• 1403/07/23 - 12:31
  • - تعداد بازدید : 42
  • - تعداد بازدیدکننده : 41

نشست طرح ارائه دروس با رویکرد الهی برگزار شد

نشست طرح ارائه دروس با رویکرد الهی، با حضور معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاه‌های استان، با هدف افزایش مشارکت اساتید در این طرح، برگزار شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، نشست طرح ارائه دروس با رویکرد الهی، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی حٌرزاده معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در سالن حکمت دانشگاه قم برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام حرزاده در این نشست، ضمن تشکر از میزبانی دانشگاه قم عنوان کرد: از زمانی ‌که طرح تدریس با جهت‌گیری الهی شروع شد، تدوین کتاب‌های درسی نیز آغاز شد که این فرایند هشت سال به طول انجامید و پس از تدوین کتاب‌ها نمایندگانی از استان‌ها دعوت شدند و موارد به‌صورت کارگاهی به آن‌ها ارائه شد و سپس این آموزش‌ها به‌صورت خودجوش به استان‌های دیگر انتقال یافت.
 
وی اضافه کرد: به‌طورکلی تدریس با جهت‌گیری الهی مبتنی بر دو اصل است؛ علم می‌تواند الهی باشد، می‌تواند بدون جهت‌گیری الهی باشد و می‌تواند خنثی باشد که دانشجوی سکولار تربیت کند. اما به طور کلی پیش‌فرض ما این است که علم جهت الهی دارد و باید به آن توجه شود.
 
معاون آموزشی نهاد رهبری دانشگاه‌های استان ادامه داد: دراین‌ راستا تاکنون 23 جلد کتاب تدوین شده که جهت‌گیری الهی در رشته‌های مختلف را مورد بررسی و تالیف قرار داده‌است. همچنین حلقه‌های مباحثاتی در رشته‌های مختلف جهت آموزش شیوه تدریس جهت‌گیری الهی برگزار شده‌است. و در نهایت اثربخشی تدریس با جهت‌گیری الهی به‌صورت شبه آزمایشی و مقایسه‌ای مورد تصویب قرار گرفت.
 
حرزاده بیان کرد: تدریس باید چند رویکرد داشته باشد؛ که از جمله آن‌ها می‌توان به باور داشتن به جهت‌گیری الهی، با شور و حس انجام دادن کارو توجه به این‌که تدریس با رخوت و تردید انجام نگیرد، هنر معلمی و در نظر گرفتن شرایط کلاس، ارتقا کار موجود و تولید موارد جدید، گسترش دادن این دانش بین سایر اساتید و محک زدن غیرمستقیم تأثیرگذاری مباحث در پایان ترم اشاره کرد.
 
 تبیین معارف دینی، هنر طرح تدریس با رویکرد الهی است
 
حجت‌الاسلام نوروزی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم نیز در این نشست عنوان کرد: تبیین موضوع رویکرد الهی تدریس در ذهن‌ها یکسان نیست. در این‌که جامعه امروز نیاز دارد از استاد مباحثی را یاد بگیرد شکی نیست؛ چراکه اساتید از مرجعیت اجتماعی بالایی در جامعه برخوردار هستند. اما دو نکته قابل‌توجه؛ بحث تبیین معارف دین و ترویج مباحث و معارف دین است. لذا این طرح ناظر بر تبیین معارف دینی است و تبیین غیرمستقیم معارف دینی هنر این طرح است.
 
در پایان این جلسه اساتید و حاضرین، به بیان نظریه‌ها و سوالات خود در خصوص این طرح پرداختند و در نهایت حجت‌الاسلام حرزاده به آن‌ها پاسخ داد که از جمله مهم‌ترین نکات ارائه شده در میان صحبت‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
-رویکرد الهی در تدریس می‌تواند بهترین مسیر برای رشد باشد و حتی در مسائل کوچکی مثل نحوه حضور در کلاس اثربخش خواهد بود.
-جهت‌گیری الهی جزء ذات زندگی هر فرد است.
-هر معلم سه وظیفه دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دستیابی به قلوب دانشجویان است.
-تأثیر آشنایی دانشجویان با قرآن و نهج‌البلاغه حتی با نوشتن یک آیه یا یک حکمت بسیار قابل‌توجه خواهد بود.
-مباحث مربوط به اخلاق کاربردی باید بیشتر پیگیری شود.
-اگر قرار است دانشجو تحت تأثیر قرار بگیرد ابتدا باید استاد تحت تأثیر قرار گرفته باشد.
-بحث کارگاه‌ها و نشست‌های تولیدی و تبلیغ چهره‌به‌چهره اساتید در پیشرفت رویکرد الهی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
-باور داشتن به این نوع تدریس به‌ویژه در رشته‌های غیر علوم انسانی موجب پیشرفت در این رویکرد خواهد شد.
-گزینش هنگام ورود اساتید باید در جهت رویکرد الهی باشد و اگر این رویکرد از این زاویه مورد بررسی قرار گیرد نتایج بهتری در پی خواهد داشت.
  • گروه خبری : عمومی
  • کد خبر : 4353

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید