• 1403/09/19 - 09:58
  • - تعداد بازدید : 182
  • - تعداد بازدیدکننده : 162

جشنواره پژوهشگران برتر

آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان قم

 

توجه جدی دانشگاه قم به کاربردی‌سازی پژوهش

 

 
رئیس دانشگاه قم گفت: خدمات اجتماعی و کاربردی‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی در عرصه استانی مورد توجه جدی دانشگاه قم است و در همین‌ راستا ارتباط دانشگاه با صنعت رشد ۲۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی، در نشست خبری که به‌مناسبت هفته پژوهش در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی در حوزه پژوهش و تولید علم حرکت جهادی به معنای واقعی را در سه دهه اخیر تحت مدیریت مقام معظم رهبری آغاز کرد، علی‌رغم کمبود منابع مالی و کمترین اعتبار پژوهشی جزء پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا هستیم و براساس پایگاه علمی اسکوپوس در تولید علم رتبه ۱۶ دنیا را داریم؛ یکی از مرجع‌های علمی در جهان جمهوری اسلامی است، ما سال گذشته ۱۰۵۶ دانشمند پراستناد دو درصدی در دنیا داشتیم.

دکتر شریفی بیان کرد: در حوزه فناوری‌های پیشرفته جمهوری اسلامی در مرز دانش است و در حوزه فناوری‌های نسل پنجم که شامل صنعت، تمرکز بر رفع نیازهای اقتصادی، تولید سبز و محیط زیست و استفاده از هوش مصنوعی می‌شود در جهان اسلام رتبه دوم را داریم

وی ادامه داد: در وزارت علوم ۱۷۳ نشریات علمی کشور در پایگاه‌های استنادی جهان نمایه شده و مورد توجه اندیشمندان است و ۷۲ مورد از این نشریات در دوران ریاست جمهوری شهید رئیسی ایجاد شده است، با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص مرجعیت زبان فارسی، ۱۳ نشریه به زبان فارسی در حال نگارش است که یک نشریه در پایگاه استنادی اسکوپوس مربوط به دانشگاه قم است

رئیس دانشگاه قم تأکید کرد: در دو سال اخیر سعی کردیم مدیریت جامع در همه ابعاد دانشگاه داشته باشیم و تک‌بعدی حرکت نکنیم و پیشرفت خوبی صورت گرفته است، به‌عنوان نمونه در حوزه عمرانی دانشگاه ظرفیت تصفیه‌خانه برای آبیاری فضای سبز دانشگاه به دو هزار مترمکعب رسیده است و بیش از ۱۰ هکتار به فضای سبز دانشگاه اضافه شد

دکتر شریفی اظهار کرد: در سنوات گذشته ۱۰ خوابگاه متأهلی داشتیم که در سال گذشته چهار واحد اضافه شد و در حال حاضر نیز ۱۵۰ واحد دیگر در حال ساخت است و امیدواریم که تا مهرماه ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد؛ تأمین زیرساخت رستوران اساتید و سلف آزاد نیز از جمله اقداماتی است که طی دو سال اخیر انجام شده است.

وی گفت: در دانشگاه قم با شش دانشکده در حال فعالیت علمی بود که طی دو سال اخیر دو دانشکده معماری و شهرسازی اسلامی و علوم و فناوری‌های راهبردی اضافه شد و همچنین تأسیس دانشکده صنایع غذایی و علوم دامی در دستور کار قرار دارد.

رئیس دانشگاه قم با بیان اینکه با فعالیت هشت پژوهشکده در این دانشگاه حرکت جدی در فعالیت‌های پژوهشی ایجاد شده است، گفت: تعداد نشریات علمی دانشگاه قم در حال حاضر ۴۰ نشریه است و تا پایان سال به ۵۰ نشریه خواهیم رسید

وی با اشاره به اینکه در حوزه فناوری‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت خوبی صورت گرفته است، بیان کرد: دانشگاه قم در تاریخ ۴۰ ساله خود ۲۸۴ کتاب منتشر کرده است، اما در سال جاری، ۵۰ کتاب مجوز انتشار گرفته و در حال چاپ است.

دکتر شریفی اظهار کرد: ۳۱۳ هیئت علمی در دانشگاه قم مشغول تدریس و پژوهش هستند و نیازمند جذب هیئت علمی در راستای بهبود کیفیت علمی دانشگاه هستیم؛ خدمات اجتماعی به استان نیز مورد توجه ما بوده و ارتباط دانشگاه با صنعت رشد ۲۰۰ درصدی داشته است و ظرفیت دانشگاه بسیار بیشتر از این است.

وی بیان کرد: برای اولین بار در ایران رشته مهندسی کفش را راه‌اندازی کردیم، چراکه ۷۰ درصد صادرات کفش ماشینی مربوط به استان قم است و نیازمند این هستیم تا دانش دانشگاه‌ها پای این صنعت بیاید.

دکتر شریفی یادآور شد: در سنوات گذشته دانشگاه قم سالانه یک تا دو همایش ملی برگزار می‌کرد، اما در دو سال اخیر ۱۶ همایش ملی و بین‌المللی برگزار شده است. دانشگاه قم بین‌المللی‌ترین دانشگاه کشور است و رتبه ۱۰۵ جهان را طبق پایگاه علم‌سنجی تایمز دارد؛ قریب به سه هزار دانشجو از ۳۱ ملیت مشغول تحصیل هستند که سرمایه بزرگی برای کشور است و این امر دیپلماسی علمی است که عمق هر نوع دیپلماسی را تأمین می‌کند. 

وی در پایان گفت: نیمی از اساتید ما در حوزه علوم انسانی هستند و تلاش کردیم که قم به‌عنوان پایگاه علوم انسانی مطرح شود و نتیجه بر این شد که یک دانشمند پراستناد علوم انسانی در سال گذشته داشتیم و شش دانشمند پراستناد علوم انسانی امسال از دانشگاه قم مطرح شد و امیدواریم این حرکت رو به جلو ادامه پیدا کند و جایگاه قم را در مرجعیت علمی نمایان کند.

 

تجلیل از ۷۷ اثر پژوهشی برتر در هفته پژوهش

 

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم بیان کرد: ۱۵۵ اثر در دبیرخانه جشنواره هفته پژوهش دریافت شد که ۷۷ اثر توسط کمیته‌های داوری به عنوان آثار برگزیده معرفی می‌شود.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر یعقوب نوروزی، در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه قم برگزار شد، یکی از مهم‌ترین اهداف هفته پژوهش را تجلیل از فعالان در عرصه پژوهش دانست و گفت: سه شاخصه اطلاع رسانی به موقع، برنامه‌ریزی و زمانبندی دقیق تشکیل کمیته‌ها و مستندسازی فعالیت‌ها را در انتخاب پژوهشگران دنبال کردیم.

وی ادامه داد: پیش نشست‌هایی برای تشکیل کمیته ارزیابی پژوهش‌های حوزه علوم انسانی و هنر، فنی مهندسی و علوم پایه، پزشکی و فناوری برگزار شد تا با توجه به اسناد بالادستی داوری‌ها عینی و واقعی باشد.

دکتر نوروزی اظهار کرد: در راستای مستندسازی فعالیت‌ها اولین اقدام ما ایجاد سایت دائمی همایش استانی در دبیرخانه هفته پژوهش بود، و امیداورم سال آینده تمام مراحل داوری به صورت الکترونیکی انجام شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم بیان کرد: ۱۵۵ اثر دریافت شد که ۷۷ اثر توسط کمیته‌های داوری به عنوان آثار برگزیده معرفی می‌شود؛ تعداد شرکت کنندگان در جشنواره هفته پژوهش در حوزه علوم انسانی ۵۸ درصد، فنی و مهندسی ۳۰ درصد، علوم پایه ۸ درصد، سلامت و بهداشت ۶ درصد، علوم پزشکی ۷ درصد، حقوق ۵ درصد، و علوم کشاورزی ۳ درصد بود.

وی در پایان یادآور شد: بیشترین شرکت‌کنندگان در جشنواره هفته پژوهش مربوط به دانشگاه قم، مرکز رشد دانشگاه قم، دانشگاه صنعتی و آموزش و پرورش است؛ همچنین بیشترین برگزیدگان از دانشگاه قم، آموزش و پرورش و علوم پزشکی هستند.

 

جشنواره تجلیل از فعالان پژوهشی استان قم برگزار می‌شود

 

 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم گفت: ۲۰ آذرماه جشنواره تجلیل از فعالان پژوهشی، از جمله دستگاه‌های اجرایی، اساتید، معلمان و دانش‌آموزان، بانوان کارآفرین و خیرین پژوهشی، حوزویان برگزار می‌شود.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، محمد جواد شاکر آرانی در نشست خبری که مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه قم برگزار شد، گفت: پژوهش در تمامی بخش‌های استان، دستگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی استان باید نمود داشته باشد و هفته پژوهش هم از این رو در کشور جاری و ساری است.

جانشین رئیس ستاد هفته پژوهش استان قم، اظهار کرد: در حوزه دانش آموزی، آموزش و پرورش عهده‌دار شناسایی و معرفی معلمان و دانش‌آموزان پژوهشگر است. در حوزه کارآفرینی تعاون و کار و رفاه اجتماعی متصدی شناسایی کارآفرینان برتر است.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی نیز جهادکشاورزی عهده‌دار شناسایی پژوهشگران است، گفت: در حوزه صنایع تولیدی استان اداره کل صنعت و تجارت استان و در مجموعه‌های دانشجویی نیز معاونت دانشجویی عهده‌دار شناسایی اساتید و دانشجویان پژوهشگر است و در حوزه دستگاه‌های اجرایی استان نیز معاونت توسعه استانداری متصدی شناسایی و معرفی پژوهشگران است.

شاکرآرانی گفت: ۲۰ آذرماه جشنواره تجلیل از فعالان پژوهشی برگزار می‌شود، موضوع ترویج و فرهنگ سازی پژوهش پیشرفت مطلوبی در استان داشته است؛ استان قم باید با همت و تلاش مجموعه پژوهشگران، فناوران و کارآفرینان به عنوان قطب تولید و نشر معارف دینی به جایگاه واقعی خودش برسد.

جانشین رئیس ستاد هفته پژوهش استان قم  اظهار کرد: خیرینی که کمک کننده به زیرساخت‌های پژوهشی هستند نیز در هفته پژوهش تجلیل می‌شوند؛ هم‌چنین بانوان و فعالان کارآفرین توسط مدیر کل بانوان استانداری شناسایی و تجلیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه علوم انسانی باید به زندگی مردم چه در مقام کاربردی سازی و چه در مقام کسب و کار به زندگی مردم نزدیک شود، عنوان کرد: ما به‌لحاظ اقلیمی با محدودیت منابع مواج هستیم لذا باید با توسعه علوم انسانی که نیازهای منابع طبیعی کمتری دارد و متکی به نیروی انسانی است حرکت کنیم و امیداریم با همت پژوهشگران به این هدف نائل شویم.

 

حضور ۹ شرکت در حوزه صنایع خلاق و علوم انسانی در نمایشگاه هفته پژوهش

در ادامه این نشست، خیرالله رهسپار فرد، رئیس پارک علم و فناوری استان قم، اظهار کرد: شعار امسال «پژوهش و فناوری پیشران جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است و لذا ما هم در حوزه نمایشگاهی سعی کردیم به این سمت حرکت کنیم.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ فناور در بخش‌های فناوری نمایشگاه هفته پژوهش استان قم حضور دارند و هم‌چنین در حوزه علوم انسانی و صنایع خلاق، ۹ شرکت در حوزه صنایع خلاق کاربردی سازی علوم انسانی در این نمایشگاه حضور دارند.

 

بازدید ریاست دانشگاه از نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان
 
 
 
برگزاری آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان قم
 
 

 

قم باید در مقام اثبات شهر علم جهان شود

 

 
رئیس دانشگاه قم گفت: باید به سمتی برویم که قم در همه عرصه‌ها شهر علم جهان شود که این امر نیاز به همت، هم‌گرایی و هم‌افزایی مراکز و متخصصین امر دارد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان قم که صبح امروز سه شنبه ۲۰ آذرماه، در تالار شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار شد، ضمن عرض سلام و خیرمقدم به حضار برنامه هدف اصلی از این نوع جلسات را تکریم پژوهشگران دانسته و عنوان کرد: از نظر مقام معظم رهبری بهترین مشوق برای رشد حوزه علم و پژوهش تکریم و بزرگداشت پژوهشگران و صاحبان علم است؛ البته باید ساز و کاری در کل کشور تعریف شود که حقیقتاً پژوهشگران بر صدر بنشینند و بزرگ داشته شوند. البته خود پژوهشگر شاید صرفاً نیازی به تشویق نداشته باشد و بهترین مشوق برای او شادی درونی است که از اصل پژوهش و اختراع حاصل می‌شود، پزوهشگر بهترین لذت و نشاط درونی را از موفقیت خود کسب می‌کند.

 

وی افزود: این جلسات به رسم متعارف برگزار می‌شود که دیگران هم بشنوند و بدانند و از پژوهشگران استفاده کنند، هرچند که متاسفانه سابقه تاریخی ما این را نشان نمی‌دهد و پژوهشگران بسیاری را سراغ داریم که مکرراً برگزیده شدند اما بعداً یک نفر هم به سراغ آن‌ها نرفته تا از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کند، باید ساختاری فراهم شود که از محصول کار پژوهشگر و خودشان استفاده و آن را تکثیر کنیم.

 

رئیس دانشگاه قم چند نکته کلی در حوزه علم و فناوری بر اساس آمار جهانی اعلام کرده و گفت: جایگاه جمهوری اسلامی براساس آخرین داده‌های منتشر شده در پایگاه‌های علمی در پایگاه اسکوپوس ۱۶ و در پایگاه وب آو ساینس ۱۷ در کل دنیاست؛ و باید واقعاً شکرگزار باشیم که پژوهشگران علی‌رغم کمبود منابع و بسیاری امکانات نسبت‌به سایر کشورها محصول اعجاز آمیزی را در دنیا آفریدند. البته رشد علم در جمهوری اسلامی ۱۱ برابر رشد متوسط علم دنیا است و معلوم می‌شود که آن رشد علمی و معنوی در بین پژوهشگران ما آن‌قدر قوی هست که بتوانیم شاهد چنین آماری باشیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه آمده که باید ایران به رتبه ۱۴ جهان در تولید علم دست پیدا کند که البته یک جهش جهادی و همه‌جانبه در این عرصه نیاز است و امیدواریم مدیران، فرمان جهاد در این راه را صادر کنند.

 

وی اضافه کرد استان قم با این‌که در سند آمایش علم استان، قم باید شهر علم باشد، در مقام ثبوت هست اما در مقام اثبات ما خیلی ضعیف عمل می‌کنیم و جزء رتبه‌های خوب کشور نیستیم و این اصلاً شایسته استان قم نیست. از بین ۱۰۵۶ دانشمند پراستناد بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۴ نفر از قم هستند و این رتبه خوبی نیست؛ چرا که این تعداد در حوزه‌هایی که قم مزیتی در آن دارد حتی یک درصد هم نیست.

 

رئیس دانشگاه قم ادامه داد: ۷۱ درصد دانشجویان قم و اساتید مربوط به حوزه علوم انسانی و اجتماعی هستند که در کل کشور این میانگین ۵۰ درصد است. ائمه اطهار نیز از ۱۲۰۰ سال پیش فرمودند که قم شهر علم است و سرمنشأ علم جهان باید از این‌جا باشد؛ اما در حوزه علوم انسانی در استان قم از ۱۰۵۶ دانشمند پراستناد بین‌المللی در ۲۰۲۴ تنها ۱۵ نفر مربوط به علوم انسانی، اجتماعی، هنر و معماری است در کل کشور هستند و یک نفر هم از این تعداد مربوط به استان قم نیست که این اصلاً خوب نیست.

 

وی افزود: در کل کشور از آمار مطرح‌ شده در ISC حدود ۴۳۵ نفر دانشمند پراستناد حوزه علوم انسانی، اجتماعی، معماری و هنر، سهم استان قم به‌طور کلی ۱۰ نفر است و این هم خوب نیست. البته شاهد یک فرآیند رو به جلو هستیم اما باید برای رساندن این تعداد به ۲۰۰ نفر هدف‌گذاری کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شریفی اظهار کرد: استان قم در مقام ثبوت ظرفیت رتبه اول را با فاصله از استان‌های دیگر داراست. اگر یک خیز جدی در این موضوع داشته باشیم شاهد موفقیت‌های بسیار بزرگی در شهر مقدس قم خواهیم بود و مرجعیت علمی را در حوزه‌های مختلف علوم کسب خواهیم کرد. لذا باید به سمتی برویم که قم در همه عرصه‌ها شهر علم جهان شود که این امر نیاز به همت، هم‌گرایی و هم‌افزایی مراکز و متخصصین امر دارد.

 

 

تولید علم پله‌ی تولید فناوری است

 

 
معاون مدیرکل سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: تولید علم و فناوری دو بال است که هم‌زمان با هم جامعه را به آسمان می‌برد؛ تولید علم پله‌ای است برای تولید فناوری و نباید این دو را از هم جدا کرد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر مرتضی یوسف‌زادی معاون مدیرکل سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان قم که صبح امروز سه شنبه ۲۰ آذرماه، در تالار شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: در حوزه پژوهش، همانطور که دکتر صالحی معاون محترم پژوهشی وزارت عتف عنوان کرد با یک میلیارد دلار بودجه جایگاه فعلی علمی ما در جهان یک معجزه در مقایسه با کشورهای همسایه است، که یک حرکت جهادی در حوزه پژوهش را در کشور ما نشان می‌دهد.

 

وی افزود: در همین راستا سیاستی را دفتر سیاست‌گذاری وزارت علوم براساس بیانات مقام معظم رهبری در پیش گرفت و آن‌ مرجعیت سازی زبان فارسی در حوزه علم است که جهادی را در این خصوص شروع کردیم در نمایه سازی نشریات علمی معتبر کشور در پایگاه‌های اطلاعاتی که در حوزه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نقش دارند و این دو حسن بزرگ دارد؛ یک اینکه در ترویج زبان فارسی در جامعه جهانی، مرجعیت علمی ایران را می‌رساند و دوم این‌که به حفظ جایگاه علمی ما در دنیا کمک می‌کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اضافه کرد: بعضی مراکز که در مقام تصمیم سازی در حوزه پژوهش حضور دارند نقدهایی بر حوزه پژوهش و تولید علم وارد می‌کنند که این مقالات چه کارکردی دارند، اما در واقع حقیقت این است که بدون دانش بنیادی، فناوری ایجاد نمی‌شود.

 

معاون مدیرکل سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت عتف اظهار کرد: تولید علم و فناوری دو بال است که هم‌زمان با هم ما را بلند می‌کند، تولید علم پله‌ای است برای تولید فناوری و نباید این دو را از هم جدا کرد.

 

 وی در پایان گفت: در حوزه سنت خوبی بود که علمایی سال‌های طولانی حتی  ۲۰ تا ۳۰  سال شهریه‌ای از عالم بزرگ‌تری دریافت می‌کردند و در کنار هم علم می‌آموختند، این سنت بسیار خوبی بود، جا دارد که روی این موضوع به‌طور جدی کار شود و این سنت خوب حوزه را در دانشگاه‌ها رواج دهیم.

 

خلاء اندیشکده‌ها‌؛ حلقه مفقوده اثربخشی پژوهش‌ها

 

 
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در راستای اثربخشی پژوهش‌ها در جامعه، حلقه مفقوده مهمی وجود دارد، عنوان کرد: حلقه مفقوده نهاد اندیشکده‌هاست که چهارچوب و نظامات فکری را از پژوهش اخذ و با ارتباط با مدیران میدان آنها را مرتبط با تقنین و اجرا می‌کند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان قم که صبح امروز سه شنبه ۲۰ آذرماه، در تالار شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: پژوهش موتور پیشران رشد و پیشرفت کشور است.

 

وی بیان کرد: در عرصه‌هایی که در دهه‌های اخیر شاهد رشد پیشرفت بوده‌ایم و مایه سربلندی کشور شده به وضوح برنامه‌ریزی پژوهشی قابل مشاهده است.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در عرصه پژوهش پیشرفت حاصل می‌کند، عنوان کرد: در راستای اثربخشی پژوهش‌ها در جامعه، حلقه مفقوده مهمی وجود دارد و آن نهاد اندیشکده‌هاست که چهارچوب و نظامات فکری را از پژوهش اخذ و با ارتباط با مدیران میدان آنها را مرتبط با تقنین و اجرا می‌کند.

 

وی در بخش دیگر با اشاره به وضعیت پژوهش در حوزه‌های علمیه اظهار کرد: ساختار درس خارج از گذشته‌های بسیار دور مبتنی بر پژوهش و تحقیق بوده است و در حال حاضر بر اساس منابع رسمی قریب 270 نشریه علمی در حوزه علوم انسانی اسلامی نمایه شده که در این میان 130 نشریه برای نهادهای حوزوی است، همچنین 82 نشریه تخصصی هنوز رتبه کسب نکرده‌اند و 200 نشریه داخلی در واحدهای آموزشی منتشر می‌شود.

 

دریافت 155 اثر توسط دبیرخانه جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان قم/ 77 مورد از مستندات ارسالی به عنوان اثر برگزیده معرفی شدند

 

 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم عنوان کرد: 155 اثر به دبیرخانه جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان ارسال شده است که 77 مورد از این مستندات پس از بررسی توسط کمیته‌های داوری، به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

دکتر یعقوب نوروزی در گفت‌وگو با واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم بیان کرد: برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری استان قم با هدف ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در سطح استان و ارتقای جایگاه فعالان این حوزه، تشویق و ترغیب پژوهشگران و فناوران استان به تولید بیشتر علم و فناوری و تبیین وضعیت موجود پژوهش و فناوری برای اشتغال و کارآفرینی در سطح استان انجام می‌شود.

وی افزود: اهداف دیگر این برنامه‌ها نیز شامل شناسایی و عرضه‌ یافته‌های پژوهش و فناوری در سطح استان و معرفی آن در سطح استانی و بین‌المللی، بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهش و فناوری‌های توسعه‌یافته در سطح منطقه‌ای و ملی، برقراری ارتباط سازنده میان پژوهشگران و فناوران دستگاه‌های اجرایی و خریداران دستاوردها با تقویت ارتباط دانشگاه با صنایع و سایر مراکز مربوطه در سطح منطقه‌ای و ملی و ایجاد فضای تعاملی در استان‌ها برای آشنایی ذینفعان حال و آینده‌ واحدهای پژوهشی و فناوری با یکدیگر است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم با اشاره به برنامه‌های استانی هفته پژوهش و فناوری تصریح کرد: این برنامه‌ها شامل برگزاری جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران در عرصه‌های مختلف،  اجرای مراسم زنگ پژوهش و فناوری با حضور مسئولان استانی و خیرین مدرسه‌ساز، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن‌بازار، برگزاری نشست‌های تخصصی و سمینارهای علمی و پژوهشی در ارتباط با مسائل پژوهشی و فناوری استان و دیدار با نخبگان، پیشکسوتان علمی، مخترعان و کارآفرینان، بازنشستگان علمی و پژوهشی و فناوری استان، می‌شود.

دکتر نوروزی اضافه کرد: برگزاری سمینارهای شناسایی نیازهای پژوهش و فناوری توسط کارشناسان سازمان‌ها در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری، به منظور حل چالش‌ها، معرفی و بازدید دانش‌آموزان و دانشجویان از مراکز صنعتی سرآمد استان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و برگزاری نشست‌های ارتباط صنعت و دانشگاه - دولت و ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف در راستای حل چالش‌ها و مسائل روز صنعت و کشور نیز از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری استان قم است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم عنوان کرد: 155 اثر به دبیرخانه جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان ارسال شده است که 77 مورد از این مستندات پس از بررسی توسط کمیته‌های داوری، به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این جشنواره 58 نفر از رشته‌های علوم انسانی، 3 نفر از رشته علوم کشاورزی، 5 نفر از رشته حقوق، 7 نفر از رشته علوم پزشکی، 6 نفر از رشته سلامت و بهداشت، 8 نفر رشته علوم پایه و 30 نفر از رشته فنی و مهندسی شرکت کردند.

 

اعلام آمادگی آموزش و پرورش برای همکاری با اساتید دانشگاه‌ها در امور پژوهشی

 

 
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: ما آمادگی داریم در پژوهش سراهای آموزش و پرورش از اساتید دانشگاه‌های مختلف استان استقبال کنیم تا دانش‌آموزان بتوانند از آن‌ها در امور پژوهش و فناوری راهنمایی بگیرند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان قم در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان قم که صبح سه شنبه ۲۰ آذرماه، در تالار شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار شد، ضمن تشکر از میزبانی جلسه، مباحث پژوهشی را یک مبحث بسیار دقیق دانسته و عنوان کرد: آن‌چه که لازم است ما پژوهشگران به آن توجه داشته باشیم این است که گاهی بعضی مقوله‌ها آن‌چنان پیچیده نشان داده می‌شوند که از ورود به آن و انجام آن سرباز می‌زنیم، درحالی‌که در آموزه‌های دینی ما پذیرش اسلام نیز مبتنی بر پژوهش است و اصول دین ما باید از طریق تحقیق و پژوهش و استدلالات عقلی پذیرفته شود.

وی افزود: لذا انسان به هر موضوعی که می‌رسد باید پیرامون آن را بررسی کند؛ سراسر زندگی ما با این مسئله عجین است ولی چهارچوب‌های امروز برای کار پژوهشی چارچوب‌های خاصی است که گاهی افراد را از ورود به آن بازمی‌دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: در نظام آموزش‌ و پرورش در حوزه پژوهش الحمدالله کارهای بسیار خوبی صورت‌ گرفته است، در حوزه ابتدایی جشنواره جابربن‌حیان را داشتیم که بچه‌ها به نوعی در حوزه پژوهش دست‌ورزی می‌کنند و آثار آن‌ها بسیار خوب و قابل دیده شدن است، بحثی به‌عنوان معلم پژوهنده داشتیم که ۱۶۰۰ نفر در سال گذشته از معلمین در این طرح شرکت داشتند و این آمار به‌دلیل گسترده بودن پرسنل آموزش‌وپرورش، آمار قابل‌توجهی است، جشنواره نوجوان خوارزمی را هم داریم که همین امسال ۷ نفر از دانش‌آموزان قمی در کشور حائز رتبه شدند لذا این نگاه نگاهی است که روزبه‌روز در حال توسعه و گسترش است.

رحیمی در پایان بیان کرد: ما آمادگی داریم در پژوهش سراهای آموزش و پرورش از اساتید دانشگاه‌های مختلف استان استقبال ‌کنیم که دانش‌آموزان بتوانند از آن‌ها در امور پژوهش و فناوری راهنمایی بگیرند.

 

ماموریت‌گرایی و هم‌افزایی دو راه حل اساسی در پیشبرد امر پژوهش در کشور

 

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: تقسیم کار ملی و ماموریت گرایی، همکاری و هم افزایی دو راه حل اساسی برای پیشبرد امر پژوهش و تولید علم در کشور است.
 
به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر محمدسعید سیف  در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم که در دانشگاه قم برگزار شد، ضمن اشاره به ضرورت و روش‌های توسعه همکاری دانشگاه با صنایع و دستگاه‌های اجرایی، عنوان کرد: گاهی ارتباط پژوهش با نیازهای جامعه را نگاهی فانتزی می‌دانیم؛ در حالی که ضرورت این موضوع آنجا مشخص می‌شود که ارتباط استفاده از علم و دانش روز در ساختارها و افزایش بهره‌وری مطرح می‌شود.
 
وی ادامه داد: در ایران نیم درصد GDP برای پژوهش هزینه می‌شود و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته این رقم تا ۴ درصد هم می‌رسد، همچنین تعداد پژوهشگران در ایران تا یک دهم تعداد پژوهشگران کشورهای دارای رتبه‌های علمی برتر است.
 
دکتر سیف بیان کرد: تقسیم کار ملی و ماموریت گرایی، همکاری و هم افزایی دو راه حل اساسی برای پیشبرد امر پژوهش و تولید علم در کشور است، متاسفانه از آنجا که بودجه پژوهش بسیار ناچیز است لذا باید هدفمند برای کسب نتیجه عمل کنیم.
 
وی ادامه داد: در این راستا لازم است ماموریت گرایی در دانشگاه‌ها جدی گرفته شود و هر دانشگاه بر روی یک نیاز و چالشی در کشور به صورت متمرکز فعالیت کند.
 
مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم  با بیان اینکه با فعالیت‌های جزیره‌ای به نتیجه نمی‌رسیم بر هم افزایی میان دستگاه‌ها تاکید کرد.
 
وی در پایان با اشاره به قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: بر اساس قانون، شرکت‌ها و صنایع می‌توانند مالیات خود را در پروژه‌های تحقیق و توسعه با دانشگاه‌ها صرف کنند، لذا دانشگاه می‌تواند با ارتباط با صنایع از این فرصت برای بهبود وضعیت استان استفاده کند.
 
 

 
جهت مشاهده لیست اینجا کلیک نمایید.
 

بنیادی‌ترین وحدت، وحدت در جهان‌نگری و معرفت‌شناختی است

حجت الاسلام و المسلمین شریفی با بیان اینکه تنها زمانی می‌توانیم از نیروی عظیم و لشکر پرتعداد دانشجویان و استادان علوم انسانی استفاده کنیم و قدرت بیافرینیم که علوم انسانی اسلامی را عرضه کنیم، و این جز در سایه وحدت حوزه و دانشگاه محقق نخواهد شد، آن هم عمیق‌ترین لایه وحدت، یعنی وحدت در جهان‌نگری و معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی رییس دانشگاه قم، شامگاه سه شنبه 27 آذرماه در مراسم وحدت حوزه و دانشگاه که به همت بسیج اساتید دانشگاه قم برگزار شد، ضمن بزرگداشت سالروز شهادت آیت الله مفتح عنوان کرد: سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح را که عمر خود را مصروف وحدت حوزه و دانشگاه کرد و خود به نمادی از این وحدت تبدیل شد، به یکایک شما تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.
 
وی گفت: روز وحدت حوزه و دانشگاه را هم گرامی می‌داریم و امیدوارم که یکایک ما نقش خود را در عملیاتی سازی این راهبرد مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی به درستی ایفا کنیم.
 
رییس دانشگاه قم افزود: بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی پایگاه‌های استنادی و علم‌سنجی بین‌المللی در سال جاری ۱۰۵۶ دانشمند ایرانی در فهرست دانشمندان پراستناد دنیا معرفی شده‌اند؛ این افتخاری بزرگ برای جامعه علمی کشور است که علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌ها و مشکلات توانسته‌اند این تعداد دانشمند را در زمره دانشمند دودرصد دانشمندان برتر و پراستناد دنیا داشته باشد. اما مع‌الاسف فقط ۱۵ نفر از این تعداد، مربوط به علوم انسانی و اجتماعی است.
 
وی با بیان اینکه دانشمندان پراستناد غالبا مربوط به دانشمندان حوزه‌های علوم پایه، فنی مهندسی و پزشکی‌ هستند، اضافه کرد: این در حالی است که حدود نیمی از دانشجویان و نیمی از استادان ما در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی مشغول تحصیل و تدریس‌اند، و این نشان می‌دهد که ما حتی در این علوم انسانی رایج که فضای حاکم بر آنها، علوم انسانی غربی و لیبرالیستی و اومانیستی است، نتوانسته‌ایم مقلدان خوبی باشیم! معتقدم با علوم انسانی غربی نه می‌توانیم مشکلی از مشکلات کشور را حل کنیم و نه می‌توانیم جایگاهی در مرجعیت علمی دنیا داشته باشیم.
 
حجت الاسلام و المسلمین شریفی ادامه داد: تنها زمانی می‌توانیم از این نیروی عظیم و لشکر پرتعداد دانشجویان و استادان علوم انسانی استفاده کنیم و قدرت بیافرینیم که علوم انسانی اسلامی را عرضه کنیم، و این جز در سایه وحدت حوزه و دانشگاه محقق نخواهد شد، آن هم عمیق‌ترین لایه وحدت، یعنی وحدت در جهان‌نگری و معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی.
 
وی گفت: تردیدی نیست که علوم انسانی، در زمین جهان‌بینی و معرفت‌شناسی و بر پایه انسان‌شناسی رشد می‌کنند و شکل می‌گیرند، و باز هم تردیدی نیست که جهان‌شناسی و معرفت‌شناسی اسلامی با جهان‌شناسی و معرفت‌شناسی‌های رایج در غرب و شرق متفاوت است و غیریت دارد. یعنی جهان‌شناسی اسلامی غیر از جهان‌شناسی غربی است و معرفت‌شناسی متفاوت با معرفت‌شناسی تجربی و غیرتجربی غربی است. و مهم‌تر از اینها، تردیدی نیست که انسان‌شناسی قرآنی با انسان‌شناسی داروینیستی یا اومانیسم اگوست کنتی تفاوت‌های بنیادین دارد.
 
رییس دانشگاه قم افزود: پس وحدت در بنیان‌های معرفتی و نظری از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین لایه‌های وحدت حوزه و دانشگاه است که با تحقق آن می‌توان گشوده شدن افق‌های بسیار روشن و جدید علمی را انتظار داشت.
 
حجت الاسلام و المسلمین شریفی گفت: امروز متأسفانه در اثر غلبه افکار و القائات لیبرالیستی شاهدیم که برخی از مسؤولان و متصدیان امور دائماً می‌گویند راه‌کار مواجهه با معضلات فرهنگی مثل رواج شراب‌خواری یا بی‌حجابی‌، فعالیت فرهنگی است، یعنی صرفا‌ باید ارزش‌ها و هنجارها را تبیین و تبلیغ کرد.
 
وی اظهار کرد: کسی را دیدم که می‌گفت علم آزاد و پژوهش‌های آزاد می‌گوید دوران سیاست مواجهه سخت‌افزارانه با پدیده‌هایی مثل بی‌حجابی به سرآمده است و فقط باید با فعالیت فرهنگی این کار را کرد! در حالی که هیچ جامعه‌ای تأکید می‌کنم هیچ جامعه‌ای در طول تاریخ بشریت سراغ نداریم که فقط با فعالیت فرهنگی و تبلیغی توانسته باشد هنجارهای اجتماعی را نهادینه کند، در سنت و سیره پیامبر اکرم و امیرمؤمنان علیهما السلام نیز اینگونه نبود. در سنت و سیره هیچ یک از پیامبران الهی هم اینگونه نبود.
 
رییس دانشگاه قم افزود: مگر می‌شود ارزش‌ها اجتماعی را بدون قانون و در نظر گرفتن سخت‌افزارهای لازم، محقق کرد؟! آری دانشمندان آزاد از دین و آزاد از حقیقت و آزاد از عقل ممکن است و شاید چنان سخنی را برزبان جاری کنند! در عین حال، معتقدیم بسیاری از گویندگان چنین سخنانی سوء نیت ندارند. اما حقیقت را نمی‌دانند، تحت تأثیر القائاتی قرار می‌گیرند و چنین سخنان بی‌مبنا و بی‌منطقی را می‌گویند و خودشان متوجه لوازم سخن‌شان نیستند. به هر حال، اینها همگی نشان می‌دهند که ما در بنیادی‌ترین لایه‌های وحدت حوزه‌و دانشگاه یعنی وحدت در هدف (که عبارت باشد از فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی بر پایه فکر اسلامی) و همچنین وحدت در بنیان‌های فکری هنوز راه‌های طی نشده فراوان و کارهای انجام نشده زیادی داریم که باید با فعالیت‌های جهادی بتوانیم در این لایه‌های از وحدت حوزه و دانشگاه نیز وظیفه خود را به درستی انجام دهیم.
 
 
 
                                                                                                     
 

 

  • گروه خبری : پژوهش
  • کد خبر : 4598
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید