• 1401/11/23 - 08:00
  • - تعداد بازدید : 143
  • - تعداد بازدیدکننده : 143
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

دانشگاه باید پیشتاز تحول باشد/ دانشگاه تا زمانی که به درک مستقیم از مشکلات نرسد، نمی‌تواند مسئله‌ای را حل کند

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر تحولی نیاز باشد دانشگاه باید در آن پیشتاز شود و کار دیده‌بانی را انجام دهد تا از آرمان‌ها دور نشوند و این دیده‌بانی را نباید از دانشگاه گرفت همچنین فضای انتقاد در دانشگاه اصالت دارد فارغ از اینکه موضوع آن چیست و نیز نفس تحلیل‌گری را نباید از بین برد.

به گزارش واحد خبر روابط‌عمومی دانشگاه قم، دکتر روح‌اله ایزدخواه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم جشن "ایران قوی" که به همت مجمع دانشجویی عدالتخواه، در دانشگاه قم برگزار شد، با بیان اینکه دانشجویان اولین قشری بودند که اعتراض کردند، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی جنبش‌های دانشجویی قوت گرفت و فضای انتقاد و انتقادپذیری را در جامعه گسترش داد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نقاط ضعفی نیز وجود دارد که لزوما به خاطر دانشجویان نیست و دانشگاه‌ هم در آن نقش دارد که از جمله آن می‌توان اشاره کرد که دانشجویان از فضای واقعی جامعه دور نگه داشته می‌شوند به طور مثال در حوزه‌های مثل کشاورزی که نیاز به مشاهده میدانی دارد، دانشجو فقط در دانشگاه و به صورت نظری علم را فرا می‌گیرد، یکی از دلایل این مشکل فضای آکواریومی است که دانشگاه برای دانشجو به وجود آورده است.

دکتر ایزدخواه بیان کرد: دانشگاه، دانشجویان را بیش از حد ذهنی پرورش می‌دهد به طوری که دانشجو جامعه، فضای اجتماع و افراد را در ذهن خود تصور می‌کند در صورتی که قدم اول انجام تحقیق مشاهده میدانی و مستقیم است، کمبود و ضعف در این بحث بیشتر در حوزه علوم انسانی مشاهده می‌شود که این امر نیازمند تحول است.

وی گفت: بحث بعد ارتباط با مردم است و سوال این است که چرا پای تشکل‌های مردمی نباید به دانشگاه باز شود؟ این تشکل‌های مردمی دانش‌های انبار شده‌ای هستند که در کتاب‌ها نیست و به آن دانش پنهان می‌گویند که فقط در تعامل با خبرگان بدست می‌آید.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر تحولی نیاز باشد دانشگاه باید در آن پیشتاز شود و کار دیده‌بانی را انجام دهد تا از آرمان‌ها دور نشوند و این دیده‌بانی را نباید از دانشگاه گرفت همچنین فضای انتقاد در دانشگاه اصالت دارد فارغ از اینکه موضوع آن چیست و نیز نفس تحلیل‌گری را نباید از بین برد.

دکتر ایزدخواه اضافه کرد: این انتقاد چند وجه دارد اول اینکه ناامید شدن مساوی باخت است ناامیدی در دانشگاه جایگاهی ندارد و دانشجو باید مشکل را ببیند سپس به حل آن بپردازد پس اگر دانشجو ناامید شود در واقع سوخت خود را برای ادامه راه از دست می‌‌دهد اما لازمه عدم ناامیدی مبارزه است که مبارزه امریست اجتماعی و تشکل‌ها باید مراقب این امر باشند که درگیر ناامیدی نشوند.

وی ادامه داد: دانشجویان به این دلیل نیاز به امید دارند که فعالیت دانشجویی چرخه‌ای دارد که حدود بیست سال ادامه پیدا می‌کند اگر نا امید شود این چرخه از بین می‌رود. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چرخه فعالیت دانشجویی به این صورت است در ابتدای ورود به دانشگاه دانشجو نه تسلط دارد نه تجربه اما آرمانخواه است، سپس مطالبه‌گر می‌شود که در قالب هسته‌های دانشجویی است که سطوح مختلف دارند، بعد از مطالبه‌گری به بحث مطالعه و گزارش نویسی و تحلیل شرایط می‌پردازد، گام بعدی پس از دریافت مدرک دانشگاهی است و سیاست‌پژوهی نام دارد که اندیشکده‌ها را تشکیل می‌دهند پس از آن اقدام‌پژوهی است که فرد هر کجا توانست اقدام به اصلاح ساختار می‌کند مرحله پایانی جامعه‌پردازی است که فرد به رهبر اجتماعی تبدیل می‌شود.

دکتر ایزدخواه بیان کرد: مطلب دیگر اینکه دانشجویان باید با مردم زیست داشته باشند و تعامل به صورتی باشد که برای مدتی با آن‌ها زندگی کنند مثلا با روستاییان تا بتوانند اتفاقات مناطق محروم را درک کنند و تا زمانی که به این درک مستقیم و فهم نرسند نمی‌توانند مسئله‌ای را حل کنند.

دستیابی به علم واقعی نیاز به مشاهده میدانی دارد وی بیان کرد: دانشجویان برای اینکه علم و دانش خود را افزایش دهند نیاز به دیدار و مشاهده میدانی دارند و برای اینکه علم به معنای واقعی به وجود بیاید باید مشاهده صورت گیرد چرا که کتاب خط مشی را در اختیار می‌گذارد اما تمام علم نیست. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مورد بعد تقویت و ابتکار در حل مسئله است یکی از ایرادات در شرایط امروز همین است که با فرمول‌های ثابت قدیمی نمی‌توان مشکلات جدید را حل کرد، پس نیاز به راهکار جدید است و در واقع مردم باید اراده کنند تا جور دیگری بیندیشند.

 

  • گروه خبری : عمومی
  • کد خبر : 1432
کلمات کلیدی