• 1403/03/22 - 14:05
  • - تعداد بازدید : 200
  • - تعداد بازدیدکننده : 183
سرآمدان آموزشی

دانشجویان باید از ظرفیت‌های دانش استادان بهره بگیرند

دکتر علیرضا نبی لو، عضو هیئت علمی دانشگاه قم در گفتگو با واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم به مناسبت دهه سرآمدی آموزش در خصوص انتخاب سرآمدان آموزشی عنوان کرد: این امر مبارک و ارزشمندی است که هم تشویق  و انگیزه‌سازی در پی دارد و هم سبب می‌شود تا نشاط و رونق در کار همکاران دیده شود و قدر کار همکارانی که از تمام جوانب زحمت بیشتری کشیده‌اند دیده شود؛ این امر در سنوات گذشته بسیار مؤثر بوده و طبیعتاً امسال نیز ارزشمند خواهد بود. 
وی در خصوص معیارهای ارزیابی سرآمدان اظهار کرد: معیارهای ارزیابی که در سال‌های اخیر مورد استفاده قرارگرفته، طبیعتاً معیارهای جامع‌تری نسبت به سال‌های گذشته است و جوانب مختلف کار اعم از آموزش، پژوهش، اجرایی و فرهنگی در آن دیده می‌شود؛ اما راجع‌به این‌که آیا می‌توان مؤلفه‌های دیگری به آن اضافه کرد می‌توان گفت که یک دسته از عملکردها در وضعیت آموزشی و تحصیلی دانشجو مؤثر است مثل به‌موقع رفتن و به‌موقع آمدن، یعنی بهتر است که آن زمان مؤثر کلاس از اولین تا آخرین دقیقه دیده و لحاظ شود. 
عضو هیئت علمی دانشگاه قم ادامه داد: تشکیل کلاس در هفته اول و هفته آخر اگر به‌لحاظ کمی و کیفی دیده شود بسیار مطلوب است. البته منظور این نیست که اساتید به‌سختی و زحمت بیفتند یا این مسئله سبب رنجش برخی همکاران شود. آموزش در کنار پژوهش دیده می‌شود ولی با توجه به این‌که ما به‌طور جداگانه روز پژوهش داریم، در بحث سرآمدان بیشتر وزن کار به بحث آموزش می‌رسد و دراین‌راستا مطلوب است که شیوه‌های تدریس، نوآوری‌ها، نحوه کلاس‌داری و نظیر این‌ موارد مورد توجه قرار گیرد. 
دکتر نبی لو توصیه‌ای به اساتید داشته و عنوان کرد: اهتمام در امر آموزش و پژوهش به همراه مشارکت در امور اجرایی و فرهنگی دانشگاه، همراهی و همیاری در پیشبرد اهداف علمی محول شده به استادان، با هدف پیشرفت کشور متناسب با هر رشته‌ای که هستیم و روی آوردن به بومی‌سازی نظریه‌ها و تولید نظریه‌های بومی و اصیل علوم انسانی، از جمله نکات مهمی است که باید همه ما اساتید نسبت به آن‌ها توجه لازم را داشته باشیم. 
وی همچنین با تاکید بر رسالت دانش‌پژوهی و علم آموزی دانشجویان تاکید کرد: دانشجویان باید از تمام ظرفیت‌های دانش استادان به نحو احسنت بهره بگیرند و دانشجویانی پویا و کوشا در تمام سطوح علمی، پژوهشی، فرهنگی و رفتاری باشند. 
عضو هیئت علمی دانشگاه قم ضمن تشکر از همه مسئولینی که در امر انتخاب سرآمدان آموزشی از دانشکده تا دانشگاه فعالیت داشته و در این امر اهتمام ورزیدند توضیح داد: این قدرشناسی مسئولان دانشگاه در همکاران تأثیر ویژه‌ای خواهد داشت. حتی توصیه می‌شود که به بهانه‌ها و مناسبت‌های مختلف و به فراخور روزهایی که برای برخی رشته‌ها برجسته و ارزشمند است، از اساتید تجلیل و قدردانی به عمل آید؛ چراکه اعضای هیئت علمی دانشگاه قم غالباً زحمت‌کش هستند و وقت لازم را برای تدریس، آموزش و هدایت دانشجویان در نظر می‌گیرند، لذا تشویق و تسهیل در کار همکاران طبیعتاً ثمرات قابل‌توجهی در امور پژوهش و آموزش مربوط به هیئت علمی به‌همراه خواهد داشت.
  • گروه خبری : آموزش
  • کد خبر : 3939
کلمات کلیدی