• 1403/03/23 - 15:26
  • - تعداد بازدید : 48
  • - تعداد بازدیدکننده : 48

احیا و هدفمندسازی حوزه بورسیه دانشجویی در دولت سیزدهم

رئیس دانشگاه قم گفت: در دولت سیزدهم با کار جهادی فضای بورس و پرداخت شهریه به دانشجو به صورت هدفمند همراه با آئین‌نامه‌های مشخص، اساس‌نامه‌های مشخص و با گفت و گو با مراکز و سازمان‌های دیگر احیا و تا حدی عملیاتی شد و باید با تلاش جدی به صورت کامل عملیاتی گردد لازم به ذکر است این امر در وزارت علوم بی سابقه است.

​به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم در جلسه‌ای با حضور دکتر محمد محمدی مسعودی مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان، روسای دانشگاه‌های استان و مدیران گروه دانشگاه قم عنوان کرد: داستان بورس در سیستم آموزشی فرهنگ شیعی داستان طولانی دارد که از قدیم وجود داشته البته این امر صرفاً با عنوان بورس درگذشت مطرح نمی‌شد اما حق زحمه در نظامیه بغداد و آموزش‌های عالی دیگر وجود داشته که مشابه مسئله بورسیه بوده‌است.

 

وی ادامه داد: امر بورسیه در حوزه علمیه نیز تحت عنوان شهریه برای طلبه‌ها از قرن چهارم هجری و از زمان سید مرتضی وجود داشت و در واقع قدرت علمی جهان تشیع به همین شهریه‌ها و بورسیه‌ها بود تا طلبه‌ها بتوانند زندگی خود را وقف تحصیل نمایند.

 

دکتر شریفی افزود: پس از انقلاب نیز در آموزش عالی خدماتی از طریق قانون اساسی صورت گرفت اما از تجربه متراکم هزار ساله در بحث خدمات و پیاده سازی آن در آموزش عالی غفلت شد و نتوانستیم نخبگان توانمند را به گونه‌ای تامین کنیم تا بتوانند نیاز بازار، جامعه و صنعت را به صورت دانش بنیان و علمی رفع کنند.

 

رئیس دانشگاه قم بیان کرد: در برخی از برهه‌های زمانی بورسیه‌هایی مانند بورسه آموزش و پرورش وجود داشته اما این بورس‌ها رها شدند، در دولت سیزدهم با کار جهادی فضای بورس و پرداخت شهریه به دانشجو به صورت هدفمند همراه با آئین‌نامه‌های مشخص، اساس‌نامه‌های مشخص و با گفت و گو با مراکز و سازمان‌های دیگر احیا و تا حدی عملیاتی شد و باید با تلاش جدی به صورت کامل عملیاتی گردد لازم به ذکر است این امر در وزارت علوم بی سابقه است.

 

وی در پایان تصریح کرد: امید است بخشی از دغدغه‌های افراد توانمند و جامعه صنعتی را به صورت حساب شده از بین برد و مراکز آموزش عالی نیز می‌توانند با همکاری یکدیگر این امر را تسهیل نمایند تا این امید و فضای جدید ایجاد شده در آموزش عالی عملیاتی شود.

  • گروه خبری : آموزش
  • کد خبر : 3950