با پیگیری معاونت پژوهشی دانشگاه قم صورت پذیرفت:
ضریب ریالی پژوهانه و تشویقی مقالات نسبت به سال گذشته 3 برابر شد
دکتر علی احسانی مدیر پژوهش دانشگاه قم با بیان این خبر عنوان کرد: یکی از نیازهای اساتید در حوزه پژوهش بحث گرنت یا پژوهانه است و دانشگاه وظیفه دارد پانزده درصد از بودجه خود را در حوزه پژوهش خرج کند که یکی از موارد پژوهشی همین بحث پژوهانه است، هر سال که اساتید فعالیت پژوهشی انجام میدهند امتیازات آنها بهطور سالانه بررسی میشود و یک ضریب ریالی برای آن مشخص شده در نهایت ضرب در این امتیازات میشود و پژوهانه به آنها تعلق میگیرد.
وی گفت: امتیازات در حوزههای متفاوتی است و فقط برای بحث مقالات نیست بلکه در خصوص فناوری، شکلگیری شرکتهای دانش بنیان، پایاننامههای تقاضا محور، تألیف کتاب، ثبت اختراع و پتنت است.
دکتر احسانی بیان کرد: در موارد دیگر از جمله شرکت در کنفرانسها و مجامع علمی بینالمللی، کرسیهای نظریهپردازی و کرسیهای ترویجی امتیاز لازم تخصیص داده شده و پژوهانه در نظر گرفته میشود.
مدیر پژوهش دانشگاه قم افزود: در مورد دیگری که معاونت پژوهشی÷ در سال جاری پیگیری کردند این است که ضریب ریالی تقریبا 3 برابر شده است و به مدت مصرف سه سال اختصاص داده میشود یعنی بر اساس پژوهشهای یکسال در بازه سه ساله میتوانند این پژوهانه را مصرف کنند.
وی اضافه کرد: یکی از فعالیتهایی که مجدد معاونت پژوهشی پیگیری کرده است و معاونت مالی نیز میاعد لازم را انجام داد این بود که تعدادی کارتهای پژوهانه در اختیار اساتید قرار داده شد و بخشی از پژوهانه
آنها در این کارت شارژ شد تا بتوانند نیازهای پژوهشی خود را خریداری کنند.
دکتر احسانی بیان کرد: این امر در گذشته به این صورت بود که اساتید ابتدا خرید خود را انجام میدادند و با ارائه فاکتور هزینه پرداختی را دریافت میکردند که امری طولانی و زمانگیر بود لکن الان اعتبار دارند و در زمان لازم مصرف میکنند.
مدیر پژوهشی دانشگاه ادامه داد: ازجمله فعالیتهای دیگر معاونت تشویق مقالات است که طبق آییننامه وزارت علوم اگر اساتید مقالهای با نمایههای مختلف چاپ کند و در حوزههای علمی پیشرفت حاصل شود باید تشویق انجام شود.
وی افزود: این مطلب شیوهنامه داخلی داشت که اصلاح شد و تقریباً این تشویق نیز از سال جاری سه برابر شده و سقف تشویق مقالات برای اعضای هیئت علمی، دانشجویان و اساتید مدعو افزایش یافت.
دکتر احسانی تصریح کرد: هدف از این اقدامات دستیابی به مرجعیت علمی به عنوان یکی از سیاستهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
وی ادامه داد: مطلب دیگر که پیگیری میشود اینست که موظفی تدریس در بعضی رشتهها به ازای فعالیتهای پژوهشی معین کاهش یابد که فرصت پژوهش را برای اساتید بیشتر میکند.