• 1402/09/26 - 05:00
  • - تعداد بازدید : 131
  • - تعداد بازدیدکننده : 131

عضو هیات علمی دانشگاه قم: حضرت زهرا(س)‌ درس دفاع از حقیقت را به همگان آموخت

عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم گفت: حضرت زهرا(س)‌ در برابر ظلم و ستم ایستاد و درس دفاع از حقیقت و راه ولایت مداری را تا تاریخ پا برجاست به همگان نشان داد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حیدری خراسانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: ترسیم شخصیت ربانی حضرت فاطمه زهرا(س)‌ برای ما امکان پذیر نیست، بدون شک حضرت زهرای مرضیه بهترین الگو برای رسیدن به پیشرفت‌ در همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و دیگر حوزه‌های مادی و معنوی است.

وی افزود: حضرت زهرا(س) الگوی اسلامی معرفت‌ و شناخت در عرصه‌های توحید و بندگی خدا و عبادت و قیام علیه ظالمان و ستمگران در طول تاریخ است؛ شخصیت بزرگی که تمام وجودشان دارای آثار و برکات است، از آثار وجودی ایشان تحقق و فلسفه آفرینش است که در حدیث قدسی (حدیث لوْلاک حدیث قدسی که وجود پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) ایشان را به عنوان هدف آفرینش هستی معرفی می‌کند) نیز بر روی آن تاکید شده‌است.

وی تاکید کرد: حضرت زهرا(س) نه‌تنها بر تمام مردم حجت دارند بلکه بر اساس روایتی که از وجود مبارک امام عصر(عج)‌ نقل شده است، ایشان بر اهل بیت(ع)‌ حجت هستند و این موضوع نشان دهنده جایگاه متعالی حضرت زهرا(س)‌ است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حضرت زهرا(س) چهره نفاق و دورویی را از صورت ظالمان برداشت و راه دفاع از حقیقت و درس ولایت‌مداری را به همگان آموخت؛ ایشان در راه وفاداری به ولایت در برابر ظلم قیام کرد و جان خود را در این راه فدا کرد.

وی بیان داشت: از درس‌های بزرگی که حضرت زهرا(س) به مردم آموخت درس فداکاری، ایثار، مهربانی و نیز آیین همسرداری و فرزندپروری است.

وی با اشاره به این که حضرت زهرا(س) فرزندانی را پرورش دادند که راه دفاع از حق را تا قیامت ادامه می‌دهند، ادامه داد: از جمله این شجره طیبه امام زمان(عج)‌ است که به خون‌خواهی ظلم‌هایی که به وجود مبارک اهل بیت(ع)‌ شد قیام می‌کنند و حق مظلومان تاریخ را خواهند گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه قم با بیان این که توجه به فرمایشان اهل بیت(ع)‌ و تلاش برای عمل به آن، درس‌های جهاد تبیین است، گفت: مهمترین رسالت اجتماعی ما در این خصوص آن است که روز به روز معرفت و شناخت و محبت خودمان را به نسبت به اهل بیت(ع) بیشتر کنیم و به انجام دستوراتی که ایشان فرمودند به خصوص موضوع نماز که دارای آثار و برکات فراوان معنوی و مادی در زندگی انسان است، اهتمام بورزیم.

وی با تاکید بر این که بسیاری از آیات قرآن و احادیث ما در خصوص آثار و برکات وجود حضرت زهرا(س) است، افزود: در همین رابطه علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه بیشتر در خصوص سیره حضرت زهرا(س)‌ به کتاب زندگانی فاطمه زهرا(س) به قلم مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی و کتاب سیره و سخن فاطمه(س) از آیت الله علی کریمی جهرمی و همچنین سخنان امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب پیرامون این شخصیت والامقام مراجعه کنند.

حضرت فاطمه زهرا (س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز ۲۰ جمادی‌الثانی در مکه و در خانه پیامبر اسلام(ص) و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد. زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه ، ام‌الحسین، ام‌الحسن، ام‌الائمه و ام‌ابیها ازجمله القاب و کنیه‌های این بانوی مطهر اسلام است.

سراسر زندگانی حضرت صدیقه طاهره(س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی بود، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج کردند و در تمام برهه‌های حساس زندگی در کنار امام اول شیعیان بودند و از ایشان حمایت می‌کردند، حضرت زهرا(س) در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است.

در دامن‌پاک حضرت فاطمه(س)، ۲ امام بزرگوار و ۲ شخصیت ممتاز عالم بشری، امام حسن مجتبی(ع) مظهر حلم و وقار و امام حسین(ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز حضرت زینب کبری(س) حماسه‌ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد.

سرانجام حضرت فاطمه زهرا(س) بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به او بر اثر هجوم به خانه‌اش و وقایع پس ‌از آن وارد گشته بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد.

در ایام بیماری، حضرت فاطمه(س) روزی امام علی(ع) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرارداد و به آن حضرت وصیت کرد که پس از وفاتش، ایشان را شبانه غسل دهد و شبانه کفن و دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته‌اند، در آیین تدفین و نماز خواندن بر پیکر او حاضر نباشند.

حضرت زهرا(س) درحالی‌که از عمر مبارکش ۱۸ سال بیشتر نمی‌گذشت، به روایتی در ۱۳ جمادی‌الاول سال ۱۱ هجری‌قمری و بنا بر روایتی دیگر در سوم جمادی‌الثانی همان سال به شهادت رسید.

  • گروه خبری : فرهنگی,اخبار
  • کد خبر : 801
کلمات کلیدی