• 1402/09/19 - 10:00
  • - تعداد بازدید : 148
  • - تعداد بازدیدکننده : 147

کارگروه استانی پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول استان قم، در دانشگاه قم برگزار شد

جلسه کارگروه استانی پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول استان قم، با حضور اکثریت اعضای کارگروه آمایش آموزش عالی استان با ریاست حجت‌الاسلام دکتر شریفی، رییس دانشگاه قم، برگزار شد.

​​به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی در دومین جلسه  کارگروه استانی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول استان قم ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) و همچنین خیر مقدم به اعضای حاضر در جلسه، عنوان کرد: بحث آمایش علم و ساماندهی آموزش عالی در استان‌ها برای اولین بار نیست که در وزارت علوم دنبال می‌شود، بلکه در این زمینه حتی از پیش از انقلاب نیز تجربه‌هایی وجود دارد. در اغلب تجربه‌های پیشین موفقیتی حاصل نشده است! انجام این کار، هزینه‌های معنوی فراوانی می‌خواهد.

وی افزود: البته شواهد امر نشان می‌دهد که مسئولان ارشد وزارت علوم در این دوره برای تحقق این هدف آمادگی کامل دارند و اعتقاد به مقوله آمایش دارند و برای تحقق آن جدی هستند، البته صادقانه بگویم که این بنده خیلی امید ندارم که حاضر باشند به جراحی‌هایی بزرگ تن دهند و برای آن هزینه کنند. در عین حال، ما با جدیت کار را دنبال خواهیم کرد و پیشنهادهای خود را به وزارت اعلام می‌کنیم.

رییس دانشگاه قم بیان کرد: امیدواریم که اراده عمل هم در آنجا ببینیم و این بی‌نظمی و درهم‌ریختگی آموزش عالی در استان قم سامان خوبی پیدا کند، طبیعتا اگر اراده عمل از مسئولان وزارت ببینیم امیدوارانه کار را ادامه می‌دهیم اما اگر ملاحظه کنیم که بی‌توجه به نظرات کارگروه و از مسیرهای دیگری رشته‌ها و توسعه‌های بی‌وجهی در استان ایجاد می‌شود طبیعتا هیچ داعی و انگیزه‌ای برای پذیرش این مسوولیت و ادامه این فعالیت نخواهیم داشت و عطایش را به لقایش می‌بخشیم.

در ادامه این جلسه دکتر مصطفی فضائلی عضو هیئت علمی گروه حقوق بین الملل دانشگاه قم و دبیر کارگروه استانی پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول استان قم نیز گفت: اولین موضوعی که در این جلسات باید به آن بپردازیم تدوین جدول زمانبندی جلسات دوره ای است که باید یک زمان مشخصی به صورت ماهیانه برگزار شود و همه اعضا در این جلسات حضور داشته باشند و از آنجا که این اعضا موقعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ویژه ای دارند نبود اعضا باعث می شود تا نتوانیم از همه ظرفیت کارگروه استفاده کنیم، تشکیل بانک اطلاعاتی نیز یکی دیگری از کارهایی است که باید انجام داده شود و از لوازم و مقدمات کار است.

همچنین  حجت الاسلام دکتر سید هادی عربی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم نیز در جلسه این کارگروه اظهار کرد: لازم است خارج از جلسات این کارگروه یک جلسه ای هم در رابطه با آسیب شناسی ناموفق بودن کارگروه های قبلی برگزار شود، علت ناموفق بودن هم البته یک دلیل مشخص و عمده ای دارد و آن هم نقص اطلاعات است.

وی افزود: سیستم نیاز به اطلاعات دارد و جمع آوری این اطلاعات نیز نیاز به هزینه داشته و سازمان ها معمولا انگیزه ای برای این کار ندارد، اگر هم اطلاعات اشتباه و غلط باشد قطعا پیگیری کار بر مبنای آن نتیجه بخش نخواهد بود.

دکتر رضا امانی نیز در این جلسه گفت: این کارگروه با کارگروه قبلی متفاوت است و هدف این کارگروه تهیه سند آمایش آموزش عالی نیست، بلکه بحث های اجرایی آن جزو اهداف این کارگروه است و البته طبعا باید یک سندی در دست داشته باشد،  سند کارگروه قبلی در دست است اما باید به روز شده و بازنگری و تکمیل شود.

دکتر رضا نوروزی رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم نیز در این جلسه عنوان کرد: آمایش استانی یک امر حیاتی است و نباید شرایط اجتماعی و سیاسی باعث شود که جوانان را معطل خودمان کنیم، البته معتقد هستم که برخی نقدها به دانشگاه ها وارد نیست و دانشگاه تاثیر مهمی در اجتماع دارد و نگاه منفی نباید داشت،

وی ادامه داد: قطعا در بسیاری موارد اینطور نیست برای مثال اینکه آینده شغلی یک رشته مشخص نیست و در این روند باید تجدید نظر شود چراکه خانواده ها به امید آینده شغلی فرزندان خود را به دانشگاه می فرستند، و ما واقعا مدیون جوانانی هستیم که با بی برنامه­گی وارد دانشگاه می شود و در آینده هیچ آینده شغلی ندارد و همین باعث می شود در آینده به دین و کشور و انقلاب بد بین شود.​

همچنین دکتر حیدری  گفت: در میان دانش آموزان نیز نوعی بیگانگی با آموزش وجود دارد که علت این است که وقتی آن ها به دانش آموزانی نگاه می کنند که بعد از ورود به دانشگاه و پس از فارغ التحصیلی نتوانستند آینده شغلی خوبی داشته باشند بی انگیزه می شوند، آمار ورودی آموزش عالی ما نسبت به خیلی از کشورها در جهان بالاتر است اما خیلی از افراد در واقع فقط به دلیل اینکه صرفا دانشگاه رفته باشند وارد تحصیل در دانشگاه می شوند و اما در خروجی این دانشگاه ها در بسیاری از موارد تخصص و اشتغال وجود ندارد درحالی با اندکی تغییر در برخی رشته ها می توان این بازار کار را اصلاح کرد.

دکتر فلاح نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: وقتی یک استاد خودش در صنعت نیست چطور می تواند دانشجوی کارآفرین تحویل جامعه دهد، چرا که من استاد وقتی جذب دانشگاه شده ام محور پذیرش من تعداد مقالات و پژوهش ها بوده است، در واقع ما باید ابتدا اعضای هیئت علمی را توانمند کنیم و یکی از مشکلات ما این است که در کشور ما عضو هیئت علمی فقط می تواند تدریس کند و ارتباطی با بازار کار ندارد.

در پایان دکتر  جلال رضایی نور عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه قم نیز عنوان کرد: طبق آماری که سازمان صمت استان قم ارائه داده است با اینکه سهم شاغلین در استان قم در بخش صنعت بیشتر از متوسط کشور است اما سهم ارزش افزوده آن ده درصد کمتر از میانگین کشوری است و این اختلاف مهمی است که باید به آن توجه شود و نشان دهنده این مطلب است که شرکت های دانش بنیان و فناور نیاز است که در سطح استان گسترش پیدا کنند.

​ 

 

  • گروه خبری : عمومی,اخبار
  • کد خبر : 809
کلمات کلیدی