• 1403/01/29 - 16:00
  • - تعداد بازدید : 90
  • - تعداد بازدیدکننده : 90
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت:

سیاست مبنی بر زیربنای فکری فلسفی، راهگشای اقتصاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: آنچه که در اقتصاد راهگشا است راهکارها و سایست‌هایی با زیربنای فکری فلسفی بر خواسته از محیط مشخص است که می‌تواند با آن محیط سازگار باشد.

​​به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم دکتر حسن سبحانی در همایش ملی اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید عنوان کرد:در بکارگیری تئوری‌های اقتصادی برای حل مشکلات کشور در مجموع جامعه دچار یک مشکل است که می‌توان نام آن را فقر معرفت اقتصادی گذاشت و علی‌رغم این‌که تئوری‌های اقتصادی پسندیده و ممدوح هستند اما کارکردی در رفع مشکلات ندارد و این فقر معرفت اقتصادی در پرداختن به مسایل اقتصادی ایران خود را نشان می‌دهد.

 

وی ادامه داد: گرداب اقتصادی به‌طور مشخص همین گرداب عدم تعادل‌هایی است که اقتصاد کشورهایی امثال ایران به آن مبتلاست.

 

دکتر سبحانی افزود: آن‌چه در اقتصاد راه‌گشاست راهکارها و سیاست‌هایی است که زیربنای فکری فلسفی دارد و از محیط مشخص برخاسته و با آن محیط نیز سازگار است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: فقر معرفت به تئوری‌های اقتصادی عامل ایجاد سونامی‌های اقتصادی در عمده کشورها در حال توسعه است این وضعیت هم موجب آبروریزی اقتصاد کشورهاشده هم جایگزین کردن کارهای بدیعی را با مشکل مواجه کرده‌است.

 

وی ادامه داد: در این نوع اقتصادی واقعیت‌های جامعه مدنظر نیست و تنها تئوری‌های جدا شده از بنیان‌های فکری وجود دارد هر تلاشی می‌تواند اوضاع را بدتر کند و همین امر باعث می‌شود افراد مختلف در بحث خرید و فروش که بخشی از اقتصاد خرد است هر قیمتی را که مد نظر خود است ارائه دهد و این امر موجب می شود هیچ‌کس اطلاع از قیمت اصلی و درست نداشته باشد در نتیجه اقتصاد تاراجی به وجود می‌آید.

 

دکتر سبحانی در پایان گفت: عدم توصیه محققان به معرفت باعث تجویزهای نادرستی می‌شود که نتیجه آن به وجود آمدن شرایط فعلی است، البته لازم به ذکر است که اقتصاد اسلامی نیز از این آسیب در امان نیست و تا زمانی که به این امر توجه نشود مسائل حل شدنی نخواهد بود.

 

  • گروه خبری : عمومی,اخبار
  • کد خبر : 4092
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید