استمرار ارتباط دانشجویان غیرایرانی پس از تحصیل با دانشگاه منوط به تقویت زیرساختهای لازم است / لزوم فعال شدن کانون دانش آموختگان دانشگاه قم
معاون دانشجویی دانشگاه قم گفت: بسترسازیهای لازم برای استمرار ارتباط دانشجویان غیرایرانی پساز تحصیل با دانشگاه باید انجام شود.
دکتر علیرضا باقریثالث، معاون دانشجویی دانشگاه قم در گفتوگو با واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم عنوان کرد: مسئله مهم برای استمرار ارتباط دانشجویان دانشآموخته با دانشگاه قم فعال شدن کانون دانش آموختگان دانشگاه قم است که این امر باید بهصورت جداگانه برای دانشجویان غیرایرانی حتی به تفکیک کشورها انجام و جلساتی بهصورت مجازی توسط این کانون برگزار شود که این امر خود موجب استمرار این ارتباط خواهد شد.
دکتر باقریثالث گفت: نکتهی مهم دیگری وجود دارد که معاون بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم در مراسم نکوداشت دانشجویان بینالمللی دانشگاه های ایران اشاره کرد که دانشجویان باید بهعنوان سفیران جمهوری اسلامی در کشورهای خود مراکز جذب دانشجو دایر کنند این امر هم برای خود دانشجویان مفید است هم باعث عدم قطع ارتباطشان با کانون نامبرده میشود.
معاون دانشجویی دانشگاه قم بیان کرد: در دانشگاههای مطرح و بزرگ دنیا نیز حتی اگر دانشجویی یک مقطع را در آنجا گذرانده باشد همچنان پساز سالها بروشورهای مربوط به دانشگاه با وجود داشتن سایت در دانشگاهها بهصورت اختصاصی و مجازی برای فارغالتحصیلان ارسال میشود.
وی اضافه کرد: برنامه کلی که دانشگاه قم در این خصوص دارد و به سازمان امور دانشجویان نیز ارائهشده ایجاد تنوع در بین ملیتهای دانشجویان غیرایرانی است زیرا اگر این تنوع ملیت نباشد ممکن است یک کشور قانون خاصی وضع کند و این امر موجب کاهش ناگهانی دانشجویان این کشور در دانشگاه شود در نتیجه امر تنوع ملیتها در دستور کار است و برای پیشبرد این برنامه رایزنیهایی در حال انجام است.
دکتر باقریثالث افزود: مورد دیگر بحث درون دانشگاهی است و دانشگاه قم در خصوص پرداختهای مالی، مشوقها و ارتقای کارمندهایی که به زبان انگلیسی و عربی تسلط دارند برنامههایی دارد، این امر میتواند در رضایت و جذب دانشجویان تأثیرگذار باشد.
معاون دانشجویی دانشگاه قم ادامه داد: البته بحث دیگری که میتواند در این مورد تأثیرگذار باشد برگزاری دورههای مختلف، در کنار مقاطع تحصیلی است، این امر منجر به دریافت مدرک گواهی دوره میشود که بسیار کار مهمی است زیرا شاید تعدادی از افراد تمایل و یا امکان ندارند که چندین سال برای تحصیل در ایران باشند اما برای آموزش مهارت در دورههای کوتاه مدت میتوانند شرکت کنند.
وی در پایان تصریح کرد: در نتیجه برای جذب دانشجو باید بسترسازیهایی اعم از ایجاد ظرفیت کلاسها، تربیت نیروی متخصص بینالملل، سایت چند زبانه بهروز دانشگاه، زیرساخت خوابگاهی، رستورانهای مناسب، مکانیزه کردن آشپزخانه دانشگاه برای سرویسدهی بهتر و بیشتر و مسائلی از این دست انجام شود تا بتوان پذیرایی دانشجویان بیشتر شد.