برگزاری جلسه هم اندیشی اعضای کمیته ها، کمیسیونها و هیات ممیزه در خصوص وحدت رویه در بررسی پرونده ها در راستای شاخص های ارتقای رتبه دانشگاه
در جلسهای که با حضورمعاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه قم و مدیران برنامهریزی آموزشی و پژوهشی دانشگاه و اعضای کمیتهها کمیسیونها و هیئت ممیزه دانشگاه برگزار شد، در خصوص راههای ایجاد وحدت رویه در بررسی پروندهها همسو با شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها که اخیراً از سوی پایگاه استنادی جهان اسلام ابلاغ گردیده گفتگو و همفکری به عمل آمد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر روحالله اکرمی دبیر هیات ممیزه دانشگاه قم در این نشست که در تالار حکمت در دانشگاه قم برگزارشد، گفت: باید تلاش کرد ضمن بررسی مشکلات و کاستیهای در مسیر ارتقای همکاران در دانشگاه با رفع این موانع در چارچوب ضوابط و استانداردهای ابلاغی در مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، بستری را برای کاستن از اختلاف آمار موجود در هرم هیئت علمی دانشگاه قم و دیگر دانشگاههایی که ممیزی آنها توسط هیئت ممیزه دانشگاه قم را با سایر دانشگاهها در کشور فراهم نمود.
دبیر هیات ممیزه دانشگاه قم ادامه داد: در این راستا لازم است یک آسیبشناسی در خود کمیتهها و کمیسیونها انجام شود و علل رد پروندهها بررسی شود، از طرفی نیز اساتیدی که قابلیت ارتقا دارند اما امکان تکمیل پرونده ندارند و یا به هر دلیلی درخواست ارتقا نمیدهند نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرند. همچنین همکارانی که بیش از ۲ سال از دوره توقف آنها در یک مرتبه میگذرد، باید علل و عوامل موضوع به طور خاص تحلیل و رفع مشکل شود.
وی عنوان کرد: با مساعدت و تلاش ستودنی اعضای محترم کمیتهها، کمیسیونها و هیئت ممیزه دانشگاه قم در سال اخیر کلیه پروندههایی که از مرحله کمیسیون عبور کرده و آماده رسیدگی در هیئت بودند بررسی شده و در حال حاضر آمار ما صفر است.
دکتر اکرمی ضمن تاکید بر رعایت مواعد قانونی در بررسی پروندهها در کمیتهها، کمیسیونهای تخصصی و فرهنگی و هیئت تمرکز بعدی دبیرخانه هیئت را بر مسائل کیفی در این خصوص معرفی کرد و از اعضا خواست که در چهارچوب شاخص های ابلاغی Isc و اسناد بالادستی در این زمینه یک رویه هماهنگی ایجاد شود.
در ادامه معاون پژوهشی دانشگاه قم با برشمردن عوامل مؤثر در ارتقای رنکینگ دانشگاه در حوزه پژوهش بر مسائلی چون رسالههای دکتری تقاضا محور ، نمایه های معتبر مجلات مورد قبول پایگاه جهانی علوم اسلام، کرسیهای ترویجی و نظریهپردازی و همایشهای بین المللی و تاثیر آنها در ارتقای خود استاد و همچنین دانشگاه تاکید کرد.
معاون پژوهشی دانشگاه قم افزود: طرحهای پژوهشی، ملی و منطقه ای، تعداد قراردادهای ماموریت محور، اختراعات ملی، طرحهای کلان ملی، طرحهای فناورانه مسئله محور، تاسیس یا عضویت در شرکتهای دانش بنیان، کتب مشترک با خارجیها(بین المللی)، پژوهشگران پر استناد(پژوهشگران یک و دو درصد) ، جذب دانشجویان خارجی پسادکتری، پروژههای منطقهای و بینالمللی، تعداد جوایز معتبر بین المللی و ملی، استاد نمونه و پژوهشگر برتر کشوری کسب رتبه در جشنواره مختلف و حائز رتبهبودن در بنیاد ملی نخبگان نیز از جمله مواردی است که در خصوص باید مورد تاکید جدی قرار گیرد.
در ادامه دکتر یوسف زادی مدیر برنامه ریزی آموزشی نیز با تفکیک عوامل مطرح در بندهای آموزشی و اجرایی که دارای صبغه آموزشی بودند در ابلاغیه پایگاه جهان اسلام پرداخته و به نقص آیین نامه ارتقا در عدم پوشش برخی مصادیق مطرح در این ابلاغیه اشاره کردند.
در خصوص این محورها در ادامه گفتگو و همفکری میان اعضا صورت گرفته و تصمیم گرفته شد با ارسال پیشنهادات مکتوب کمیته ها و کمیسیون ها و جمع بندی آنها در جلسات آتی این مسیر تسهیل شود.