معاون مرکز پژوهش و آموزش عالی قرآن و علوم انسانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد:
از مهمترین الزامات تحول علوم انسانی در کشور، بینالمللیسازی این علوم و مشارکت در تولید علم جهانی است.
معاون مرکز قرآن و علوم انسانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در چهارمین اجلاس سراسری دانشگاههای الهیات سراسر کشور گفت: تحول علوم انسانی یکی از کارهایی است که دانشکدهها میتوانند با بینالمللیسازی علوم انسانی در دو ساحت انتشار مقاله در مجلات بینالمللی و انتشار مجله داخلی با استانداردهای بینالمللی انجام دهند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم دکتر مصطفی زالی معاون مرکز قرآن و علوم انسانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در چهارمین اجلاس سراسری دانشگاههای الهیات سراسر کشور در خصوص مرکز علوم اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و ارتباط آن با دانشکدههای الهیات عنوان کرد: تاریخچه مرکز علوم اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری مربوط به سال ١٣٨٩ است که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای برای تشکیل شورای تحول و ارتقای علوم انسانی داشت، از سال ١٣٨٩ تا سال ١۴٠٢ شورای تعقل و ارتقای علوم انسانی با ریاست دکتر حداد عادل زیر نظر شورای انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از زیرمجموعههای اقماری آن فعالیت میکرد.
وی ادامه داد: تمرکز فعالیت شورای تحول در این دوره بازنگری برنامههای درسی با تمرکز بر علوم انسانی غربی بود. از این رو حوزههای مربوط دانشکدههای الهیات در کارگروههای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی کارگروه وجود نداشت.
دکتر زالی اضافه کرد: به طور کل دانشکده الهیات و زیر مجموعه آن در حوزه شورای تحول قرار نمیگرفت زیرا این شورا برای بازنگری در علوم انسانی غربی تشکیل شده بود و سرفصل فعالیت آن در عمل به بازنگری برنامهها خلاصه شده بود و در واقع میتوان گفت که بخشی از وظایف اداره برنامهریزی وزارت علوم به شورای انقلاب فرهنگی منتقل شد.
معاون مرکز قرآن و علوم انسانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: در سال ۱۴۰۲ دو اتفاق رخ داد نخست اینکه دکتر زلفیگل وزیر علوم تحقیقات و فناوری دکتر هراتی را به عنوان قائم مقام در حوزه علوم انسانی منصوب کردند و مرکزی که از پیش در وزارت علوم تحت عنوان مرکز پژوهش و آموزش عالی قرآن فعالیت میکرد، طی مذاکرهای با سازمان امور اداری استخدامی، به مرکز پژوهش و آموزش عالی قرآن و علوم انسانی تبدیل شد.
وی افزود: مورد دوم این بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوبهای را گذراند و دبیرخانه شورای تحول و علوم انسانی را به وزارت علوم منتقل کرد و قائممقام وزیر در حوزه علوم انسانی دبیر شورای تحول شد.
دکتر زالی ادامه داد: در دوره گذشته عملاً بحث تحول علوم انسانی به یک سرفصل تحت عنوان بازنگری دروس محدود شد. در دوره جدید بازنگری برنامههای درسی تبدیل به یکی از سرفصلهای فعالیت شورای تحول شد و یک فعالیت در کنار فعالیتهای دیگر به حساب میآید.
نماینده مرکز قرآن و علوم انسانی وزارت علوم انسانی وزارت علوم افزود: در دوره جدید شش هدف برای شورای تحول معین شد که شامل ابتنای علوم انسانی بر نظریه جمهوری اسلامی، ارتقاء و تحول نظام آموزشی و پژوهشی، فناوری و نوآوری در علوم انسانی، راهبردها و کارآمدسازی، تربیت نیروی انسانی کارآمد، تقویت کارآمدی و اثرگذاری اجتماعی علوم انسانی، تقویت نگاه انتقادی به علوم انسانی و کمک به حل مسائل کشور است.
دکتر زالی ادامه داد: عملاً بحث بازنگری سرفصلها یک بخشی از عنوان دوم است.
معاون مرکز علوم انسانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اضافه کرد: مرکز علوم انسانی وزارت علوم و دبیرخانه شورای تحول یک مرکز ستادی و سیاستگذار بهشمار میآید و صف فعالیتهای آن دانشکدههای الهیات و علوم انسانی هستند که دانشکدههای علوم انسانی به نسبت دانشکدههای الهی وسیعتر میباشد.
وی گفت: برخلاف علوم اجتماعی و اقتصاد که یک واردات غربی است در حوزه الهیات و رشتههای الهیات سنت حداقل هزار ساله در داخل کشور وجود دارد که ظرفیت دانشکده الهیات را به یک نقطه فعال تبدیل میکند.
دکتر زالی اضافه کرد: یکی از مسائل مهم در علوم انسانی مسئله مرجعیت علوم انسانی در وهله اول برای تثبیت و در مرحله دوم برای ترویج علوم انسانی است.
نماینده مرکز علوم انسانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: مجلات علمی در حوزه علوم انسانی حدود پنجاه درصد مجلات علمی کشور را تشکیل میدهند و دانشجویان این حوزه نیز حدود پنجاه درصد از دانشجویان کشور، اما در حوزه علوم انسانی تولیدات بینالمللی کمتر از پنج درصد است، درحالیکه اقبال جهانی به انتشار مقالات حوزه علوم اسلامی در سالهای اخیر رو به رشد بوده و سلیقه سردبیران مجلات تغییر مشهودی کرده است.
وی در پایان تصریح کرد: از جمله کارهایی که دانشکدهها میتوانند برای تحول علوم انسانی انجام دهند تلاش برای بینالمللیسازی علوم انسانی در دو ساحت انتشار مقاله در مجلات بینالمللی و انتشار مجله داخلی با استانداردهای بینالمللی است که تاکنون با توجه به آمارهای موجود فقط یک مجله داخلی در نمایه ISI و دو تا سه مجله در نمایه اسکوپوس قرار گرفتهاند که باید با سرعت بیشتری افزایش یابد.