• 1403/03/30 - 13:00
  • - تعداد بازدید : 183
  • - تعداد بازدیدکننده : 175
رئیس دانشگاه قم عنوان کرد:

مقبولیت بخشیدن به فلسفه و کلام میان عامه مردم؛ کار ویژه دانشکده‌های الهیات

رئیس دانشگاه قم گفت: بسیاری از دلهره‌های موجود جامعه در میان جوانان مربوط به معرفت و معنای زندگی و درمان این دلهره کار فیلسوف است، بنابراین فلسفه و کلام باید به سطح سوم یعنی مقبولیت در میان عامه مردم ورود کند و این امر یکی از کارها و ماموریت‌های مهم دانشکده الهیات است.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم در چهارمین اجلاس سراسری دانشگاه‌های الهیات سراسر کشور که در دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: استمرار و جدیت این جلسات باعث برکت برای مقوله الهیات و در مجموع برای جامعه و انقلاب خواهد شد.

 

وی ادامه داد: در حوزه دو موضوع "نقش الهیات در علوم انسانی" و "الهیات کاربردی" که برای هم‌اندیشی در این جلسه انتخاب شده بحث‌های بسیاری را می‌توان مطرح کرد، در واقع می‌توان گفت که فلسفه وجودی الهیات در دوران معاصر به تبیین نقش آفرینی در این دو حوزه گره خورده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر شریفی اضافه کرد: سوالات جدی درباره کارویژه رشته‌های الهیات مخصوصا برخی از رشته‌ها مثل فلسفه مطرح می‌شود که باعث شده فیلسوفان دنیا برای تبیین اهمیت خود و جایگاهشان به دیگران به تکاپو بیفتند و اگر در این زمینه محبوبیت و مقبولیتی صورت نگیرد اقبال مخاطبان به این رشته‌ها کم خواهد شد.

 

رئیس دانشگاه قم گفت: نکته قابل ذکر این است که در برخی از رشته‌های الهیاتی متعارف در دانشکده‌های الهیات مثل فقه تجربه گران‌سنگی وجود دارد که ماندگاری هزارساله این دانش و رشد آن مرهون این است که توانسته مقبولیت لازم را در جامعه هدف و عامه مردم کسب کند و این امر را در میان مردم بیان کرده است که برای ادامه زندگی به صورت هدفمند و سعادت خود نیازمند مسئله فقه هستند در نتیجه مردم حاضر هستند که حتی برای این مسئله هزینه کنند.

 

وی افزود: سیر تحول فقه داستان طولانی دارد که بهتر است مطالعه شود زیرا باید بدانید که فقه چگونه به جایگاهی رسیده است که در انقلاب اسلامی امام خمینی در کتاب خود ضمن تعریف فقه می‌گوید فقه قانون تنظیم معاش و معاد است تعبیری که علامه هلی نیز به آن اذعان داشته است.

 

دکتر شریفی بیان کرد: بطور خلاصه در بحث سیر مباحث فقهی یکی از مراحل مباحث نظری و آکادمیک است که هنوزهم جریان دارد و روز به روز نیز پیچیده‌تر می‌شود البته همواره و هر روزه این امر مورد نیاز است بخش اصلی کار حوزه‌های علمیه نیز تعمق و تفکر در مباحث فقهی است.

 

رئیس دانشگاه قم ادامه داد: اما اگر فقه در همین مرحله و اندازه می‌ماند به چیزی همانند بحث‌های انتزاعی محض و جهانی در یک گوشه‌ تبدیل می‌شد ولی فقه به این سطح اتکا نکرد و به سطح سیاستی، تصمیم‌سازان جامعه و مدیران حکومتی نیز خود را اثبات کرد تا آن‌ها احساس نیاز به فقها کرده و فقه را در تصمیم گیری‌های سطح کلان جامعه قبول کنند.

 

 

مسئله نیاز به فقه در تمام دوران حکومتی از مغول تا پهلوی مشهود است

وی اضافه کرد: مسئله نیاز به فقه در تمام دوران حکومتی از مغول تا پهلوی مشهود است و در دوران جمهوری اسلامی نیز به حد اعلای خود یعنی حضور در عرصه قانون گذاری، تصمیم سازی و تصمیم گیری در سطح کلان جامعه خود را نشان داده اما در مقوله کلامی و فلسفی به این سطح نرسیده است و هیچگاه فلسفه در حوزه تصمیم سازی اجتماعی، تدوین اسناد اداره جامعه و صدها سند کلان و راهبردی جامعه دخالتی نداشته است در نتیجه در این سطح فلسفه خلاء وجود دارد که باید برای رفع آن تلاش صورت گیرد.

 

دکتر شریفی گفت: برگ برنده فقه این است که در لایه سوم یعنی عامه مردم توانسته است مقبولیت لازم را کسب کند به حدی که مردم حاضرند با هزینه خود خانه عالم بسازند تا روحانی درروستای آن‌ها مستقر شود چرا که احساس نیاز می‌کنند اما در خصوص حضور فیلسوف که درمانگر امراض ذهنی، فکری و معرفتی است احساس نیاز نکرده است اما فلسفه و کلام به طور جدی نیاز دارد که به این سطح برسد چرا که باید بیماری‌ها را در سطح جامعه درمان کند.  

 

رئیس دانشگاه قم افزود: دشمنان نیز چون می‌دانند که این برگ برنده دست حوزه است همواره تلاش می‌کند تا این ارتباط را از میان بردارد.

 

وی ادامه داد: البته در سطح جهان به صورت محدود مراکز فلسفی موجود است اما این امر در ایران وجود ندارد در صورتی که بسیاری از دلهره‌های موجود در جامعه مربوط به معرفت و معنای زندگی در میان جوانان است و درمان این دلهره کار فیلسوف است نه روانشناس بنابراین فلسفه و کلام باید به سطح سوم یعنی مقبولیت در میان عامه مردم ورود کند و این امر یکی از کارها و ماموریت‌های مهم دانشکده الهیات است.

 

دکتر شریفی در پایان گفت: در بحث فلسفه سند فناوری‌های نرم تنظیم شد که پس از شش سال ماندگاری در مرحله پایانی امضا شد؛ در

این سند فلسفه نقش بسیار مهم و ضروری دارد و باعث شده که دانشکده‌های الهیات به عرصه مراکز رشد و دانش‌بنیانی ورود کنند، همچنین باید با استفاده از تجربه TRL ناظر به حوزه‌های فنی مهندسی و علوم پایه سطح امادگی فناوری‌های نرم، فلسفی و فرهنگی را تدوین کرد این امر درواقع همان الهیات کاربردی است که نقش آن‌ را در علوم انسانی تبیین می‌کند بنابراین باید بحث کلامی و فلسفی در این موضوع و در این دو سطح قرار گیرد.

  • گروه خبری : عمومی
  • کد خبر : 3999