• 1399/06/25 - 15:00
  • - تعداد بازدید : 72
  • - تعداد بازدیدکننده : 72
در مصاحبه با مدیر آموزش پردیس خواهران دانشگاه قم مطرح شد:

رضایت بالای دانشجویان دانشگاه قم، از شیوه آموزش مجازی در دوران کرونا/ کمترین خطا و اشکال فنی در برگزاری کلاس‌ها و امتحانات مجازی دانشگاه قم

مدیر آموزش پردیس خواهران دانشگاه قم با بیان اینکه، 90 درصد از کارهای آموزشی دانشجویان واحد خواهران دانشگاه قم، به صورت غیر حضوری و تلفنی انجام می شود، گفت: باتوجه به اینکه مجازی شدن کلیه امور آموزشی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه قم، نیازمند تدارک زیر ساخت‌های لازم است، نمی‌توان گفت هیچ‌گونه اشکال و ایرادی در زمینه آموزش آنلاین وجود نداشته اما با توجه به نظر سنجی‌های انجام گرفته از دانشجویان، درصد زیادی از آنان از کارکرد سامانه آموزشی گلستان و کلاس‌های آنلاین رضایت داشتند.

 

دکتر زهرا سادات اسلامی راد در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه قم، با بیان اینکه واحد آموزش خواهران دانشگاه قم با شیوع بیماری کرونا، تعطیل نشد، گفت: به محض اینکه بیماری کرونا در استان قم همه گیر شد و رویکرد دانشگاه‌ها به مجازی بودن کلاس‌ها تغییر پیدا کرد، تمامی کارشناسان بخش آموزش واحد خواهران دانشگاه قم زیر ساخت‌ها و شرایط لازم برای مجازی شدن کلاس‌های دانشجویان را تدارک دیدند.

 

وی افزود: طی جلساتی که کارشناسان و مسئولان آموزش واحد خواهران با مدیران، معاونین و مسئولین مربوطه این بخش از دانشگاه قم داشتند، تصمیمات در این خصوص اتخاذ شد و بر این اساس، تمامی شماره تماس‌های کارکنان واحد آموزش خواهران بر روی تلفن‌های همراه آنان انتقال داده شد، بنابراین تمامی تماس‌های دانشجویان پاسخ داده می‌شد.

 

مدیر آموزش پردیس خواهران دانشگاه قم خاطرنشان کرد: از اسفندماه سال گذشته که آموزش دانشگاه‌ها به سمت مجازی رفت، 90 درصد از کارهای آموزشی دانشجویان واحد خواهران دانشگاه قم نیز، به صورت غیر حضوری و تلفنی انجام داده شده است.

 

با مجازی شدن کلاس‌های دانشجویان، خدشه‌ای در پیگیری روند آموزشی وارد نشد

دکتر اسلامی راد بیان کرد: با تصمیمات اتخاذ شده در جلساتی که با حضور اساتید دانشگاه قم انجام شد، تمامی کلاس‌ها به صورت آنلاین و آفلاین و بدون تعطیلی برگزار شد، و در پایان ترم نیز با کمترین و پایین ترین درصد اشکالات فنی امتحانات نیز برگزار شده و روند آموزشی همچون سال‎های گذشته اما به صورت غیر حضوری پیگیری شد.

 

وی ادامه داد: با همکاری و مشارکت بخش روابط عمومی و فنی دانشگاه قم، سعی ما بر این بود تا دانشجو با کمترین اشکال فنی و با بهترین کیفیت در این زمینه بتواند در کلاس‌ها و امتحانات شرکت کند، اما از آنجا که شیوع بیماری کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داد، مجازی شدن کلیه کلاس‌های دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه قم نیز، نیازمند تدارک زیر ساخت‌های لازم بود، بنابراین نمی‌توان گفت هیچ گونه اشکال و ایرادی در این زمینه وجود نداشت اما باتوجه به نظر سنجی های انجام گرفته از میان دانشجویان، درصد زیادی از آنان از کارکرد سامانه آموزشی گلستان و کلاس های آنلاین رضایت داشتند.

 

ترم مهر 99 در دانشگاه قم کاملا مجازی خواهد بود

دکتر اسلامی راد با اشاره به اینکه شروع ترم مهرماه سال 99 در دانشگاه قم تماماً به صورت مجازی خواهد بود، تاکید کرد: با جلسات متعددی که در تابستان امسال انجام شد، افزایش کیفیت بخش آموزش آنلاین دانشگاه قم و رفع اشکالات و نواقص ترم گذشته در دستور کار قرار گرفت و بنابراین امیدواریم ترم پیش رو با کمترین اشکالات و نواقص فنی و آموزشی انجام و پیگیری شود.

 

تهیه قلم نوری و فیلم‌برداری از آموزش اساتید در دستور کار ترم آینده

مدیر آموزش پردیس خواهران دانشگاه قم، گفت: جهت افزایش کیفیت آموزش آنلاین ترم پیش رو، درخواست‌هایی از جمله تهیه قلم نوری و فیلم برداری از آموزش اساتید در این راستا انجام شده است که ان شالله در اختیار بخش آموزش واحد خواهران دانشگاه قم قرار خواهد گرفت.

 

وی بیان کرد: علاوه بر برگزاری کلاس ها و امتحانات به صورت آنلاین و غیرحضوری، روند فارغ التحصیلی، فرایند تمدید ترم، حذف ترم، مرخصی، پایان نامه ها و... نیز به صورت غیر حضوری انجام گرفته است، هم اکنون نیز با توجه به ادامه همه‌گیری بیماری کرونا، این روند استمرار خواهد داشت.

 

برگزاری کرسی‌های علمی ترویجی به صورت آنلاین و مجازی در دانشگاه قم

دکتر اسلامی راد ادامه داد: در بخش پژوهش نیز، کرسی‌های علمی و ترویجی در دوران شیوع بیماری کرونا متوقف نشد بلکه به صورت مجازی و آنلاین انجام گرفت، همچنین جلسات دفاع پایان نامه‌ها نیز به درخواست خود دانشجو هم به صورت آنلاین و غیرحضوری و هم به صورت حضوری در حال انجام است.

آغاز اولین ترم سال تحصیلی 1400-1399دانشگاه قم از 29 شهریورماه

مدیر پژوهش و فناوری واحد خواهران دانشگاه قم، گفت: ترم پیش‌رو از 29 شهریور به صورت کاملاً مجازی برای مقطع کارشناسی، آغاز می‌شود؛ مقطع کارشناسی ارشد نیز بیشتر کلاس‌ها مجازی خواهد بود، به جز واحدهایی از دروس که نیاز به حضور دانشجو در این مقطع خواهد داشت که این کلاس ها نیز در صورت ضرورت بر حضوری بودن، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

 

 فایل های آموزشی در اختیار دانشجویان جدیدالورود قرار می‌گیرد

وی در خصوص دانشجویان جدیدالورود نیز خاطرنشان کرد: با توجه به تاخیر برگزاری کنکور سراسری به علت شیوع بیماری کرونا، نتایج این آزمون نیز نسبت به سال‌های گذشته با تاخیر اعلام خواهد شد، بنابراین به محض اعلام نتایج و شروع ترم دانشگاه قم برای دانشجویان جدیدالورود، فایل‌های آموزشی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت و روند انتخاب واحد و برگزاری کلاس‌ها نیز همچون دیگر دانشجویان مجازی و آنلاین خواهد بود؛ ساعات برگزاری کلاس‌های آنلاین دانشجویان نیز دقیقاً همان ساعت قید شده در انتخاب واحد است.

 

افزایش درخواست حذف ترم و مرخصی های دانشجویان در ترم گذشته

دکتر اسلامی راد به برخی از درخواست‌های حذف ترم و مرخصی‌های انجام گرفته دانشجویان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تعدادی از دانشجویان به دلیل مجازی شدن کلاس‌ها و امتحانات، و نگرانی در مورد عملکرد آموزشی و نتیجه نمرات خود، اقدام به درخواست حذف ترم کردند که با اکثریت این درخواست‌ها موافقت شد که این حذف ترم و یا مرخصی‌های انجام گرفته به سنوات دانشجویان اضافه نخواهد شد.

 

تاثیر فضای اختصاصی بانوان دانشگاه قم بر اجرای عدالت آموزشی در این دانشگاه

وی در پایان با بیان مزیت‌های دانشگاه قم نسبت به دیگر دانشگاه‌ها گفت: اعضای هیئت علمی دانشگاه قم و به طور کلی اساتید این دانشگاه از سطح علمی و سابقه پژوهشی بالایی برخوردارند که این امر، خود یکی از مزیت‌های اصلی و مهمی است که نباید از آن غافل شد.

مدیر پژوهش و فناوری واحد خواهران دانشگاه قم  افزود: تاکید مسئولین مربوطه آموزش و بخش های دیگر این دانشگاه بر این مسئله است که فضای اختصاصی بانوان در دانشگاه قم نباید عدالت آموزشی را در این دانشگاه خدشه دار کند، اما عدم برخورداری از فضای آموزشی یکسان میان خواهران و برادران در دانشگاه قم و یا محدودیت در تعداد اساتید در برخی از رشته های موجود در این دانشگاه از مسائلی است که باید در آینده حل شود؛ هرچند فضای اختصاصی بانوان به طور کلی با ایجاد محیط بهتر جهت آموزش و ارائه درس و کنفرانس‌ها توسط دانشجویان، مزیت‌هایی بیش از محدودیت‌های آن دارد.
​​

  • گروه خبری : آموزش,اخبار
  • کد خبر : 3521
کلمات کلیدی