رییس دانشگاه قم عنوان کرد:
نقاط مشترک جوامع راه دستیابی به حل منازعات
رئیس دانشگاه قم گفت: باید نقاط مشترک بین جوامع مشخص شود تا اختلافات بر اساس این نقاط کاهش یافته و نزاع حل گردد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی رییس دانشگاه قم در اولین همایش بینالمللی داوری با تاکید بر آموزههای دیوان داوری دعاوی ایران و ایالات متحده، عنوان کرد: قطعا برگزاری این همایش برکات فراوانی از جمله برکات علمی، مدیریتی و تجربی اندوزی در زمینه داوری برای دانشجویان خواهد داشت.
دکتر شریفی ادامه داد: دنیای امروز دنیای تعارضات و اختلافات است، جهان و بشر به گونهای آفریده نشده که به طور فطری خواهان وحدت و همدلی سراسری باشد به اصطلاح نوعی تنازع بقا در بین افراد بشر وجود دارد و هر کس دنبالهرو منافع خود است البته باید به این مسئله اشاره کرد که این خودخواهی و برتری طلبی بشر امری طبیعی است، در بحث حکومتها و جوامع نیز این خودخواهی وجود دارد و همه حکومتها در واقع به دنبال منافع ملت خود هستند؛ برتری طلبی حکومتها باعث به وجود آمدن تعارض منافع و خواستهها است که باید برای آن تدبیر شود.
وی افزود: گاهی اوقات اختلافات میان دو همکیش و خانواده است که ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر دارند و نقاط مشترک آنها فراوان است و به یک نظام اخلاقی، حقوقی، اعتقادی مشترک پایبند هستند، حل کردن این اختلافات بهمراتب راحت است هرچند در این اختلافات نیز درگیریها و دلخوریهایی پیش خواهد.
رئیس دانشگاه قم با اشاره به آیه "قلْ یا أهْل الْکتاب تعالوْا إلى کلمةٍ سواءٍ بیْننا وبیْنکمْ" بیان کرد: گاهی اختلاف بین صاحبان دو دین، دو کیش، دو نظام ارزشی و دو نظام حقوقی متفاوت است، اما یک نقاط مشترک روشنی در زیرساختهای فکری خود دارند مانند نزاع بین مسلمانان و مسیحیان یا مسلمانان و یهودیان به عنوان پیروان دین ابراهیمی و توحیدی که نقاط مشترکی دارند، اسلام در این نقطه میگوید اگر به دین هم روی نمیآورید آن نقاط مشترک را مبنای حل اختلافات خود قرار دهید.
دکتر شریفی گفت: گاهی اختلاف میان جامعه توحیدی و جامعه شرک است، یعنی جامعهای که خدا را قبول ندارد، در اینجا نیز اسلام گفته نقاط مشترک بشری و انسانی وجود دارد که میتوانید عادلانه و بر پایهی احقاق حق اختلافات خود را برطرف کنید نمونه بارز این امر در تاریخ اسلام صلح حدیبیه است که بین پیامبر اکرم(ص) به عنوان حاکم مسلمین و حاکم قریش به عنوان رهبر مشرکان مخالف ایجاد شد که مبنای آن ایمان آوردن شرک به اسلام نبود بلکه منافع مشترکی چون امنیت، آسایش، رفاه مردمان جزیرهالعرب مد نظر بود.
وی اضافه کرد: طبیعتا امر حل اختلافات و چاره جویی برای مشکلات یک عقلانیت بشری است که عادلانه و منصفانه باید این اختلاف رفع شود. در پیچیدگی نظامهای کنونی این امر دشوارتر شده و بخش دیوان داوری دعاوی بین ایران و ایالات متحده که چندین سال است بر اساس پیمان الجزایر به صورت خردمندانه و عادلانه طراحی شده است تا اختلافات را بر اساس تامین منافع مشترک طرفین دعوا حل کنند.
رئیس دانشگاه قم ادامه داد: تجربه بسیار ارزشمند این است که تجربه نگاری این دعاوی، دادگاهها و احکام صادره در این دادگاهها در سی جلد تدوین شده که محور خوبی برای تحلیل و ادامه کار است.
دکتر شریفی در پایان بیان کرد: این اختلافات مختص ایران و آمریکا نیست مورد اول و آخر هم نخواهد بود چرا که بشر و جوامع بشری این اقتضائاتت را دارد لذا باید برنامهریزی کرد که طبق اصول و تجربه انسانی حل شود. این تعارض و اختلاف در تک تک افراد نیز وجود دارد به گونهای که همه ما اختلافاتی با شخص خودمان نیز داریم تحت عنوان چالش درونی برای انتخاب و تصمیمگیری و کسی در این تعارضات درونی برنده است که انتخابهای خود را در چهارچوب تعالی و پیشرفت انسانی و اسلامی خود قرار دهد.
نظر دهید