• 1399/11/01 - 17:00
  • - تعداد بازدید : 69
  • - تعداد بازدیدکننده : 69

«ارائه‌ی مدلی برای تاب‌آوری و ارتقای بازار سرمایه ایران» رساله سال در حوزه‌ی پدافند غیرعامل

استاد اقتصاد دانشگاه قم گفت: متاسفانه ساختار اقتصادی ما مقاوم سازی نداشته و وابسته به نفت است و به محض اینکه کشور را تحریم می کنند، اقتصادمان به راحتی آسیب می بیند، در مقابل اگر راه حل دیگر و جایگزینی جز نفت داشته باشیم، ساختار اقتصادمان به این آسیب پذیری که امروز هست، نخواهد بود.

 

نقش تحریم در بازار بورس ایران

دکتر محمد حسن ملکی در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه قم، عنوان کرد: به طور کلی بازار سرمایه، بازاری برای تامین مالی است که اخیرا بسیاری از مردم به سمت این بازار آمده و از آن استقبال کردند، این بازار همچون بازارهای مالی دیگر، آسیب پذیری هایی را نیز به دنبال داشت؛ چراکه به ویژه در کشور ما علاوه بر داشتن تهدیدهایی که بازارهای سرمایه دیگر کشورها دارند، تحریم های مختلفی نیز که بر کشور اعمال شده است، تهدید بازار بورس ایران را دوچندان می کند.

 

وی بیان کرد: در رساله دکترایی که اخیرا با عنوان "ارائه‌ی مدلی برای تاب‌آوری و ارتقای بازار سرمایه ایران" نوشته شده است، عوامل تاب‌آوری این بازار استخراج شده است، در ارتقا بازار سرمایه نیز در این رساله موضوع "مقاوم سازی اقتصادی" با استفاده از" تئوری شکست ناپذیری" که طالب آن را مطرح کرده، بررسی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم ادامه داد: پیش از این، "تئوری شکست ناپذیری" تنها به عنوان یک نظریه مطرح شده بود، اما هم اکنون در این رساله، این تئوری، در قالب یک مدل در بازار سرمایه  ایران ارائه و عملیاتی شده است.

 

دکترملکی بیان کرد: در همه‌ی بازارهای جهانی موضوعی با عنوان "بحران" وجود دارد؛ ما دراقتصاد بر این باوریم که همیشه سیستم های اقتصادی، بنگاه ها در سطح خرد و به طورکلی کل اقتصاد یک کشور تحت تاثیر یکسری بحران ها و تهدیدات قرار می گیرند.

 

بحث"اقتصادمقاومتی"راهکاری مهم در راستای مقاوم سازی اقتصادی در تمام کشورهای دنیا است

این استاد اقتصاد دانشگاه قم گفت: این بحران و تهدید، بازارها از جمله بازارهای سرمایه را تهدید می کند، بنابراین زمانی بنگاه های اقتصادی و به طور کلی کشورها در این بحران ها امنیت داشته و موفق عمل می کنند که قبل از دچارشدن به این بحران ها، تدابیر لازم را بیندیشند، برای مثال بحث اقتصاد مقاومتی در این راستا، موضوعی است که می تواند به عنوان یک تدبیر پیش از بحران اندیشیده شود و بنابراین برخلاف تصور عامه مردم، اقتصاد مقاومتی  منحصر به ایران نیست، بلکه به عنوان یک تدبیر اقتصادی پیش از بحران و نوعی مقاوم سازی اقتصادی در برابر تکانه های اقتصادی از خارج از یک کشور، در دنیا مطرح است.

 

دکتر ملکی افزود: در واقع آن اقتصادهایی که وابسته هستند، در مقابل تکانه های خارجی به زودی آسیب می پذیرند، برای مثال اقتصاد یونان و ایتالیا در مقایسه با آلمان در بحران مالی بسیار آسیب پذیر عمل کردند و حتی تا مرز ورشکستگی رفتند اما در مقابل کشور آلمان دراین دوران نه تنها آسیب پذیر نبود بلکه اقتصاد آن ارتقا نیز پیدا کرد.

ارتقا اقتصاد همزمان با تاب آوری آن

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تاکید کرد: ما نیز در بحث مقاوم سازیدر پی آن هستیم تا علاوه بر تاب آوری اقتصاد کشور در برابر تکانه های خارجی، این اقتصاد به رشد و توسعه‌ی خود نیز ادامه دهد.

 

دکتر ملکی یادآور شد: بنابراین در اینجا ما با دو تنوری مطرح شده با عنوان "تاب آوری و مقاوم سازی" و همچنین "تئوری ارتقا" روبرو هستیم، در تئوری تاب آوری، اقتصاد یک کشور باید در برابر تکانه های خارجی ساختار خود را حفظ کند، این اقتصاد در تئوری ارتقا نیز باید در دوران بحران، علاوه بر حفظ ساختار، رشد خود را ادامه دهد.

 

 این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: متاسفانه ساختار اقتصادی ما این مقاوم سازی را نداشته و شکننده است، در واقع وابسته به نفت هستند و به محض اینکه کشور را تحریم می کنند، اقتصادمان به راحتی آسیب می بیند، در مقابل اگر راه حل دیگر و جایگزینی جز نفت داشته باشیم، ساختار اقتصادمان به این آسیب پذیری که امروز هست، نخواهد بود.

 

چگونه بازار سرمایه ایران را تاب آور و مقاوم کنیم؟

دکتر ملکی اضافه کرد: اقتصادهای مقاوم از طریق ایجاد تنوع در فعالیت های اقتصادی، اقتصاد خود را فعال و مقاوم می کنند، بنابراین در رساله "ارائه‌ی مدلی برای تاب‌آوری و ارتقای بازار سرمایه ایران" سعی شده است تا با ارائه‌ی یک مدل و راهکار، بازار سرمایه ایران را نه تنها تاب آور کنیم، بلکه آن را ارتقا نیز بدهیم؛ تاب آوربودن همانطور که ذکر شد به معنای حفظ ساختار در برابر تکانه های اقتصادی از جمله بحران و تحریم هاست.

 

دکتر ملکی با اشاره به اینکه در این رساله از مدل های زیادی استفاده شده است، یادآور شد: در این رساله، برای استخراج عامل ها از تکنیک فراترکیب، برای مدل سازی از تحلیل تاثیرمتقابل و در مرحله آخر مدل به دست آمده را با نرم افزارpls را تست کردیم؛ در واقع علاوه بر ارائه مدل، آن را نیز تست کرده ایم.

 

وی تصریح کرد: یکی از مقالات رساله مذکور در نشریه "مدیریت صنعتی دانشگاه تهران" چاپ شده است، مقاله‌ی ISI دیگری نیز با ضریب تاثیر 2(JCR) به زودی چاپ خواهد شد.

 

دکتر ملکی، استاد راهنمای رساله مذکور خاطرنشان کرد: رساله‌ی " ارائه‌ی مدلی برای تاب‌آوری و ارتقای بازار سرمایه ایراندر حوزه‌ی پدافند غیرعامل، رساله سال (برتر) شده است؛ محمدرضا حسن زاده نیز، دانشجوی مقطع دکتری در این رساله بوده است.

  • گروه خبری : پژوهش,اخبار
  • کد خبر : 3276