• 1403/01/28 - 16:00
  • - تعداد بازدید : 97
  • - تعداد بازدیدکننده : 97
یک مدرس دانشگاه گفت:

مطالعات حوزه اقتصاد اسلامی طی چندسال اخیر، جدی و روبه رشد بوده است.

​مدیر اقتصادی برتر و مدرس دانشگاه گفت: مطالعات حوزه اقتصاد اسلامی طی چندسال اخیر جدی و روبه رشد بوده است.

دکتر محمد شربتی در گفت‌وگو با ستاد خبری همایش ملی اقتصاد اسلامی، عنوان کرد: یکی از مسائل کلانی که در ادبیات مسئولان اقتصادی در دولت های مختلف روئیت شده است، بحث ارائه آمار و ارقام شاخص هایی نظیر  تورم، اشتغال، ضریب جینی و ... بوده است .

وی افزود: این آمار و ارقام در واقع دماسنج‌هایی هستند که کارکردشان نمایش دادن وضعیت عمومی اقتصاد است، با مشاهده دماسنج، سیاستگذار باید به جستجوی ریشه و دلایل وضعیت برود و در صدد علاج آنها باشد.

این مدیر برتر امور اقتصادی تصریح کرد: هنگامی که هدف غایی، رسیدن به یک عدد مشخص روی دماسنج تعیین شود، می‌توان با دستکاری دمای محیط پیرامون دماسنج، به آن عدد نایل شد، بدون اینکه مشکل سیستم گرمایش یا سرمایش محیط واقعی رفع شده باشد. در دولت آقای روحانی دیدیم که هم نرخ تورم صفر درصدی اعلام شد، هم نرخ رشد ۱۲.۵ درصدی سال ۹۵ به عنوان بالا‌ترین نرخ رشد جهان! اما این ارقام نه خود پایدار بودند و نه مشکلی از مشکلات دیرپای اقتصاد ما حل کردند.

وی گفت: متاستفانه در محافل خصوصی و عمومی متعددی توسط مسئولان اقتصادی شنیده میشود که به شاخص ها و آمار ها صرفا تکیه میشود، مشابه مثالی که گفته شد زمانی که این اعداد نتوانند ظهور و بروز خود را در سفره مردم ، در رونق تولید نشان دهند عملا محلی از اعراب ندارند .

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: محور دوم بحث ناظر بر یکی از مشکلاتی کلیدی اقتصاد ایران است که با بحث جهش تولید که رهبر معظم انقلاب اشاره فرمودند ارتباط کاملا مستقیمی دارد ، این بلا ، بلایی نیست جز دلاریزه سازی اقتصاد ایران که رهبر معظم انقلاب مکررا در دیدار هایی که داشتند  بر این مسئله تاکید کرده اند  که وابستگی اقتصاد به دلار باید از بین برود .

دکتر شربتی تاکید کرد: ما امروز میبینیم در بحث اقتصاد به خصوص فضای تولید ، عنصر دلار نه تنها از بین نرفته بلکه به دست خودمان دلار را بلای جان تولید کنندگان کرده ایم، این مسئله در تامین مواد اولیه کارخانجات که آن مواد  در داخل کشور تولید میشوند.

وی افزود: در داخل کشور با هزینه ریالی فراوری میشوند ، با هزینه ریالی ترانزییت میشوند اما متناسب با قیمت جهانی (مثلا بورس فلزات لندن) ضربدر نرخ دلار تلگرامی به تولید کننده عرضه میشود، این مسئله اسمش اگر خودآزاری اقتصادی نیست چه هست ؟ این روال آیا منجر به رونق و جهش تولید خواهد شد ؟

این اقتصاددان بیان کرد: قطعا مقابله با دلاری سازی اقتصادی ایران یکی از موضوعات بسیار مهم و کلیدی عرصه اقتصاد است که باید به آن توجه شود، به حمدالله اقتصاددانان  اسلامی طی چندین سال اخیر در موضوعات  دلارزدایی از اقتصاد و احیای ارزش پول ملی که این مسئله هم مکرر مورد تاکید رهبر انقلاب بوده مطالعات جدی کرده اند که خب متأسفانه  تا به امروز دولت ها عزمی بر تغییر ریل اقتصاد سرمایه داری و جاری سازی اقتصاد مقاومتی در تمامی شئون سیاستگذاری نداشته اند .

وی  گفت: نکته آخر هم ناظر بر بحث جهش و رونق تولید که رهبر معظم انقلاب در سال جاری نقش مردم را در آن برجسته کردند، است،  لازم است به این نکته اشاره کنم ؛ مادامی که مردم در تحولات عظیم اعم از سیاسی فرهنگی اجتماعی و حتی اقتصادی دخیل نشوند ، قطعا امکان تغییر ریل و موفقیت 100 درصدی محقق نخواهد شد . اتفاقات مختلف سیاسی  و فرهنگی در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی که شاید دفاع مقدس را بتوان نمونه بی بدیلی از آن عنوان کرد  همواره موید هیمن مسئله است .

 

دکتر شربتی عنوان کرد: اگر ما امکان تولید را برای آحاد مردم فراهم کردیم ، آن ها را به ابزار تولید مجهز کردیم ، امکان جهش تولید در ابعاد گسترده فراهم خواهد شد که در آن صورت ضمن افزایش بسیار بسیار زیاد بهره وری ، هزینه ها کاهش پیدا خواهند کرد و خردمقیاس ها امکان موفقیت چشمگیر را فراهم خواهند ساخت  در بحث تجهیز مردم به ابزار تولید ، صرفا ادبیاتی که بعضی از مسئولان و تحلیلگران به کار میبرند مبنی بر تولیدات زیر پله ای مورد اشاره ما نیست (که همان موارد هم اتفاقات بسیار قابل توجهی را رقم زده است) بلکه خرد مقیاس کردن فناوری های روز با توجه به زنجیره تولید یک محصول مورد اشاره ما است.

  • گروه خبری : پژوهش,اخبار
  • کد خبر : 4093

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید