• 1402/10/30 - 11:00
  • - تعداد بازدید : 126
  • - تعداد بازدیدکننده : 126

هیئت ممیزه، مهم‌ترین رکن یک دانشگاه است

رئیس دانشگاه قم در اولین جلسه از دوره ششم هیئت ممیزه گفت: هیئت ممیزه به یک معنا مهم‌ترین رکن در یک دانشگاه بوده و حرکت علمی دانشگاه صددرصد از تصمیمات هیئت ممیزه متاثر است، لذا نوع قضاوت، نوع ورود و نوع ارزیابی کاملاً می‌تواند جهت علمی دانشگاه را مشخص کند.

​​به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد حسین شریفی در اولین جلسه دوره ششم هیئت ممیزه دانشگاه قم عنوان کرد: از خداوند خواستاریم که به ما توفیق دهد به‌درستی قضاوت کنیم و عادلانه تصمیم بگیریم و حاصل تصمیمات برای جامعه علمی کشور و استان قم و انقلاب اسلامی منشا خیر و برکت باشد.

وی افزود: نقش‌آفرینی جدی در حوزه آموزش عالی بر عهده ما گذاشته شده که امیدواریم خداوند توفیق دهد تا به‌درستی به وظایف خود در این جایگاه عمل کنیم.

رئیس دانشگاه قم اضافه کرد: نه‌فقط برای دو سال، بلکه این تصمیمات می‌تواند برای سالیان سال نقش‌آفرینی و اثرگذاری داشته باشد، قوانین بالادستی که برای هیئت ممیزه وجود دارد نیز کاملاً مشخص است و ما هم طبق همان قواعد تصمیم خواهیم گرفت؛ البته در شورای عالی انقلاب فرهنگی این قانون در حال تغییر و تحول است که هر زمان ابلاغ شود بلافاصله جایگزین شده و محور تصمیمات ما قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ما در هیئت ممیزه دانشگاه قم همان انتظار را داریم که توقعات رهبر معظم انقلاب از فضای علمی کشور و جامعه دانشگاهی است و آن دو مورد است؛ یک حرکت به سمت مرجعیت علمی و دیگری حل مسائل و نیازهای جامعه و کشور. علی‌القاعده هیئت علمی تراز ما هیئت علمی است که در فضای علم این‌گونه باشد یا در مسیر مرجعیت علمی باشد و کارهای پژوهشی و تدوین مقاله انجام دهد یا در حل مسائل کشور و ارتباط جامعه با صنعت فعالیت کند و هر فرد باید از هر کدام حداقلی را داشته باشد اما گاهی برجستگی یک فرد در حوزه حل نیازها و پاسخ به نیازهای جامعه است و فرد دیگری در حوزه مرجعیت علمی و کارهای پژوهشی.

رئیس دانشگاه قم توضیح داد: در حوزه فرهنگ که برای ما بسیار مهم است شأن استاد و ظرفیت هیئت علمی دانشگاه است؛ باید در این حوزه ترازی مدنظر باشد که مطابق با تراز انتظارات انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی و به‌طورکلی جامعه ایران باشد. مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود در مهرماه امسال بیان کردند که مقالات را معیار ارتقا قرار دادن پسندیده نیست هرچند که اصل مقاله در مرجع یا مرجعیت علمی نیاز است اما این‌که فقط همین ملاک باشد پسندیده نیست.

دکتر شریفی تشریح کرد: در دوره قبل این مسئله مورد توجه قرار گرفت و مقالات خارجی به عنوان امتیاز در نظر گرفته می‌شد اما تنها معیار نبود و ان‌شاءالله این رویه در این دوره نیز ادامه پیدا خواهد کرد تا بازنگری جدید آیین‌نامه وزارت ابلاغ شود.

وی پیشنهاد کرد: برای کسانی که متقاضی تبدیل وضع و ارتقا به مقام استادی هستند چون مقام حساسی است اگر دوستان عضو هیئت صلاح بدانند حداکثر ده دقیقه زمان تنظیم شود و از متقاضی دعوت شود تا در جلسه حضور پیدا کند و در آن ده دقیقه در خصوص ایده‌ها و فعالیت‌های خود صحبت کند که این حضور چند دقیقه‌ای و گفتگو بعد از بررسی پرونده و پیش‌از رأی گیری مناسب خواهد بود که البته این منوط به موافقت اعضای هیئت ممیزه است.

رئیس دانشگاه قم با تاکید بر مسئله امانت داری گفت: خواهش دیگری که دارم و مؤکداً آن را مطرح می‌کنم این است که هیچ‌یک از اعضا به جز دبیر هیئت نتیجه آراء را اعلام نکند؛ لذا خواهشمندیم از دوستان که امانت‌داری را در این جلسات حفظ کنند همه دوستان شرعاً و اخلاقاً موظف به امانت‌داری هستند و مطلقاً نباید آراء خود یا دیگران را به بیرون منعکس کند.

لازم به ذکر است مسئله حضور متقاضیان تبدیل وضع به استادی پس از سخنان دکتر شریفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

 

  • گروه خبری : عمومی,اخبار
  • کد خبر : 774
کلمات کلیدی