• 1403/06/27 - 16:38
  • - تعداد بازدید : 84
  • - تعداد بازدیدکننده : 80

نشست خوش‌آمدگویی دکتر مفتح برگزار شد

نشست خوش‌آمدگویی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مفتح، رئیس پیشین مرکز اسلامی هامبورگ آلمان، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم صبح دوشنبه ۲۶شهریورماه در سالن حکمت دانشگاه برگزار شد.

 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه قم، صبح چهارشنبه ۲۶ شهریورماه نشست استقبال از دکتر محمد هادی مفتح رئیس پیشین مرکز اسلامی هامبورگ آلمان به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه قم برگزار شد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم در این نشست ضمن خیرمقدم به دکتر مفتح عنوان کرد: بسیار خوشحالیم که این استاد گرانقدر بعد از یک جهاد علمی چندساله الحمدالله با موفقیت و عزت به کشور بازگشتند؛ از حضورشان در دانشگاه بسیار خرسندیم و امیدواریم خداوند متعال توفیقات ایشان و یکایک ما را روزافزون کند و ما را در نشر و گسترش معارف اهل‌بیت در سراسر گیتی یاری کند.
وی افزود: شأن دکتر مفتح و اتفاقی که برای مرکز اسلامی هامبورگ آلمان افتاد جا داشت که مراسمی فاخر برای ایشان برگزار شود و ان‌شاءالله در اولین فرصت، در صورت صلاح‌دید دکتر مفتح مراسمی فاخر با حضور اساتید و دانشجویان جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و تجربه‌های ایشان برگزار خواهد شد. 
رئیس دانشگاه قم اضافه کرد: حضور دکتر مفتح و مواجهه دولت آلمان، حقایق جریان لیبرال دموکراسی را آشکار می‌کند که این دولت علی‌رغم شعارهای آزادی بیان و آزادی مذهب خودش اولین مخالف این شعار است و هیچ ابایی از نادیده گرفتن حقوق ادیان و حقوق بشر ندارد؛ مانند کشور آمریکا که مدتی پیش شاهد اخراج اساتید و دانشجویانش از دانشگاه‌ها به‌دلیل حمایت از مردم مظلوم غزه بودیم.
دکتر شریفی اظهار کرد: دولت‌های غربی پی بردند که گسترش اسلام در دنیای غرب بسیار جدی است و گرایش به اسلام فراگیر شده‌است؛ همین سبب می‌شود تا احساس خطر کنند و برای مراکز و  بخش‌های اسلامی محدودیت ایجاد کنند. علی‌القاعده هر نظام سیاسی باید منت‌دار چنین فعالیت‌هایی باشد، چراکه موافق با انسانیت و حقوق بشر است و هیچ‌گونه خطر و ناهنجاری اجتماعی تولید نمی‌کند، اما گرایش شدید به اسلام سبب مواجهه و برخورد با این‌گونه فعالیت‌های اسلامی شده‌است.
وی ادامه داد: درعین‌حال بسیار خوشحالیم که استاد ارزشمند و بزرگی همچون دکتر مفتح به جمع دانشگاه قم بازگشتند و قطعاً این برای دانشکده الهیات و همچنین سایر بخش‌های دانشگاه و حوزه علمیه قم بسیار ارزشمند خواهد بود که بتوانیم از تجربیات و توانمندی‌های ایشان در بخش‌های مختلف بهره‌مند شویم.
دکتر نوروزی رئیس نهاد رهبری دانشگاه قم نیز ضمن خیرمقدم به دکتر مفتح اظهار کرد: هراسی که امروز غرب نسبت‌ به اسلام دارد و او را وادار به اسلام‌هراسی می‌کند، بسیار جدی است و از این جهت که خیلی از قواعد خود را در فضای دموکراسی و آزادی زیر پا می‌گذارد می‌توانیم به این نکته دست یابیم؛ ان‌شاءالله به‌زودی بتوانیم همگی شاهد فراگیری ندای پیامبر رحمت و اسلام ناب محمدی در جهان باشیم.
 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد هادی مفتح نیز در ادامه این جلسه در خصوص مسئله اسلام‌هراسی از تجربیات خود در آلمان سخن گفته و عنوان کرد: ما این چند سال به وضوح شاهد این مسأله بودیم و آن را در آلمان لمس کردیم. هراسی که از گسترش اسلام و رشد چشمگیر آن در کل دنیا وجود دارد قابل انکار نیست و اکنون در دنیا فاصله مسلمانان با دین مسیحیت بسیار کم است و با شتابی که اسلام به پیش می‌رود در سال‌های اخیر ان‌شاءالله از مسیحیت هم پیشی خواهد گرفت و این بسیار برای جوامع غربی خطرناک است؛ البته این معارف اهل‌بیت و اسلام شیعی است که جاذبه دارد نه اسلام داعشی و اسلام تحریف‌شده در نگاه غرب.
وی افزود: غربیان به‌دنبال این ذهنیت هستند که مسلمانان را به‌عنوان افراد تروریست و خشونت‌طلب معرفی کنند که این با اسلام شیعی و اسلام حقیقی کاملاً متفاوت است. از این جهت با مرکز اسلامی هامبورگ مخالف بودند؛ چرا که می‌دیدند یک مرکز اسلامی مؤثر واقع شده‌است و اثرات قابل توجهی دارد. 
 رئیس پیشین مرکز اسلامی هامبورگ اظهار کرد: در جلسه شش سال پیش که در دانشکده الهیات برگزار شد عرض کردم که برداشت من از انتخاب بنده برای این مسئولیت در آلمان با توجه به این‌که سابقه‌ای در این حوزه اعم از خطیب بودن یا مسائلی از این‌دست نداشتم و تنها یک استاد دانشگاه ساده بودم، این بود که توقع آن بزرگواران تقویت جنبه آکادمیک هامبورگ است؛ لذا ما تمام تلاش و همت خود را بر تقویت جنبه آکادمیک و ارتباط با دانشگاه‌های آلمان گذاشتیم که پاسخ‌های بسیار خوبی هم دریافت کردیم.
 
 
دکتر مفتح بیان کرد: آکادمی اسلامی آلمان مجموعه‌ای است که از سال ۲۰۰۰ میلادی تأسیس شد اما کار آکادمیک انجام نمی‌داد و ابتدای کار امور سطحی آموزش داده می‌شد، سپس حوزه هامبورگ و شعبه‌ای از المصطفی راه‌اندازی شد. لذا ما به محض شروع فعالیت ارتباط با دانشگاه را در پیش گرفتیم؛ هرچند که در ابتدا صحبت بر این بود که هیچ دانشگاهی حاضر به همکاری با مجموعه هامبورگ نخواهد شد اما ما با مداومت، استمرار و برگزاری جلسات نقد کتاب این راه را آغاز کردیم و بعد از چند ماه موفق به افزایش ارتباط با دانشگاه‌ها شدیم.
  رئیس پیشین مرکز اسلامی هامبورگ در ادامه سخنان خود به بیان برخی فعالیت‌های اسلامی و همکاری با دانشگاه‌های آلمان علی‌رغم تمام سختی‌ها و محدودیت‌ها پرداخت و برخی فعالیت‌های خود ازجمله ایجاد مدارس زمستانه و تابستانه برای دانشجویان و دانش‌آموزان فارسی‌زبان در موضوعات مهمی مثل موضوع زنان را تشریح کرده و گفت: تقریباً در سال هشت برنامه دانشگاهی در این سبک و سیاق برای مخاطبین مختلف برگزار می‌شد که بسیار مفید و مؤثر بوده‌اند.
همچنین ایشان به شرح اتهاماتی که به مرکز اسلامی هامبورگ وارد شده پرداخت و عنوان کرد: جمعاً هشت اتهام به این مرکز وارد شد که به آن‌ها اعتراض کرده و شکایت خود را به دادگاه اعلام کردیم. حدود یک‌سال و نیم از شکایت گذشت اما دادگاه تشکیل نشد؛ در نهایت با پیگیری‌های گسترده دادگاه برگزار شد و چهار اتهام اصلی از پرونده برطرف شد. چهار اتهام دیگر هم باقی ماند که برای آن‌ها نیز تقاضای تجدیدنظر داده‌ایم و تا بر طرف شدن کامل این اتهامات تلاش خواهیم کرد؛ اما فعلاً با توجه به شرایط پیش‌آمده پرونده در حالت تعلیق قرار گرفته است.
در پایان این مراسم نیز به جهت تقدیر از تلاش‌های مجاهدانه دکتر مفتح، هدیه‌ای به رسم یادبود از سوی دانشگاه قم به ایشان تقدیم گردید.
  • گروه خبری : فرهنگی
  • کد خبر : 4281

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید