• 1403/07/30 - 15:21
  • - تعداد بازدید : 20
  • - تعداد بازدیدکننده : 20

مقررات آموزشی و تحصیلی دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی ارشد آموزش های الکترونیکی (مجازی- آموزش محور) دانشگاه قم با دیگر دانشجویان یکسان است

مسئول آموزش‌های الکترونیک دانشگاه قم با بیان اینکه دانشجویان مجازی بر اساس آیین نامه های فعلی هیچ ممنوعیتی برای ادامه تحصیل در دوره‌ دکتری ندارند، گفت: ین دانشجویان نیز همچون دیگر دانشجویان می‌توانند در آزمون دکتری شرکت کرده و در این مقطع ادامه تحصیل دهند، هر سال در میان دانشجویان مجازی دانشگاه قم درصد قابل توجهی در آزمون دکتری شرکت کرده و تعدادی از آنها نیز پذیرفته می‌شوند.

دکتر ابوالفتح خالقی در گفتوگو با واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، عنوان کرد: مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه قم از سال ۸۶ تاسیس شده است و از همان زمان تا کنون در رشته های دارای مجوز دانشجو پذیرش می کند، دانشگاه قم جزو اولین دانشگاههایی بود که این مرکز را راه اندازی کرد.

وی افزود: مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه قم تنها در مقطع کارشناسی ارشد و فعلا در رشتههای حقوق خصوصی، حقوق کیفری و جرمشناسی ، حقوق بین الملل و حقوق عمومی فعال بوده و دانشجو میپذیرد.

مسئول مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه قم با بیان اینکه پذیرش دانشجو در این مرکز تنها از طریق آزمون سراسری امکان پذیر است، تاکید کرد: دانشگاهها به هیچ عنوان مجاز نیستند تا  از طریق آزمون اختصاصی، استعداد درخشان و غیره در مرکز مجازی دانشجو بپذیرند، همچنین تحصیل دانشجو به صورت آموزش مجازی در دانشگاه، نیاز به پرداخت شهریه دارد اما میزان این شهریه در قیاس با سایر هزینه های تحصیلی اندک است.

دکتر خالقی ادامه داد: هر ساله مطابق دستورالعمل های ابلاغی وزارت عتف میزان افزایش شهریه آموزش مجازی برای دانشجویان مشخص می شود. در سال 1402 میزان شهریه ثابت هر ترم دانشجوی مجازی دانشگاه قم نزدیک به ۲ میلیون تومان و برای هر واحد حدود ۲۰۰ هزار تومان بودهاست.

شیوه آموزشی و تحصیلی دانشجویان آموزش های الکترونیک (مجازی) الزاما آموزشمحور است

مسئول آموزشهای الکترونیک دانشگاهقم تصریح کرد: دانشجویان مجازی الزاما آموزش محور هستند و  واحد پایاننامه ندارند، بهجای اخذ واحد پایاننامه، درس سمینار میگذرانند و یا 4 واحد درسی را اخذ میکنند، البته بر اساس مصوبه دانشگاه قم اگر دانشجویان مجازی در طول تحصیل جزو ۱۰ درصد برترهم ورودی خود باشد و همچنین معدل بالای ۱۷ داشته باشند میتواند از آموزش محور به  آموزشی-پژوهشی تغییر شیوه داده و واحد پایاننامه اخذ نمایند.

مسئول آموزشهای الکترونیکی دانشگاه قم خاطر نشان کرد: در مدرک دانشجویان مجازی، عنوان آموزش محور درج میشود کلاسهای این دانشجویان کاملا به صورت مجازی(غیرحضوری) برگزار شده و نیاز به حضور در دانشگاه برای شرکت در کلاس درس ندارند اما امتحانات دانشجویان به صورت حضوری برگزار میشود.

حضور در امتحانات پایان ترم برای دانشجویان مجازی الزامی است

دکتر خالقی افزود: اگر تعداد دانشجویان مجازی دانشگاه قم در استان محل زندگی آنها به حد نصاب برسد، دانشگاه قم در همان مرکز همان استان حوزه امتحانی برای این دانشجویان برقرار کرده و دانشجویان میتوانند به جای حضور در دانشگاه قم در همان استان یا استان نزدیک به محل زندگی خود در امتحانات پایان ترم شرکت کنند، شهرهای تهران، اهواز، مشهد، اصفهان و تبریز از جمله مراکز استانهایی هستند که دانشگاه قم، در آنجا حوزهامتحانی دایر داشته است.

مسئول مرکز آموزشهای الکترونیک دانشگاه قم تصریح کرد: اگر تعداد دانشجویان به حدنصاب نرسد دانشجویان مجازی باید در دانشگاه قم در امتحانات شرکت کنند، دانشگاه قم در حد مقدورات خود، خدمات خوابگاه موقت نیز به این دانشجویان غیربومی در ایام امتحانات ارائه خواهد داد، میزان حدنصاب دانشجویان متقاضی شرکت در امتحانات در محل زندگی آنها حداقل ۱۵ نفر است.

دکتر خالقی در رابطه با نحوه آموزش دانشجویان مجازی عنوان کرد: دانشجویان از طریق لینک راهنما در سایت دانشگاه به صورت مجازی در کلاسها شرکت میکنند، اکثر این کلاسها به صورت آنلاین برگزار میشود اما ممکن است برخی دروس نیز از طریق بارگذاری فایل و به صورت آفلاین به دانشجویان آموزش داده شود.

وی در رابطه با تعداد پذیرش دانشجویان در آموزش مجازی گفت: هرسال سقف معینی برای پذیرش دانشجویان در مرکز آموزشهای مجازی دانشگاه قم اعلام میشود، امسال سقف این تعداد ۴۰ نفر اعلام شده است، این ۴۰ نفر شامل دانشجویان آقا و خانم میشود و محدودیت تعداد پذیرش برای خانم یا آقا  تعیین‌‌نشده است، از آنجا که در آموزش مجازی نیازی به حضور دانشجو نیست و به دلیل شرایط زندگی و مراقبت از فرزند برای خانمها، تعداد دانشجویان خانم در آموزش مجازی بیشتر از آقایان است، ضمن اینکه به دلیل اینکه کلاسهای دانشجویان اکثرا عصر برگزار میشود و تداخلی با ساعات کاری و اداری ندارند، این نوع آموزش مناسب دانشجویان دارای اشتغال است.

مسئول آموزشهای الکترونیکی دانشگاه قم عنوان کرد: اساتید در آموزشهای مجازی عمدتا از میان اعضای هیات علمی دانشگاه قم بوده و تفاوتی میان اساتید دانشجویان روزانه، نوبت دوم، پردیس و مجازی نیست، تمامی قوانین آموزشی نیز برای  این دانشجویان نیز یکسان است.

وی در رابطه یا تفاوت میان پردیس دانشگاه قم و آموزش مجازی گفت: کلاسهای دانشجویان پردیس به صورت حضوری برگزار میشود، الزاما پژوهش محور هستند و همچنین شهریه این دانشجویان بیشتر از شهریه دانشجویان مجازی دانشگاه است.

  • گروه خبری : آموزش
  • کد خبر : 4372

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید