• 1400/09/23 - 16:00
  • - تعداد بازدید : 49
  • - تعداد بازدیدکننده : 49
در مصاحبه با رئیس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه قم مطرح شد:

مرکز مشاوره دانشگاه قم مرکز برتر منطقه ۴ کشور شد

رییس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه قم گفت: مرکز مشاوره دانشگاه قم به دلیل گستردگی خدمات و فعالیت‌های اخیر بین مراکز مشاوره استان‌های منطقه چهار که شامل قم، اراک، همدان و قزوین می‌شود؛ مرکز مشاوره برتر اعلام‌ شده است.


دکتر سهراب عبدی زرین رئیس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرنگار واحد خبر روابط‌عمومی دانشگاه قم عنوان کرد: مرکز مشاوره در دانشگاه‌ها یکی از بخش‌های اصلی زیر نظر سازمان امور دانشجویان در دفتر وزارتخانه است.

رئیس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه قم ادامه داد: هدف مرکز مشاوره ارتقاء سلامت روان دانشجوها و همین‌طور پیشگیری از مشکلات روان‌شناختی که ممکن است آن‌ها تجربه کنند، است و درعین‌حال یک کمک جانبی در بهبود عملکردشان نیز به حساب می‌آید.

دکتر عبدی زرین افزود: یکی از بحث‌های مهمی که وجود دارد غربال است، در ابتدای سال تحصیلی بحث پایش سلامت روان مطرح می‌شود و دانشجویان نو ورود باید به سامانه سجاد با نشانی http://portal.saorg.ir مراجعه کرده و برگه سلامت را تکمیل کنند، درنتیجه پس‌از بررسی این برگه‌ها افرادی که مشکل دارند مشخص شده و مرکز درصدد بررسی و رفع مشکلات آن‌ها برمی‌آید.

وی بیان کرد: مرکز مشاوره دانشگاه، زیر نظر دفتر مشاوره و سلامت روان در سازمان امور دانشجویان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هست که بهای زیادی به آن داده و بسته به توانمندی دانشگاه‌ها ارائه خدمات نیز متفاوت می‌شود، همچنین لازم به ذکر است که کلیه اطلاعات مراجعان به مرکز مشاوره دانشگاه محرمانه است.

رئیس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه قم اضافه کرد: در دانشگاه‌های بزرگ مثل دانشگاه تهران، شهید بهشتی و حتی اصفهان خدمات بسیار گسترده‌تر است و حتی به جامعه نیز خدماتی را ارائه می‌دهند البته هدف اول هر مرکز دانشجویان آن مرکز است.

دکتر عبدی زرین ادامه داد: مراکز مشاوره در همه دانشگاه‌ها وجود دارد و استانداردهای آن براساس تعداد دانشجویان تعریف‌شده است که بایستی طبق آن استاندارد پیش بروند تا عملکردشان رضایت‌بخش واقع شود.

وی افزود: بخش اصلی کار مرکز مشاوره ارائه خدمات فردی است، عده‌ای از دانشجویان نیازمند بر اساس طرح سلامت؛ شناسایی و پیگیری می‌شوند، عده‌ای دیگر نیز خودشان بنا بر مشکلاتی که دارند مراجعه می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه قم بیان کرد: قبلا بحث مشاوره در خوابگاه‌ها نیز وجود داشت اما از زمانی‌که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد دیگر در خوابگاه‌ها امکان پیاده‌سازی این عملکرد وجود نداشت.

دکتر عبدی زرین اضافه کرد: بحث خدمات روان‌شناسی توسط مرکز مشاوره و درمان و بهداشت دانشگاه از سال‌های قبل وجود داشته اما اخیراً شرایط بسیار بهتری پیدا کرده‌است.

وی ادامه داد: آنچه که باعث انتخاب مرکز مشاوره دانشگاه قم به‌عنوان مرکز مشاوره برتر منطقه چهار بوده، گستردگی و کیفیت خدمات در مشاوره و اجرای طرح‌هایی که وزارتخانه درخواست داده و همچنین برگزاری کارگاه‌هایی است که توسط این مرکز انجام‌شده است. توانایی‌های ذکر شده باعث شده که مرکز مشاوره دانشگاه قم در بین تمامی دانشگاه‌های قم، اراک، همدان و قزوین به‌عنوان مرکز فعال انتخاب شود و این انتخاب با توجه به پیشرفت چشمگیر مرکز مشاوره دانشگاه قم نسبت ‌به سال‌های قبل بوده‌است.

رئیس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه قم گفت: مشاوره‌های موجود در همه موارد از جمله فردی، خانوادگی، تحصیلی و گاهاً شغلی است، همچنین خدمات این مرکز علاوه‌بر دانشجویان شامل کارکنان و اساتید دانشگاه نیز می‌شود.

دکتر عبدی زرین ادامه داد: دانشجویان از طریق تماس تلفنی می‌توانند با مرکز در ارتباط باشند (٣٢١٠٣٤٥٧ شماره تماس برای نوبت مشاوره آقایان، ٣٢١٠٣٧٥٦ شماره تماس برای نوبت مشاوره خانم‌ها)، لازم به ذکر است که سایت مرکز مشاوره در سایت دانشگاه و قسمت معاونت دانشجویی فعال است و همچنین دانشجویان در صورت علاقه‌مندی می‌توانند از کانال(moshaver_qomuni@) این مرکز نیز بهره‌مند شوند، تلاش بر این است که در آینده سیستم نوبت‌دهی مرکز اینترنتی شود و از طریق سایت دانشگاه نوبت‌دهی صورت گیرد.

رئیس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه قم بیان کرد: مشاوران مرکز در بیرون از دانشگاه نیز فعالیت دارند و هر سال توسط خود مرکز برای انتخاب مشاورها غربال صورت می‌گیرد پس می‌توان گفت که خدمات ارائه‌شده در مرکز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

دکتر عبدی زرین در پایان تصریح کرد: فعالیت‌های مرکز نسبت‌به قبل بهتر شده اما همچنان جای کار وجود دارد امید است که دانشجویان از این امکان استفاده بیشتری کنند، مرکز مشاوره دانشگاه هیچ محدودیتی در ارائه خدمات ندارد در خصوص ارتباط نیز مرکز با سایر بخش‌ها ارتباط دارد و برای ارائه خدمات بهتر به دانشجویان در همه زمینه‌ها همواره در تلاش است.

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 2942
کلمات کلیدی