• 1402/09/14 - 13:00
  • - تعداد بازدید : 128
  • - تعداد بازدیدکننده : 128
معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری خبر داد؛

تخصیص ۱۵ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها به حوزه پژوهش و فناوری در برنامه هفتم توسعه

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در قوانین بالا دستی کشور حمایت¬های خوبی از بخش پژوهش صورت گرفته است از تخصیص ۱۵ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها به حوزه پژوهش و فناوری در برنامه هفتم توسعه خبر داد.

​به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم که به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه قم برگزار شد با تاکید بر پیوستگی در نظام نوآوری کشور گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند پژوهش پیشران توسعه کشور است و بر همین اساس شعار هفته پژوهش امسال «پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم» است.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش کشور افزود: رشد علمی ما در سال‌های اخیر بسیار سریع بوده است و یکی از سریع‌ترین رشدهای علمی در جهان در اختیار ایران قرار دارد و در حال حاضر در رتبه پانزدهم علمی جهان هستیم، ما یک درصد از جمعیت جهان را داریم اما ۲ درصد از مقالات پر استناد دنیا مربوط به پژوهشگران و دانشمندان ایرانی است. همچنین با وجود تحریم‌های شدید 35 درصد از مقالات ما همکاران بین‌المللی دارد و این بیانگر قدرت علم است که می‌تواند فارغ از مرزهای سیاسی به توسعه کشور کمک کند.
 
دکتر صالحی با اشاره به رابطه مستقیم علم و توسعه اقتصادی تصریح کرد: اگر برای ما توسعه اقتصادی و رفع مشکلات آن مهم است باید به دانشمندان و پژوهشگران اهمیت دهیم.
 
معاون پژوهشی وزارت علوم همچنین اضافه کرد: در بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۲ در حوزه علوم انسانی و هنر در رتبه چهل و چهارم دنیا قرار داشتیم که نشان دهنده این است که ما به بعد بین‌المللی علوم انسانی توجه نکرده‌ایم و این خطر جدی متوجه ما است که اگر در این حوزه تولید کننده نباشیم باید وارد کننده ایده‌ها و اندیشه‌های دیگران باشیم. در کشورهای توسعه یافته دنیا علوم انسانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما متاسفانه ما در این حوزه کم کار کرده‌ایم.
 
دکتر پیمان صالحی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲۰ هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری کشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: در سال 1401 تعداد ۱۰۸۳۵ قرارداد در حوزه ارتباط صنعت با مراکز آموزش عالی منعقد شده است.
 
وی در این خصوص اشاره‌ای به قانون جهش تولید دانش بنیان کرد و افزود: در این قانون حمایت‌های خوبی از بخش‌های پژوهشی و صنعتی نظیر معافیت‌های مالیاتی و اعتبارات پژوهشی شده است و از مسئولان استانی می‌خواهیم این قانون را اجرایی کنند.
 
معاون پژوهشی وزارت علوم در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: ۱۴۹۰ نشریه تا پایان سال ۱۴۰۱ در وزارت علوم دارای مجوز بوده‌اند که از این تعداد ۸۲۷ نشریه در حوزه علوم انسانی می‌باشد.
 
دکتر پیمان صالحی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری راجع به ترویج زبان فارسی در سطح دنیا اضافه کرد: اگر ما نشریات را در نمایه‌های بین‌المللی ثبت کنیم هم حوزه زبان فارسی را تقویت کرده‌ایم و هم حوزه علوم انسانی را؛ لذا در این زمینه حمایت‌های مادی نیز از نشریات صورت گرفته است.
 
وی همچنین اضافه کرد: زبان فارسی در بین ۸۰ زبان زنده دنیا رتبه نهم نشریات را دارد. و باید از مسیر نمایه‌سازی جایگاه زبان فارسی تقویت شود، همچنین در دو سال گذشته ۵۰ مجله نمایه شده است که ۱۲ عدد آن به زبان فارسی می‌باشد.
 
معاون پژوهشی وزارت علوم در پایان صحبت‌های خود با اشاره به حمایت‌های پژوهشی از اساتید و دانشگاه‌ها در قوانین بالادستی کشور گفت: در برنامه هفتم توسعه می‌بایست ۱۵ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش و فناوری استفاده شود.​

 

  • گروه خبری : پژوهش,اخبار
  • کد خبر : 816
کلمات کلیدی