پژوهشگر اندیشکده اقتصادی قصد:
خروجی نظام سرمایهداری، فقیر شدن فقرا و غنی شدن اغنیا است/ ربا در بانکهای ما یک امر علنی است
پژوهشگر اندیشکده اقتصادی قصد با اشاره به اینکه ربا در بانکهای ما یک امر علنی است، گفت: با اینکه مقام معظم رهبری هشدار داده بودند که بانکها غلط میکنند با پول مردم بنگاه داری کنند اما این امر اتفاق افتاد به دلیل آنکه الگوی آنها اقتصاد سرمایهداری و لیبرالی است. برای نجات از اقتصاد لیبرال، قم باید بیدار شود، ما همچنان در مسیر اشتباه پیش میرویم و خروجی این نظام سرمایهداری نیز چیزی جز فقیر شدن فقرا، غنی شدن اغنیا و ضعیف شدن دولت نیست.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر محمد شربتی در نشست "جایگاه تمدنی قم، از اقتصاد تا معماری" که روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه در دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مهمترین شهرهای کشور شهر قم است که در تمدن نوین اسلامی نقش بسیار مهمی داشته است و آن هم از برکت وجود حوزههای علمیه است، در گذشته کسانی که در قم زندگی میکردند حالا چه مردم بومی و چه مهاجران برای طلب علم و فراگیری یک تمدن اسلامی و معارف اسلامی آن را برگزیدهبودند؛مهاجرین به شهر قم برای دینداری و کسب علم به این شهر مهاجرت کردند، قم جایگاهی دارد که از سراسر دنیا برای تحصیل علم از ابتدا به قم میآمدند، در حال حاضر نیز در توسعه فرهنگ اسلامی از دیرباز تا امروز واقعاً نقش مهم و اثرگذاری داشته است.
وی افزود: کتابخانههایی که در قم وجود دارد منبع غنی و اصیل فرهنگ هستند و این روحیه در کنار هم بودن، در کنار علم و تمدن نوین و شعار اسلامی بودن در قم بنیه یک نظام نوین اسلامی را شکل داد. در هیچ جای دنیا به میزان قم مراکز پژوهشی وجود ندارد، از بیشاز 140 کشور دنیا متقاضی پیشرفت و علمآموزی در قم هستند که این یعنی تربیت سفیر بر اساس فرهنگ علوم دینی و اسلامی که میتواند انتقال دهنده فرهنگ و تمدن کهن این شهرو کشور باشد و بسیار حائز اهمیت است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: بیشاز 30 هزار دانشجوی غیرایرانی الآن در شهر قم وجود دارد که این ظرفیت از زمانهای بسیار گذشته وجود داشته و رو به گسترش است؛ چرا که این شهر، شهر علمآموزی و فرهنگ و تمدن بسیار قوی است .قم هم در گذشته و هم اکنون هم مرکزیت تولید علم اسلامی است و همچنین خواستگاه و مرکز نشر اقتصاد علوی و عدالت خواه و ضد ظلم است، قم قریب به 444 امامزاده واجبالتعظیم دارد که قطب فرهنگی و دینی این شهر به شمار میآیند. در گذشته بازاریان قم پیش از ورود به بازار ابتدا علم مکاسب را میآموختند که این بسیار مهم بوده و الان دیگر چنین چیزی در بازارها به چشم نمیخورد. اهمیت علمی قم در اقتصاد کشور جایگاه خودش را پیدا نکرده که امیدواریم این اتفاق به زودی بیافتد .
قم کانون مقاومت
پژوهشگر اندیشکده اقتصادی قصد اضافه کرد: قم از دیرباز مبنای تحولات عظیمی در اسلام و فرهنگ بوده که همه آن تحولات هم تأثیرات بسزایی در فرهنگ نوین شهرهای مختلف و کشورهای مختلف داشتند؛ در واقع قم کانون مقاومت بود. در دفاع از انقلاب و ایجاد انقلاب یک شهر بسیار تأثیرگذار و اصلی بود و انقلاب از قم شروع شد پس باید آن را شهری مهم دانست و تلاش کرد تا انقلاب در همین قم رشد کند و از اینجا به سایر کشورها صادر شود. تاثیری که قم در طی این قرنها بر فرهنگ و تمدن داشته، حتی اینترنت و فضای مجازی هم تا کنون نتوانستند چنین تاثیرگذار باشند.
دکتر شربتی در خصوص جایگاه تمدنی قم بیان کرد: تمدن نوین اسلامی و تمدن کهن پایه دار اساس و زیربنایی دارد که ما تلاش میکنیم تا در چنین شهری تا به آن نظام اقتصادی و نظام اسلامی لازم دست یابیم. روشهایی که برای رشد اقتصادی در یک شهر و یک منطقه باید وجود داشته باشد تماما در قم موجود است چه از نظر فرهنگی و زیارتی،و چه از نظر گردشگری و چه از نظر تاریخی استان قم از تمام ظرفیتهای لازم جهت پیشرفت برخوردار است. قم در دنیا شهر علم است و حال این شهر علم قرار است در اقتصاد و فرهنگ دنیا تاثیر بگذارد و همه ما باید تلاش کنیم تا اتفاقی نوین را با تکیه بر علمای حوزه رقم بزنیم که آن نیز فقط با رجوع به اقتصاد اسلامی است که ما میتوانیم اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی را در همین شهر پیاده کنیم.
استاد دانشگاه قم ادامه داد: ما باید به عرصه جدیدی از نگاه جهانی به قم وارد شویم. همانطور که مقام معظم رهبری درباره قم فرمودند که قم انقلاب را به وجود آورد و انقلاب از قم شروع شد، باید تلاش کرد تا تاثیراتی که این شهر تاکنون داشته با همان شیوه حفظ شود و با همین قدرت فعلی علمای حاضر در قم در جهان اسلام موثر باشند.
وی تشریح کرد: امروزه ما از آن اقتصاد سالمی که مردم قبلاز مراجعه به بازار، ابتدا علم مکاسب میآموختند و بعد به امورات اقتصادی خود میرسیدند و وارد بازار میشدند کاملا جدا شدیم. اگر بتوانیم به حوزهها باز گردیم و از علمای اسلام کمک بگیریم قطعا میتوانیم اقتصاد اسلامی را پایهگذاری کرده و اقتصاد سرمایه گذاری را کنار بگذاریم که در حال حاضر شدیدا بر اقتصاد کشور ما سایه انداختهاند ومتاسفانه سردمداران اقتصادی ما، از اقتصاد غرب الگو میگیرند و میخواهند آن را به گونهای با اقتصاد اسلامی عجین کنند که این مسئله به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.
این اقتصاددان برجسته توضیح داد: در جنگ هشت سال دفاع مقدس تمام کشورهای دنیا به کمک عراق آمدند و مقابل ما ایستادند اما نتوانستند تاثیری را که الان با اقتصاد بر پیکرهی کشور وارد کردند، به جا بگذارند. امروزه با تغییر ذائقه ما از اقتصاد اسلامی به اقتصاد سرمایهداری و لیبرالی دارند ما را به سمتی میبرند که اصلاً در ذهن نمیگنجد و اگر بخواهیم بحث تمدن اقتصادی را جمع بندی کنیم دو مسیر بیشتر امکان پذیر نیست؛ یکی اینکه اقتصادی را در سطح کشور بر مبنای اسلامی و تمدنی بودن و بر اندیشههای اسلامی باز طراحی کنیم و دوم اینکه همین راه جاری اقتصاد سرمایهداری و لیبرال را ادامه دهیم که راه به جایی نخواهیم برد.
پژوهشگر اندیشکده اقتصادی قصد تشریح کرد: بیش از 15 سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را، شعاری اقتصادی انتخاب میکنند اما هنوز هم همان اقتصاد پر نقص دنبال میشود، اقتصادی که آن را از اقتصاد غرب انشعاب میگیریم و هنوز هم اندر خم یک کوچهایم و این نشان میدهد که مسئولین در اجرای منویات مقام معظم رهبری کوتاهی کردهاند. با همه این فرهنگ و تمدنی که در نظام جمهوری اسلامی هست و تمام ظرفیتهایی که در قم وجود دارد و با وجود قدمت فرهنگ و تمدن نوین، ما همچنان در مسیر اشتباه پیش میرویم و خروجی این نظام سرمایهداری نیز چیزی جز فقیر شدن فقرا، غنی شدن اغنیا و ضرر دولت نیست.
دکتر شربتی گفت: ربا در بانکهای ما یک امر علنی است و با اینکه مقام معظم رهبری هشدار داده بودند که بانکها غلط میکنند با پول مردم بنگاه داری کنند اما این امر اتفاق افتاد به دلیل آنکه الگوی آنها اقتصاد سرمایهداری و لیبرالی است. برای نجات از اقتصاد لیبرال، قم باید بیدار شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: برای فرار از اقتصاد لیبرال قم باید بیدار شود؛ کما اینکه انقلاب اتفاق نمیافتد جز اینکه قم بیدار شد و مردم دست به دامن علما شدند. و اگر قم بیدار شود ما میتوانیم در بحث اقتصادی کردن و اسلامی کردن اقتصاد موفق شویم. قم خاستگاه تمام تفکرات دینی و مرکز نشر اقتصاد اسلامی و تفکرات اسلامی در تمام دنیاست و باید همچنان آن را ادامه دهد. اقتصاد مقاومتی خروجی همین یک نگاه است که باور داشته باشیم باید از اقتصاد سرمایهداری و لیبرال خارج شده و به اقتصاد مقاومتی و اسلامی روی آوریم.
وی بیان کرد: جایگاه قم در شناخت و اثر گذاریش در جایگاه علمی کشور کاملا مشخص است و خیلی از جوامع غربی ترس از این دارند که قم نسبت به این موضوعات کما اینکه حساسشده، حساستر شود و ما باید به سمتی حرکت کنیم که اقتصاد مقاومتی و اسلامی را از قم شروع کنیم و به حداکثری شدن ببریم. در نهایت اگر قم از ظرفیتهای خود استفاده کند و در عرصه علوم اقتصادی ورود پیدا کند میتواند نظام اقتصاد سرمایهداری را شکست دهد و این امکانپذیر نیست مگر با همت علمآموزان و دانشجویان اقتصاد، دستور علما و حرکت دادن حوزههای علمیه.