• 1403/05/03 - 21:24
  • - تعداد بازدید : 191
  • - تعداد بازدیدکننده : 182

دانشگاه قم و دانشگاه فردوسی مشهد یک رسالت مشترک تمدن‌ساز دارند

در نشستی در دانشگاه قم که با حضور روسای دانشگاه قم و دانشگاه فردوسی مشهد برگزارشد، بر گسترش تحول در حوزه علوم‌انسانی، برابری نظریات علوم انسانی با حیطه عمل و لزوم نگاه بلندمدت در برنامه‌ریزی و تحول در علوم انسانی تاکید شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر شریفی، رییس دانشگاه قم در نشست مشترک با رییس دانشگاه فردوسی مشهد و هیات همراه که در دانشگاه قم برگزارشد، بیان کرد: دانشگاه فردوسی مشهد یک دانشگاه مطرح و برجسته‌ای در کشور است و اقدامات بسیار بزرگی در آن انجام می‌شود، دانشگاه قم نیز فلسفه‌ی وجودی آن در حوزه‌ی علوم انسانی است که در این راستا نشست‌ها و طرح‌های پژوهشی متعددی در حوزه‌‌های مختلف به ویژه علوم‌انسانی اخیرا در دانشگاه‌ قم انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکترمهدی ایمانی مقدم، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان اینکه دو دانشگاه قم و دانشگاه فردوسی مشهد یک رسالت تمدن‌ساز دارند، گفت: یکی از مدیران یک مرکز تحقیقات راهبردی در وزارت امورخارجه آمریکا اخیرا گزارشی ارائه داده است مبنی براینکه سه خطر بزرگ در سال‌های آینده دربرابر ایالات متحده وجود خواهد داشت که شامل ایران، چین و روسیه می‌شود، چین از نظر اقتصادی، روسیه به لحاظ نظامی و ایران از نظر ایدئولوژیک و تولید فکر.

وی افزود: هویت انقلاب اسلامی و تلقی عموم مردم ما این است که در حوزه‌ی علوم انسانی تحولات بزرگی رخ داده باشد اما در این حوزه رتبه شاخص جهانی نداریم و اگر کاری هم انجام شده است توسط موسساتی است که فارغ از بحث‌های سیاسی و جناحی برای کشور کار کرده‌اند.

همچنین در این جلسه دکتر حسین باغگلی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: حوزه‌ علوم انسانی دو جنبه نظری و عملی یا اثرگذاری دارد، بنابراین در حوزه علوم انسانی زمانی که وارد عمل می‌شویم چون از لحاظ نظری آنطور که باید کار نشده است نمی‌توانیم در حوزه‌ی عمل آن نظریات را اجرایی کنیم، در واقع نظریات در علوم انسانی با آنچه در حیطه عمل لازم است برابری نمی‌کند.

وی افزود: ماموریت ما این است که ابتدا کاری کنیم که از لحاظ نظری در علوم انسانی پیشرفت حاصل شود تا آن زمینه لازم برای عملیاتی ساختن نظریات فراهم شود، دانشگاه فردوسی مشهد در راستای اجرای این مسئله گام برداشته و تلاش می‌کند، همچنین باید به‌جایی برسیم که فعالیت مطلوب حل مسئله را در جامعه عملی کنیم.

دکتر حسین بذرافشان مقدم، مدیر همکاری‌های علمی بین الملی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست عنوان کرد: در دانشگاه فردوسی مشهد یک فهم، زبان و تصمیم مشترک میان هیات رئیسه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه وجود دارد، در حوزه علم و معرفت جایگاه ایران در جهان مشخص شده است و این جای افتخار دارد اما متاسفانه آنطور که شایسته است در حوزه‌ی علوم انسانی نتوانسته‌ایم کار قابل توجهی انجام دهیم.

وی ادامه داد: در دانشگاه فردوسی بنا داریم که آن تحول اساسی را در حوزه علوم انسانی با کمک دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه قم انجام دهیم، متاسفانه مبانی غربی تا حد زیادی بر ذهن جوانان ما رخنه کرده‌است، بنابراین ما در دانشگاه‌ها باید آن اشاراتی که در مبانی اعتقادی ما وجود دارد را در یک مسیر علمی و منطقی استخراج کنیم و باید از طریق علمی و فناوری، نگاه جوانان را به آن معطوف کنیم.

دکتر نوروزی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم نیز، عنوان کرد: در حوزه‌ی تحول علوم انسانی کسانی می‌توانند کار کنند که یک نگاه بلندمدت داشته باشند چراکه این حوزه زمان می‌برد و کمی دیربازده بوده و نیازمند یک کار ساختاری است.

در پایان این جلسه، تفاهم‌نامه آموزشی، پژوهشی،فرهنگی و بین المللی میان دانشگاه قم و دانشگاه فردوسی مشهد منعقد و هر دوطرف بر اجرای آن تاکید کردند.

  • گروه خبری : عمومی
  • کد خبر : 4081
کلمات کلیدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید