• 1402/03/08 - 21:09
  • - تعداد بازدید : 113
  • - تعداد بازدیدکننده : 113
رئیس دانشگاه قم:

جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی از مهم‌ترین وظایف منتظران/ بحث از علائم الظهور یک «بحث فرعی» درباره مهدویت و انتظار است

رئیس دانشگاه قم با بیان اینکه اساساً فلسفة باور به مهدویت، ناتمام ماندن فلسفة بعثت است، عنوان کرد: امام زمان بناست این رسالت ناتمام را به اتمام برساند، طبیعا کسی که منتظر چنین شخصیتی است، باید خود را در خدمت چنین هدفی بداند و شرایط علمی و عملی آن را در خود فراهم سازد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر احمد شریفی، رئیس دانشگاه قم صبح امروز دوشنبه ۸ خرداد در مراسم آیین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت با بیان اینکه در طول تاریخ اسلام تحقیقات فراوانی درباره مهدویت و انتظار شده است، عنوان کرد: این تحقیقات در دهه‌های اخیر رشدی مضاعف داشته که ارائه ‌فهرستی گذرا از این کارها هم در یک جلسه ناشدنی​​ است.

وی با بیان اینکه مباحث آخر‌الزمانی در بسیاری از فرهنگ‌ها مورد توجه عامه مردم و حتی متخصصان و اندیشمندان قرار گرفته است، ادامه داد: در چند سال اخیر با توجه به همه‌گیری جهانی کورنا، مباحث آخر‌الزمانی مجددا بر سر زبان‌ها افتاد، با توجه به روایاتی که درباره‌ نشانه‌های ظهور هست، عده‌ای نیز مثل همیشه تاریخ دست به تطبیقاتی زده و می‌زنند، مثلا سفیانی را بر فلان فرد تطبیق میکنند، همه‌گیری ویروس کرونا را به «مرگ سفید» و جنگ‌های موجود را به «مرگ سرخ» و امثال آن تطبیق می کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر شریفی با بیان اینکه چنین بحث‌هایی فاقد بنیان‌ها و استدلال‌های علمی است، تاکید کرد:‌ خرد تاریخی ما حکم می‌کند که از تطبیق عجولانة علائم الظهور بر حوادث روزگار خود پرهیز کنیم؛ در طول تاریخ فراوان حوادثی رخ داده است و عده‌ای هم آنها را از نشانه‌های ظهور تلقی کرده‌اند و بعدها معلوم شده است که چه اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اند، به عنوان مثال، سنائی در حدود نهصد سال پیش چنین سروده است: "ای دریغا مهدیی که امروز از هر گوشه‌ای/ یک جهان دجال عالم سوز سر برکرده‌اند

مصحف یزدان در این ایام کس می ننگرد/ چنگ و بربط را بها اکنون فزون‌تر کرده‌اند

کودکان خرد را در پیش مستان می دهند/ مر مخنث را امین خوان و دختر کرده‌اند

ای مسلمانان دگر گشته است حال روزگار/ زآنکه اهل روزگار احوال دیگر کرده‌اند"

 

رئیس دانشگاه قم گفت: به نظر بنده بحث از علائم الظهور یک «بحث فرعی» درباره مهدویت و انتظار است، مهم تبیین نقش مهدویت و انتظار در زندگی ماست؛ ما به عنوان جامعه منتظران باید از این اندیشه ناب در جهت خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی بهترین استفاده را ببریم.

مهدویت و آماده‌سازی جامعه​ پیروان برای حرکت در جهت آرمان‌ها

وی گفت: اساساً فلسفة وجودی مهدی و فلسفة باور به مهدویت، ناتمام ماندن فلسفة بعثت است؛ یعنی هنوز هدف اصلی بعثت که جهانی شدن اسلام و دین حق است، محقق نشده است: (9) التوبة : 33 هو الّذی أرْسل رسوله بالْهدى‏ و دین الْحقّ لیظْهره على الدّین کلّه و لوْ کره الْمشْرکون‏ / رسالت و مأموریت خاتم پیامبران«تحقق اسلام واقعی و نهادینه‌سازی عدل و قسط در جان‌های مردمان بوده است»: (57) الحدید : 25 لقدْ أرْسلْنا رسلنا بالْبیّنات و أنْزلْنا معهم الْکتاب و الْمیزان لیقوم النّاس بالْقسْط / کلیدی‌ترین هدف بعثت نهادینه‌سازی دین و ارزش‌ها در افراد و جوامع در گستره گیتی است که این هدف هنوز محقق نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریفی تاکید کرد: امام زمان بناست این رسالت ناتمام را به اتمام برساند. طبیعا کسی که منتظر چنین شخصیتی است، باید خود را در خدمت چنین هدفی بداند، شرایط علمی و عملی آن را در خود فراهم سازد. به تعبیر امام صادق علیه السلام: منْ‏ سرّه‏ أنْ‏ یکون‏ منْ‏ أصْحاب‏ الْقائم فلْینْتظرْ و لْیعْملْ بالْورع و محاسن الْأخْلاق و هو منْتظرٌ . ...  فجدّوا و انْتظروا هنیئاً لکمْ أیّتها الْعصابة الْمرْحومة.

 

  • گروه خبری : فرهنگی,اخبار
  • کد خبر : 432