• 1402/08/08 - 10:00
  • - تعداد بازدید : 133
  • - تعداد بازدیدکننده : 133

جایگاه مطلوب رشته شیمی دانشگاه قم در میان دانشگاه های کشور

مدیرپژوهش دانشگاه قم با بیان اینکه با وجود نوپا بودن دانشگاه قم در رشته شیمی، جایگاه مطلوبی را در میان دانشگاه های کشور داریم، گفت: اگر ما بخواهیم در دانشگاه قم علاوه بر سطح کشوری در دنیا نیز رقابت داشته باشیم باید به طور مضاعف کار کنیم و همچنین امکانات آزمایشگاهی دانشگاه را توسعه دهیم.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر علی احسانی مدیر پژوهش دانشگاه قم و جزو دانشمندان دو درصد برتر جهان عنوان کرد: خوشبختانه در علوم پایه، شیمی کاربردی تر از رشته های دیگر است و تعداد دانشجویان برای ورود به این رشته بیشتر از سایر رشته ها است، چراکه موقعیت کاری فارغ التحصیلان این رشته، زیادتر از دیگر رشته های علوم پایه همچون فیزیک، زمین شناسی و زیست شناسی است.

وی با بیان اینکه شیمی ارتباط زیادی با صنعت دارد، گفت: صنایع آلاینده ها، ، نفت، تصفیه آب، آب و فاضلاب و همچنین در حوزه های مختلف انرژی، موقعیت های مرتبط با رشته شیمی است، در واقع طیف کاری وسیعی در این حوزه وجود دارد.

مدیرپژوهش دانشگاه قم بیان کرد: در رشته شیمی اگر فرد به دنبال بازار کارباشد و هدف او ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نباشد، در همان ابتدای کار یعنی پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی شیمی نیز می تواند مشغول کار شود، اما بسیاری از افراد تمایل دارند در مقاطع تحصیلات تکمیلی وارد شده و به عنوان استاد دانشگاه مشغول شوند؛ هم اکنون تعداد زیادی از فارغ التحصیلان این رشته در زمینه های مختلف از جمله مواد شوینده، شرکت تاسیس کرده و موفق هم هستند.

بازار کار متنوع و مطلوب برای فارغ التحصیلان رشته شیمی

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه تنوع کاری در رشته‌ی شیمی در وزارت خانه ها‌ی مختلف زیاد است، افزود: از صنایع نساجی گرفته تا دارو، صنایع آرایشی و بهداشتی، نفت و گاز ، پتروشیمی، آب و فاضلاب و غیره همه این ها موقعیت‌های کاری برای فارغ التحصیل کارشناسی رشته شیمی است.

وی تصریح کرد: صنایع شیمی به ویژه در استان قم باتوجه به تعدد شرکت ها، جایگاه خوبی دارد، به طوری که در آینده شاید قم بتواند قطب صنایع شیمیایی کشور شود، توصیه من به دانشجویان رشته شیمی این است که پس از فارغ التحصیلی در همان مقطع کارشناسی، وارد بازار کار شوند و سپس در همین حین اگر تمایل به ادامه تحصیل دارند، به مقاطع تحصیلات تکمیلی وارد شوند.

ایران جزو 15 کشوربرتر دنیا در تولید علم

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تاکید کرد: دوره تحصیلات تکمیلی یعنی حرکت در مرز دانش یعنی شما با یک دید عمیق تری با آخرین دستاوردهای علمی دنیا آشنا می شوید و می توانید کاری که در صنعت می کنید را بهبود ببخشید و به روزتر کار کنید، من معتقدم اگر کسی در این رشته دنبال کار باشد بازار کار برای او فراهم است.

احسانی با بیان اینکه ایران جزو 15 کشور برتر دنیا در تولید علم است، خاطرنشان کرد: شیمی ایران در این میان رتبه11 را در دنیا دارد؛ دانشگاه های زیادی از جمله دانشگاه شیراز، تبریز و تهران چندین سال است که رشته شیمی دارد و در این حوزه کار می کند اما در دانشگاه قم از سال 87  این رشته را در مقطع کارشناسی و سال 92 دوره ارشد فعال کرد و هم اکنون درخواست دکتری این رشته را داده ایم که امیدواریم سال 1403 این مقطع در رشته شیمی در دانشگاه قم فعال شود.

وی عنوان کرد: باتوجه به نوپا بودن دانشگاه قم در این رشته در مقایسه با دانشگاه هایی که سال های زیادی را در این حوزه خدمت داشته اند، این دانشگاه در رشته شیمی جایگاه خوبی در کشور دارد، ما در حوزه پژوهش کشور، رتبه 27 در میان دانشگاه های جامع کشوررا داریم.

دستیابی به رتبه های برتر شیمی در دنیا، تلاش و امکانات مضاعف می‌طلبد

این استاد دانشگاه قم بیان کرد: در مقطع کارشناسی دانشگاه قم تقریبا تعداد تقاضای خانم ها و آقایان برای این تحصیل در این رشته برابر است و شاید 10 درصد تمایل خواهران در رشته شیمی بیشتر باشد اما در مقاطع تحصیلات تکمیلی متقاضیان خانم بیشتر از آقایان بوده و این تفاوت تعداد تقاضا چشمگیر تر است، شاید علت آن این است که آقایان بعد از فارغ التحصیلی در دوره کارشناسی سریع تر وارد بازار کار می شوند و تمایل کمتری نسبت به ادامه تحصیل دارند، برای مثال شرکتی که می خواهند را با همان مدرک کارشناسی تاسیس می کنند.

مدیرپژوهش دانشگاه قم افزود: شیمی جزو علوم پایه به شمار می آید که شامل شیمی محض و کاربردی است در قم و حتی در کشور بیشتر رشته شیمی کاربردی وجود دارد، مهندسی شیمی جزو رشته های دانشکده فنی و مهندسی است و مرز بین علوم پایه و مهندسی به حساب می آید و در واقع آن چیزی که ما در آزمایشگاه به آن می رسیم، مهندس شیمی می تواند توسعه دهد و کنترل فرایند داشته باشد، در واقع فرد می تواند از یافته های خود در مهندسی استفاده کند و آن دانشی که در رشته شیمی در آزمایشگاه ایجاد شده است را گسترش داده و به سمت صنعت حرکت کند.

این عضو هیت علمی دانشگاه قم در پاسخ به این سوال که رسیدن به رتبه های برتر در رده بندی های دنیا تا چه میزان زمان لازم دارد، گفت: از آنجا که همه کشورها در رشته شیمی در حال فعالیت هستند و رقابت با آن ها کمی زمان بر است و همین که بتوانیم رتبه خود را از 11 به 10 یا 9 در سطح دنیا هم برسانیم کار مهم و موثری است، زیرا بیشتر مقالات و بسیاری از ثبت اختراعات در دنیا مربوط به رشته شیمی است.

وی با اشاره به اینکه اکثریت دانشگاه ها در ایران  در رشته شیمی سطح مطلوبی دارند، افزود: اگر ما بخواهیم در دانشگاه قم علاوه بر سطح کشوری در دنیا نیز رقابت داشته باشیم باید خیلی کار کنیم و همچنین امکانات خود را توسعه دهیم.

 

برگزاری بیست و نهمین کنفرانس شیمی آلی، برای اولین بار در دانشگاه قم

احسانی بیان کرد: معمولا افرادی که در رشته تجربی تحصیل کرده اند و به رشته های پزشکی علاقه داشته و رتبه لازم برای رشته های پزشکی را کسب نمی کنند برای ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه وارد رشته شیمی می شوند، عده ای هم با وجود اینکه رتبه های خیلی خوبی برای تحصیل در رشته پزشکی دارند به دلیل علاقه به رشته شیمی در دانشگاه در این حوزه ادامه تحصیل می دهند، بنابراین اکثر ورودی های رشته شیمی از میان رتبه های برتر و خوب آزمون های سراسری هستند، در همین دانشگاه قم یک دانشجوی خانمی تحصیل می‌کرد که با رتبه زیر 1هزار به این رشته وارد شده بود.

وی در رابطه با برگزاری کنفرانس شیمی آلی در دانشگاه قم، گفت: انجمن شیمی ایران در کشور هم در زمینه چاپ و هم برگزاری کنفرانس های مربوط به این رشته فعالیت می کند، در برگزاری کنفرانس ها با دانشگاه ها مشارکت دارد و امسال گروه شیمی دانشگاه قم پیشنهاد برگزاری کنفرانس شیمی آلی ایران را با این انجمن مطرح کرد؛ دانشگاه قم امسال مجری این کنفرانس خواهد بود.

احسانی خاطرنشان کرد: بیست و نهمین دوره برگزاری کنفرانس شیمی، برای اولین بار در دانشگاه قم برگزار می شود؛ شیمی آلی با صنایع مختلفی در ارتباط است و فارغ التحصیلان زیادی دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه قم در پایان تصریح کرد: حدود 600 نفردر این کنفرانس شرکت می کنند و در اختتامیه کنفرانس نیز وزیر علوم حضور خواهد داشت، این کنفرانس طی سه روز و با حضور 30 استاد برجسته کشور برگزار می شود.

  • گروه خبری : آموزش,اخبار
  • کد خبر : 858
کلمات کلیدی