• 1402/08/11 - 11:00
  • - تعداد بازدید : 114
  • - تعداد بازدیدکننده : 114
ریاست حوزه علوم، تحقیقات و فناوری دفاعی کشور مطرح کرد:

استفاده از ظرفیت‌های داخلی و ارتباط با نخبگان دلیل اصلی موفقیت کشور در حوزه دفاعی و نظامی

ریاست حوزه علوم، تحقیقات و فناوری دفاعی کشوربا اشاره به لزوم همکاری صنایع دفاعی و جامعه نخبگانی کشور در شرایط خاص کشور گفت: اتفاقات مثبتی که در حوزه دفاعی و امنیتی کشور رخ داده است حاصل تعامل نظام دفاعی با نخبگان و دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت­های داخلی است.

​​به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، در نشستی که به همت معاونت پژوهشی دانشگاه قم برگزار شد، ​ریاست حوزه علوم، تحقیقات و فناوری دفاعی کشور با حضور در دانشگاه قم با فعالان ارتباط با صنعت، نخبگان، اساتید، روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی صنعتی استان قم دیدار کرد.

وی در این دیدارها ضمن ابراز خوشحالی نسبت به حضور در جمع اساتید نخبگان و مسئولان دانشگاهی استان قم، ابراز امیدواری کرد، همکاری‌های صنایع دفاعی با مراکز دانشگاهی و صنعتی قم افزایش یابد.

وی گفت: مجموعه دفاعی کشور به تبع شرایط خاص کشور مانند تحریم و جنگ تحمیلی به این سمت حرکت کرد که مسائل خود را با ظرفیت‌های داخلی و توسط نخبگان کشور حل کند و تمامی اتفاقات مثبتی که در حوزه دفاعی و امنیتی کشور رخ داده است حاصل تعامل نظام دفاعی و نخبگان و دانشگاه‌ها است.

وی تصریح کرد: مسائل و نیاز‌های دفاعی در دو بعد نیاز‌های روتین و نیازهای نیروهای مسلح و همچنین نیازهای فناورانه و نوظهور تقسیم می‌شود.

رئیس حوزه علوم تحقیقات و فناوری دفاعی کشور اضافه کرد: حوزه کار ما از کف اقیانوس تا فضا و بسیار گسترده است یعنی علاوه بر حوزه دفاعی و نظامی به مسائل غیر نظامی مانند صنایع غذایی پوشاک، علم و تکنولوژی‌های روز نیز پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر همکاری گسترده دانشگاه‌ها با صنایع دفاعی گفت: امسال در برنامه ستاد کل طرحی به نام جهاد علمی تهیه شده است که در آن کلیه ابعاد، ظرفیت‌ها، چالش‌ها و موانع تحقیقات و فناوری حوزه دفاعی و ارتباط با مراکز علمی پیش بینی شده است.

 وی همچنین از ثبات همکاری، تامین منابع پایدار، ملاحظات همکاری با صنایع دفاعی و مالکیت فکری را مهم‌ترین چالش‌های همکاری صنایع دفاع با مجموعه‌های دانشگاهی و علمی نام برد که در طرح جدید برای رفع این موانع پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است.

رئیس حوزه علوم تحقیقات و فناوری دفاعی کشور با با انتقاد از طرح‌های موازی علمی در کشور تصریح کرد: برای جلوگیری از این امر، ماموریت‌هایی برای دانشگاه‌ها طبق اولویت‌های صنایع دفاعی در ۳۰ محور کلان و ۱۷۰ محور در ذیل آن‌ها در نظر گرفته شده است و در قبال آن سبدهای حمایتی برای آنان نیز لحاظ خواهد شد.

وی اضافه کردک این طرح محورهای متعددی دارد که از جمله آن مسئله محور بودن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری در کشور است که متاسفانه عمدتا ناظر به نیازهای کشور نیستند همچنین در این طرح از ظرفیت‌های اساتید برتر علمی کشور در شرکت‌های همکار نیروهای مسلح استفاده خواهد شد.

وی از حمایت صنایع دفاعی از زیرساخت‌های آزمایشگاهی دانشگاه‌ها در راستای تامین مسائل صنایع دفاعی و همچنین حمایت از آنان در حوزه تعاملات بین‌المللی از دیگر ابعاد حمایتی طرح جهاد علمی نام برد.

رئیس حوزه علوم تحقیقات و فناوری دفاعی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امروزه در معرض علوم و فناوری‌هایی هستیم که تغییرات جدی در حوزه‌های امنیتی صنعتی و اجتماعی ایجاد کرده است. این فناوری‌ها در آینده جریانساز می­باشند و کشورهای پیشرفته نیز در حال حاضر روی آنها متمرکز هستند و مقام معظم رهبری هم تاکید کردند که نباید از این فناوری‌ها عقب بمانیم.

وی افزود: متاسفانه برنامه جامع و راهبردی در کشور در این حوزه‌ها وجود نداره اما در نیروهای مسلح طرح‌هایی در این مباحث داریم زیرا اگر کشور بر روی آن سرمایه‌گذاری نکند در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه امنیت عقب خواهیم ماند.

وی با اشاره به اینکه در حل مسائل مختلف کشور نیاز به یک هم­افزایی و تجمیع منابع ملی کشور داریم تصریح کرد: راه حل مسائل کشور به ویژه مسائل اقتصادی و تکنولوژیک، دانش بنیان شدن این حوزه­ها است و متاسفانه ما در حوزه نوآوری وضعیت خوبی نداریم و در جهان رتبه ۵۱ و در منطقه رتبه ۵ را دارا هستیم که می‌بایست با تجمیع منابع، هم‌افزایی ملی به رشد سریع‌تری از ابعاد مختلف کشور برسیم.

رئیس حوزه علوم تحقیقات و فناوری دفاعی کشور گفت: راه حل تمام مسائل گفته شده استفاده از ظرفیت‌های داخلی و ارتباط صحیح با دانشمندان و نخبگان کشور است.

لازم به ذکر است در این دیدارها اساتید دانشگاه، روسا و مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی استان نقطه نظرات خود را پیرامون مباحث ارائه شده مطرح کردند.

 

  • گروه خبری : عمومی,اخبار
  • کد خبر : 851
کلمات کلیدی