عجیبی است که پیامبر(ص) گویا خبرغیبی اعلام می‌کند که وقتی قرآن و عترت در کنار هم قرار گرفتند در صحت قرآن تردید نداریم و منظور عترت است یعنی عترت در کنار قرآن مصون از خطا است و در نتیجه تا قیامت این دو در کنار هم هستند؛ بهترین مفسرقرآن که اشراف به تمام آیات دارد عترت است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: از عمده فهم قرآن بر نمی‌آییم اگر افرادی آن را برای شما تبیین نکنند، به تعبیر روایات این افراد باید بطن قرآن را یافته باشند و این مهم طبق حدیث «الإمام یهدی إلى القرآن والقرآن یهدی إلى الإمام» تنها از عترت برمی‌آید.

حسینی بوشهری بیان کرد: تدبر در قرآن و تفسیر قرآن در این مسابقه همراه با نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه وجود دارد؛ هم زمان توجه به قرآن و روایات معنایش این است که بر دستی قرآن و در دست دیگر آثار عترت است چون در محضر خود عترت نیستیم.

 

  • گروه خبری : فرهنگی,اخبار
  • کد خبر : 2658

تصاویر