• 1403/02/17 - 15:25
  • - تعداد بازدید : 126
  • - تعداد بازدیدکننده : 126
رئیس سازمان محیط زیست کشور تاکید کرد؛

ضرورت نگاه ویژه و بین المللی به مباحث زیست محیطی استان قم

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به مزیت­هی بین المللی استان قم، بر ضرورت نگاه ویژه و بین المللی به مباحث زیست محیطی این استان تاکید کرد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم دکتر سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور در حاشیه دور دوم سفر ریاست محترم جمهوری به استان قم و در جلسه هم‌اندیشی با اساتید و فعالان حوزه محیط زیست استان قم که در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام دهه کرامت و دغدغه فعالان محیط زیست، بر استفاده از ظرفیت همه اقشار به ویژه بانوان و دختران در این زمینه تاکید کرد.

وی با اشاره به وجود مشکلات متعدد زیست محیطی کشور گفت: طبق آموزه‌های دینی و قرآنی می‌توان گفت همه ما مسئول این مشکلات هستیم و یکی از دلایل آن هم عدم استفاده از ظرفیت‌های درونی در مقابل منابع خارجی است که ما کمتر به آن توجه داریم.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت توجه به مدیریت منابع کشور تصریح کرد: متاسفانه ما در زمینه محیط زیست مبتنی بر کلید واژه‌های خودمان حرکت نکردیم و ما در دولت انقلابی به دنبال این موضوع هستیم که در این زمینه کلید واژه‌های داخلی مبتنی بر فرهنگ بومی و فقه اسلامی را به جهان معرفی کنیم و مسائل زیست محیطی و راه حل‌های آن را به عنوان الگویی کاربردی و نه به عنوان یک گفتمان لوکس و زینتی معرفی نماییم.

دکتر سلاجقه اضافه کرد: در مباحثی مانند مشکلات محیط زیست شهری، پسماند، آب، اسراف و از این قبیل مباحث راه حل‌های آن در فرهنگ خودمان وجود دارد و سازمان محیط زیست از تمامی تولیدات بومی و دیلی در این زمینه استقبال خواهد کرد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی محیط زیست بسیار موفق عمل کرده است، گفت: اگر از زبان محیط زیست با جهان سخن بگوییم می‌توانیم ایده‌ها و افکار خودمان را صادر کنیم و انشاالله در آینده‌ای نزدیک همایشی بین‌المللی با موضوع حکمرانی محیط زیست اسلامی برگزار خواهیم کرد، همچنین ما در حال رایزنی با دیگر کشورها در حوزه‌های مختلف آب و ریزگردها هستیم.

دکتر سلاجقه در ادامه صحبت‌های خود به ضرورت مشارکت همگانی در امر محیط زیست اشاره کرد و افزود: در این زمینه بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست در کشور ایجاد شده و سمن‌های محیط زیست در کشور فعال هستند و سیاست ما مدیریت و همکاری این تشکل‌ها و سمن‌ها می‌باشد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور به وضعیت زیست محیطی استان قم نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه استان قم یک مزیت بین المللی دارد به مباحث زیست محیطی این استان نیز باید با نگاه بین‌المللی نگریسته شود.

وی افزود: بحث ریزگردها بحث اصلی وضعیت زیست محیطی استان قم است که متاسفانه ۳۰ هزار هکتار از اراضی این استان مستعد تولید گرد و غبار هستند و خوشبختانه ما در حال تولید خاک پوش ملی دوستدار محیط زیست هستیم و قرار است ۲۰۰۰ هکتار از عرصه‌های استان قم نیز با این خاکپوش‌ها پوشش داده شوند.

معاون رئیس جمهور افزود: حوض سلطان قم یک پهنه ملی است که ظرفیت‌های بزرگی نظیر گردشگری دارد اما متاسفانه این مجموعه اصلاً وضعیت خوبی ندارد ه باید بهره‌برداری از آن قانونمند باشد و ما ورود جدی خواهیم داشت تا منابع آن تاراج نشود بهره‌برداری از آن قاعده­مند شود.

دکتر سلاجقه با اشاره به اینکه تاکید رئیس جمهور بر حل مشکلات زیست محیطی کشور و نظارت دقیق بر آن است تصریح کرد: از کارهای خوب دولت سیزدهم این است که هیچ طرحی نباید بدون تاییدات زیست محیطی انجام پذیرد و در حال حاضر حدود ۴۱۱ طرح عمرانی کشور تحت پایش زیست محیطی هستند.

وی همچنین به طرح ادغام دو مجموعه سازمان محیط زیست کشور و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: این طرح طرح بسیار مهم و برای یکپارچه شدن مدیریت زیست محیطی کشور یک امر ضروری است و انشالله این طرح به زودی به جریان خواهد افتاد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور به ضرورت توجه به مباحث فقهی و دانش بنیان در مباحث زیست محیطی اشاره کرد و بیان داشت: دانشگاه‌های استان قم در کنار حوزه‌های علمیه باید در این زمینه محور باشند زیرا آموزه‌های دینی ما در زمینه محیط زیست جامع است و از طرفی هم مباحث زیست محیطی بدون در نظر گرفتن مباحث دانش بنیان نمی‌تواند پیشرفت خوبی داشته باشد و ما در این زمینه از کلیه نخبگان حوزوی و دانشگاهی حمایت خواهیم کرد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم دکتر سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور در حاشیه ور دوم سفر ریاست محترم جمهوری به استان قم در جلسه هم‌اندیشی با اساتید و فعالان حوزه محیط زیست استان قم که در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد ضمن گرامیداشت ایام دهه کرامت و دغدغه فعالان محیط زیست بر استفاده از ظرفیت همه اقشار به ویژه بانوان و دختران تاکید کرد

معاون رئیس جمهور همچنین در پایان با اشاره به اینکه بعضی از مباحث زیست محیطی نیاز به یک دید ملی دارد، به وضعیت دریاچه نمک اشاره کرد که می‌بایست مباحث این دریاچه با حضور مسئولین کشوری و سه استان درگیر در این حوزه برطرف شود.​

  • گروه خبری : عمومی
  • کد خبر : 3979
کلمات کلیدی