• 1402/02/18 - 13:11
  • - تعداد بازدید : 96
  • - تعداد بازدیدکننده : 96
رئیس دانشگاه قم:

اخلاق در حوزه قضاوت به دو بعد فردی و ساختاری تقسیم می‌شود

رئیس دانشگاه قم گفت: رعایت علنی بودن قضاوت‌ها و محاکمات یکی از بهترین ضمانت‌های سلامت دستگاه قضایی است.

​​به گزارش واحد خبر روابط‌عمومی دانشگاه قم دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: اخلاق حرفه‌ای در بخش‌های مختلف از جمله حقوق بسیار مهم است.

 

وی ادامه داد: مطلب نخست اینکه عنوان اخلاق حقوقی از سال‌های بسیار قبل در میان غربی‌ها رواج داشته و کتاب‌های بسیاری نیز در این حوزه نگارش شده است اما در کشور ما جای خالی این بحث علمی احساس می‌شد.

 

دکتر شریفی اضافه کرد: اخلاق در حوزه قضاوت به دو بعد اخلاق فردی و اخلاق ساختاری تقسیم می‌شود که بعد اخلاق فردی شامل اخلاق قاضی، اخلاق شاکی، اخلاق متشاکی، اخلاق کارکنان شاغل در دستگاه قضایی، اخلاق وکیل و اخلاق شاهد است.

 

رئیس دانشگاه قم گفت: در بعد اخلاق فردی اصولی حاکم است که یک قاضی برای انجام درست وظیفه خود باید تمام شرایط را فراهم کند. وی افزود: بعد دوم بعد ساختاری که شامل ساختار‌های عادلانه است به طور مثال یک قاضی علی‌رغم عدالت و پاکی که در اخلاق خود دارد نمی‌تواند محصول عادلانه در قضاوت ارائه دهد و این امر ریشه در ساختار دارد.

 

دکتر شریفی با اشاره به داستانی از مثنوی ادامه داد: مولوی در دفتر دوم مثنوی داستانی زیبا و در عین حال کوتاه درخصوص یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اخلاقی قضاوت بیان می‌کند و چند راه کار مهم اخلاقی در این‌باره نیز ارائه می‌دهد اما این آسیب در زمینه اخلاق فردی است و تنها راه مقابله با آن نداشتن جهت‌گیری از درون خود فرد است. رئیس دانشگاه قم اضافه کرد: در بعد اخلاق فردی صحبت‌های بسیاری انجام شده اما این اتفاق در خصوص اخلاق ساختاری انجام نشده است.

 

وی در پایان تصریح کرد: روایات فراوانی از پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) مبنی بر علنی و عمومی بودن قضاوت‌ها وجود دارد و بدون تردید این امر از اصول «فقه القضا در اسلام» است افزون بر این یکی از بهترین ضمانت‌های اجرایی و سیستمی در سلامت دستگاه قضایی و اعتماد عمومی مردم نسبت به دستگاه‌های قضایی رعایت همین امر است.

  • گروه خبری : فرهنگی,اخبار
  • کد خبر : 396