• 1402/10/04 - 04:00
  • - تعداد بازدید : 158
  • - تعداد بازدیدکننده : 158

دومین جلسه کارگروه آمایش آموزش عالی استان برگزار شد

دومین جلسه کارگروه آمایش آموزش عالی استان در دانشگاه قم و با حضور اعضای این کارگروه برگزار شد.

​به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، دومین جلسه کارگروه آمایش آموزش عالی استان قم در دانشگاه قم برگزار شد، در این جلسه اعضای کارگروه آمایش استان، پیشنهادات خود را در رابطه موضوعات مرتبط با آموزش عالی استان مطرح کردند.

دکتر مصطفی فضائلی دبیر این جلسه ضمن مرور ماده و بند های مهم آیین نامه این کارگروه به تشریح و توضیح این بندها پرداخته و بر آن تاکید کرد.

دراختیار داشتن یک بانک اطلاعاتی در رابطه با وضعیت اشتغال از طریق دستگاه مربوطه استان جهت پیش برد بهتر کار در این کارگروه، از جمله مواردی بود که توسط اعضای جلسه بر آن تاکید شد.

همچنین ضمانت اجرایی پیشنهادات اعضای کارگروه توسط وزارت علوم نیز از دیگر مسائلی بود که توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر شریفی رئیس دانشگاه قم و برخی دیگر از اعضای این کارگروه، تاکید شد.

لزوم تربیت ۵۵ درصد جمعیت دانشجویی در رشته‌های مهارت محور

در این جلسه دکتر مصطفی فضائلی، دبیر کارگروه آمایش آموزش عالی استان قم عنوان کرد: دو ماده کلیدی در آیین نامه این کارگروه وجود دارد که عبارتند از مواد  ۴ و ۵ ؛ ماده ۴ به بیان وظایف کارگروه استانی اختصاص یافته که طی ۸ عنوان احصا شده است.

وی ادامه داد: تدوین گزارش های دوره ای وضع موجود آموزش عالی استان به صورت سالیانه با تاکید بر اشتغال دانش آموختگان و تطبیق آن با نیازها، مزیت های و اولویت های تصریح شده در اسناد توسعه و آمایش استان قم، نخستین ماموریتی است که برعهده کارگروه نهاده شده و متعاقب آن وظیفه بعدی عبارت است از نیاز سنجی نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بخش دولتی  و غیر دولتی استان به صورت سالانه و ۵ ساله به تفکیک رشته ها و مقاطع تحصیلی، و تدوین برنامه متناسب  برای تامین این نیازها که باید در اولویت اقدامات این کارگروه قرار گیرد.

دکتر فضائلی گفت: یکی از موارد بسیار مهمی که از چالش‌های آموزش عالی کشور است این است که طی دو دهه گذشته در برخی زمینه‌ها نتوانسته است در راستای راهبردهای منعکس در  نقشه جامع علمی کشور حرکت کند که مهترین آنها عدم توفیق در اصلاح هرم جمعیت دانشجویی است به نحوی که می بایست در افق تعیین شده، جمعیت دانشجویی در رشته‌های مهارت محور به ۵5 درصد جمعیت کل دانشجویی می‌رسید.

وی تصریح کرد: بنابراین ماموریت کارگروه پیاده سازی آمایش و مدیریت تحول آموزش عالی استان بسیار مهم ، خطیر و تعیین کننده است، البته تاثیرگذاری اقدامات آن در گرو ترتیب اثر دادن و ضمانت اجرای قطعی طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی کارگروه از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری است و این مهمترین دغدغه‌ای است که همه اعضای کارگروه بر آن تاکید دارند.

دبیر جلسه کارگروه آمایش آموزش عالی استان قم در پایان  اظهار کرد: تنها در صورت رفع چنین دغدغه‌ای است که می‌توان انتظار داشت کارگروه و مجموعه وسیعی از متخصصان و کارشناسانی که در قالب کمیته‌های تخصصی و در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان، کارگروه را یاری می‌کنند، با انگیزه و جدیت وافر انجام این رسالت بزرگ را پی بگیرند،  امیدواریم به لطف الهی و عنایات حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه و علیه الصلاة و السلام در انجام وظیفه موفق باشیم.

 

  • گروه خبری : عمومی,اخبار
  • کد خبر : 797
کلمات کلیدی