• 1403/07/26 - 11:25
  • - تعداد بازدید : 56
  • - تعداد بازدیدکننده : 48
در آیین گرامیداشت آیت الله حسن‌زاده آملی عنوان شد:

علامه حسن‌زاده آملی، جامع اضداد بود

آیت الله اعرافی با بیان اینکه علامه حسن زاده آملی جامع اضداد بود، گفت: از قواعد مهم در انسان‌شناسی این است که انسان هرچه به قله‌های کمال نزدیک شود، دوگانه‌ها و سه‌گانه‌های اضداد در او همخوان‌تر شده و در دریای وجود او هضم می‌شود، علامه حسن زاده آملی که چهره مبرز عصر ما هستند در وجودشان مجموعه‌ی علومی که همه جا به راحتی قابل جمع نیست جمع شده‌بود.

 
به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، آیت الله علیرضا اعرافی در همایش ملی علامه ذوالفنون که به همت موسسه آوای توحیدی و همکاری دانشگاه قم، صبح امروز درتالار مفید دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به خطبه ۲۲۲ نهج البلاغه عنوان کرد: رشته‌ی عارفان بالله و ذاکران خدا قطع نخواهد شد، خداوند طرف مناجات آن‌ها است، الهام و سخن‌الهی در آن‌ها نتیجه بخشیده‌است و روشنایی فوق روشنایی‌هایی که ما می‌فهمیم درک می‌کنند.
 
 
وی افزود: این انسان‌های اهل ذکر که در ضمیر آن‌ها خداوند جلوه‌گر شده‌است، راهنماهای بشر در صحرای بی‌آب و علف شده‌اند، در منظر الهی و معنوی همه عالم فلوات است مگر آن انوار خدا در آنجا بتابد و انسان‌های بزرگ راهنمایان بشر در این فلوات باشند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: این اهل ذکر، ادله فی الفلوات هستند، آن تحول درونی و اتصال به منبع الهی و تجلی ذکر خدا در درون فرد، او را دلیل فلوات می‌کند، در واقع این افراد راهنمای گره‌گشای عقده‌های فکری و ذهنی هستند.
 
آیت‌الله اعرافی گفت: ما در بزرگداشت چهره‌ی نورانی سخن می‌گوییم که دلیل فلوات و راهنمای مشتاقان پیمودن مسیر بود، درود خداوند بر ارواح عارفان و سالکان الهی، از جمله علامه حسن‌زاده آملی.
 
وی تصریح کرد: از قواعد مهم در انسان‌شناسی این است که انسان هرچه به قله‌های کمال نزدیک شود، دوگانه‌ها و سه‌گانه‌های اضداد در او همخوان‌تر شده و در دریای وجود او هضم  می‌شود، انسان کامل، جامع اضداد است، علامه حسن زاده آملی که چهره مبرز عصر ما هستند در وجودشان مجموعه‌ی علومی که همه جا به راحتی قابل جمع نیست جمع شده‌بود.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: علامه حسن زاده آملی فوق العاده بر متون کلاسیک فلسفه، تفسیری و تراث کتب تاریخی مسلط بود، به متن شناسی بسیار تسلط داشتند و نمونه آن هم تصحیح‌ها و تحقیق‌های ایشان بر متون گوناگون است، در وجود علامه حسن زاده متن‌خوانی و نکته‌خوانی تراث علمی کتب تاریخی و تمامی کتب حوزه‌های علمیه و تحلیل‌های عمیق جمع شده بود.
 
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: استاد دیدگی زیاد و استقلال فکری دوگانه‌ای است که در وجود استاد به جمع رسیده بود، تمام مشاهیر و بزرگان فلسفه و عرفان را دیده بود و محضر آن‌ها را درک کرده بود، حوصله و صبوری درک محضر اساتید دارای آفاق بزرگی است که در وجود علامه حسن‌زاده وجود داشت، این یک سنت مهم در تعلیم و تعلم حوزوی است، اما این استاد دیدگی مانع از استقلال فکری ایشان نشده بود.
 
وی عنوان کرد: تالیف و تدریس گاهی در برخی اساتید جمع می‌شود و در کمتر کسی قابل جمع است اما در وجود علامه حسن‌زاده آملی کاملا به جمع رسیده بود، همچنین جمع بین نظر و عمل اعم از اخلاق نظری و علمی و عرفان نظری و عملی، کار بسیار دشواری است که در وجود ایشان در حد کمال وجود داشت.
 
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: عقل، برهان و دین سه منهج در رسیدن به یک حقیقت متعالی است و این اعتقاد ما است اما اینکه چگونه این‌ها با وجود تفاوت کنار هم قرار بگیرند کار دشواری است که در علامه حسن‌زاده آملی جمع شده‌بود.
 
وی تاکید کرد: تکثر و تنوع علوم در وجود ایشان نیز سند افتخاری بود، این جامعیت به سادگی در یک‌جا جمع نمی‌شود، جامعیت محققانه در وجود انسان بسیار کم دیده می‌شود اما در وجود علامه حسن‌زاده آملی بود، تصحیح و تحقیق متون آن هم با ظرافت و دقت فراوان در عین اینکه ایشان یک نظریه‌پرداز، فیلسوف و عارف بزرگ بود نه مصحح و محقق، بسیار کار دشواری است.
 
جمع میان کار حوزوی و تبلیغ نیز از فصول درخشان در وجود این عالم بزرگوار بود، رشته ارشاد و هدایت جویندگان و مشتاقان علم و در عین حال، کار حوزوی در ایشان جمع شده و متجلی شده‌بود.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: عرفان و انقلاب همزمان در شخصیت مرحوم علامه حسن‌زاده وجود داشت، این عرفان، عرفان عزلت نبود، بنابراین این چندگانه‌های ناسازگار در دریای بی‌کران وجود ایشان جمع شده بود.
 
قم، قله و کانون محوری اندیشه علمی و حوزه‌های علمیه است آیت الله اعرافی با اشاره با گرامیداشت یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم گفت: قم، قله و کانون محوری اندیشه علمی و حوزه‌های علمیه است، البته نقص‌هایی وجود دارد که باید با همت طلاب و اهل علم حل شود.
 
وی یادآور شد: قم کانون و مرکزی شد که مواریث حوزه‌های دیگر از جمله در علوم حکمی و معرفتی به آن منتقل شد، در قم تفاوت مشارب و سلایق بوده و هست اما کمتر دچار دو قطبی‌های شدید شده‌است که این از ویژگی‌های مهم و مثبت حوزه علمیه قم است.
  • گروه خبری : عمومی
  • کد خبر : 4352

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید