طراحی برنامه ایرانی مدیریت سرور در شرکت فناور دانشگاه قم
"بهپنل" یک نرم افزار تحت وب برای مدیریت سرورهای لینوکسی یا ویندوزی است، این نمونه که صرفا یک کپی فارسی شده نیست با باز تولید کلیه اجزا اصلی، امنیت، پشتیبانی و بهروز بودن را برای کاربران ایرانی به ارمغان میآورد.
شرکت "پشتیبان داده ایرانیان" در سال ۱۳۹۸ پس از طی جلسات مختلف داوری در سطوح مختلف فنی و تجاری در مرکز رشد دانشگاه قم پذیرش و از آن زمان در ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه قم مستقر شد.
مهندس محمدمهدی قاسمینیا مدیرعامل شرکت پشتیبان داده ایرانیان در گفتگو با واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، در خصوص تأسیس این شرکت بیان کرد: تیم فنی این شرکت پیش از تأسیس شرکت، به صورت خودجوش با محوریت کسب تکنولوژیهای جدید و تجربههای بهروز از سال 1398 شکل گرفت و پس از کار روی پروژههای مختلف در نهایت به دانشگاه قم پیوست و هم اکنون مشغول آمادهسازی محصولات مختلف و ارائه آن به صورت تجاری و متنباز در قالب پروژههای مختلف با نهادهای مختلف دولتی و خصوصی است.
قاسمینیا ادامه داد: فرآیند پیوستن به مرکز رشد دانشگاه قم حدود 6 ماه طول کشید زیرا پروژه شرکت از لحاظ فنی پروژۀ سنگینی بود و همچنین در نگاه اول توجیح اقتصادی نداشت ولی درادامۀ این مسیر حمایتهای خوبی را شاهد بوده و هستیم؛ از جمله این حمایتها میتوان به جلسات مشاوره برای شروع کسب و کار و ادامه مسیر، دفترکاری که دراختیار شرکت قرار داده شد و همچنین برندینگ مرکز رشد اشاره کرد.
وی درباره طرح شرکت "پشتیبان داده ایرانیان" بیان کرد: طرح این شرکت با عنوان "بهپنل" به مرکز رشد دانشگاه قم پیشنهاد شد، این طرح یک نرم افزار تحت وب برای مدیریت سرورهای لینوکسی یا ویندوزی است و به عبارتی این نرم افزار نمونه ایرانی از نرم افزار cpanel است.
قاسمینیا ادامه داد: این نمونه صرفا یک کپی فارسی شده نیست، بلکه با بازتولید کلیه اجزای اصلی این نرم افزار، مباحث امنیتی، پشتیبانی و بهروز بودن را برای کاربران ایرانی نوید میدهد، نسخههای بعدی "بهپنل" شامل نسخه مدیریت سیستم عامل، ماشین مجازی و "کلود cloud" است که کاربرد آن خدمات میزبانی وب و همچنین مدیریت ماشین مجازی، سرور و سرویسهای ابری است.
مدیر عامل شرکت پشتیبان داده ایرانیان در خصوص اهداف طرح گفت: هدف شرکت در درجه اول، جلوگیری از خروج ارز و همچنین پشتیبانی مناسب برای کاربران ایرانی است و در درجه دوم ارائه پلتفرم چند زبانه بر روی همین ابزار و ارائه به کشورهای دیگر خصوصا کشورهای همسایه در بستر اینترنت است.
وی در رابطه با این نرمافزار افزود: نرمافزار تولید شده تمامی ماژولهای نمونههای خارجی مانند cpanel و plesk را دارد اما برتری این نرمافزارنسبت به نمونههای خارجی، نوسان قیمت دلار و عدم ثابت بودن هزینه لایسنس نرمافزارهای خارجی است، همچنین عدم پشتیبانی این نمونههای خارجی نسبت به شرکتها و سازمانهای ایرانی به دلیل تحریمها از علل برتری نرمافزار ایرانی است.
قاسمینیا در خصوص فعالیتهای شرکت بیان کرد: جمع مبلغ فروش شرکت از محصولات و خدمات در حدود ۱۲۰ میلیون تومان و حجم کاربران و دامنههای فعال در سامانه جاواهاستینگ در حدود ۵۰۰ دامنه فعال است.
وی در رابطه با برنامههای مهم این شرکت بیان کرد:
1- تکمیل سبد فروش محصولات شرکت در سه حوزه IAAS و PAAS و SAAS و خدمات کلان داده به شرکتها و مراکز پژوهشی و دانشگاهی داخلی و خارجی
2- توسعه طیف نرم افزارها و خدمات حوزه HPC
a. راه اندازی نرم افزار پنل مدیریت HPC کاملا بومی متناسب با نیازهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و شرکتهای فعال در این حوزه
b. راه اندازی سامانه ابزارهای مدیریت HPC
3- راه اندازی کامل ۷میزبان به همراه ماژولهای ارائه خدمات میزبانی با پوشش بیش از ۹۹ درصد نرم افزارها و زبانهای برنامه نویسی موجود
a. ارائه بستر ابری (گوگل کلود داخلی)
b. ارائه خدمات سرویس به عنوان سرویس (آمازون وبسرویس)
c. پشتیبانی برخط و رایگان به مشتریان داخلی و خارجی با برند معتبر
4- پشتیبانی قوی و برخط ۲۴ ساعته در هفت روز هفته به شکل کاملا متمرکز در محصولات و خدمات مختلف شرکت
5- ارائه زیرساختهای بومی کلاس مجازی بدون استفاده از نرم افزارهای متنباز موجود و بر پایه ابزارهای ابری ارائهشده بر روی "بهپنل"
6- تولید یک زیرساخت امن با تکیه بر کلیه ابزارهای داخلی و بومی ایجاد شده در زمان حملات خارجی و جلوگیری از عدم سرقت و یا از کار افتادن سرویسهای داخلی و کسب مجوزهای تکمیل از سازمان پدافند غیر عامل و فتا
7- به کارگیری نیروی فارغ التحصیل دانشگاهی به شکل کارآموز و سپس استخدام در بخش های فنی و پشتیبانی فعلی شرکت اهداف مورد نظر شرکت از طرح درخواست شرکت دانشگاهی قاسمینیا در رابطه با خواستههای شرکت از دانشگاه بیان کرد: همکاری فنی حوزه آیتی با پرسنل فنی مجموعه فاوا در دانشگاه قم برای فاز تست محصول Behpanel-HPC-Version، ایجاد زمینه همکاری با اساتید دانشکده فنی در ایجاد طرحهای همکاری با صنعت، ایجاد بستر قانونی در زمینه طرح پروژههای پژوهشی به عنوان پایاننامه و رسالۀ دکتری با دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری با پشتیبانی مالی از سوی منابع مالی شرکت پشتیبان داده ایرانیان، همکاری در برندینگ و همکاریهای بین دانشگاهی در ارائه خدمات و محصولات شرکت، ارائه فضای فیزیکی جهت حضوری تیم فنی شرکت و به کارگیری اساتید و دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی، همکاریهای پژوهشی و امکان استفاده از منابع سخت افزاری سرورها و زیرساخت اینترنت دانشگاه در انجام فعالیتهای آزمایشگاهی و تست های آلفا و بتا، کمک به ایجاد فضای کارگاهی آموزشی برای کارآموزان دانشجوی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری از جمله مطالبات شرکت از دانشگاه است.
در پایان قاسمینیا با اشاره به گذشت نزدیک به سه سال از شروع به کار شرکت با حمایت مرکز رشد در دانشگاه قم بیان کرد: بسیاری از دانشجویان با مرکز رشد آشنا نیستند و از حوزۀ فعالیتهای آن ناآگاهند، ممکن است بسیاری از دانشجویان دغدغهمند بتوانند با حمایتهای مرکز رشد فعالیتهای کسب و کار خود را آغاز کنند؛ با برنامه ریزیهایی از سوی مسئولان میتوان دانشجویان علاقهمند را با مرکز رشد و شرکتهای تحت حمایت آن آشنا کرد.