رئیس دانشگاه قم:
بنیادیترین وحدت، وحدت در جهاننگری و معرفتشناختی است
حجت الاسلام و المسلمین شریفی با بیان اینکه تنها زمانی میتوانیم از نیروی عظیم و لشکر پرتعداد دانشجویان و استادان علوم انسانی استفاده کنیم و قدرت بیافرینیم که علوم انسانی اسلامی را عرضه کنیم، و این جز در سایه وحدت حوزه و دانشگاه محقق نخواهد شد، آن هم عمیقترین لایه وحدت، یعنی وحدت در جهاننگری و معرفتشناسی و انسانشناسی.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی رییس دانشگاه قم، شامگاه سه شنبه 27 آذرماه در مراسم وحدت حوزه و دانشگاه که به همت بسیج اساتید دانشگاه قم برگزار شد، ضمن بزرگداشت سالروز شهادت آیت الله مفتح عنوان کرد: سالروز شهادت آیتالله دکتر مفتح را که عمر خود را مصروف وحدت حوزه و دانشگاه کرد و خود به نمادی از این وحدت تبدیل شد، به یکایک شما تبریک و تسلیت عرض میکنم.
وی گفت: روز وحدت حوزه و دانشگاه را هم گرامی میداریم و امیدوارم که یکایک ما نقش خود را در عملیاتی سازی این راهبرد مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی به درستی ایفا کنیم.
رییس دانشگاه قم افزود: بر اساس گزارشهای منتشر شده از سوی پایگاههای استنادی و علمسنجی بینالمللی در سال جاری ۱۰۵۶ دانشمند ایرانی در فهرست دانشمندان پراستناد دنیا معرفی شدهاند؛ این افتخاری بزرگ برای جامعه علمی کشور است که علیرغم همه تهدیدها و تحریمها و مشکلات توانستهاند این تعداد دانشمند را در زمره دانشمند دودرصد دانشمندان برتر و پراستناد دنیا داشته باشد. اما معالاسف فقط ۱۵ نفر از این تعداد، مربوط به علوم انسانی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه دانشمندان پراستناد غالبا مربوط به دانشمندان حوزههای علوم پایه، فنی مهندسی و پزشکی هستند، اضافه کرد: این در حالی است که حدود نیمی از دانشجویان و نیمی از استادان ما در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی مشغول تحصیل و تدریساند، و این نشان میدهد که ما حتی در این علوم انسانی رایج که فضای حاکم بر آنها، علوم انسانی غربی و لیبرالیستی و اومانیستی است، نتوانستهایم مقلدان خوبی باشیم! معتقدم با علوم انسانی غربی نه میتوانیم مشکلی از مشکلات کشور را حل کنیم و نه میتوانیم جایگاهی در مرجعیت علمی دنیا داشته باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین شریفی ادامه داد: تنها زمانی میتوانیم از این نیروی عظیم و لشکر پرتعداد دانشجویان و استادان علوم انسانی استفاده کنیم و قدرت بیافرینیم که علوم انسانی اسلامی را عرضه کنیم، و این جز در سایه وحدت حوزه و دانشگاه محقق نخواهد شد، آن هم عمیقترین لایه وحدت، یعنی وحدت در جهاننگری و معرفتشناسی و انسانشناسی.
وی گفت: تردیدی نیست که علوم انسانی، در زمین جهانبینی و معرفتشناسی و بر پایه انسانشناسی رشد میکنند و شکل میگیرند، و باز هم تردیدی نیست که جهانشناسی و معرفتشناسی اسلامی با جهانشناسی و معرفتشناسیهای رایج در غرب و شرق متفاوت است و غیریت دارد. یعنی جهانشناسی اسلامی غیر از جهانشناسی غربی است و معرفتشناسی متفاوت با معرفتشناسی تجربی و غیرتجربی غربی است. و مهمتر از اینها، تردیدی نیست که انسانشناسی قرآنی با انسانشناسی داروینیستی یا اومانیسم اگوست کنتی تفاوتهای بنیادین دارد.
رییس دانشگاه قم افزود: پس وحدت در بنیانهای معرفتی و نظری از مهمترین و بنیادیترین لایههای وحدت حوزه و دانشگاه است که با تحقق آن میتوان گشوده شدن افقهای بسیار روشن و جدید علمی را انتظار داشت.
حجت الاسلام و المسلمین شریفی گفت: امروز متأسفانه در اثر غلبه افکار و القائات لیبرالیستی شاهدیم که برخی از مسؤولان و متصدیان امور دائماً میگویند راهکار مواجهه با معضلات فرهنگی مثل رواج شرابخواری یا بیحجابی، فعالیت فرهنگی است، یعنی صرفا باید ارزشها و هنجارها را تبیین و تبلیغ کرد.
وی اظهار کرد: کسی را دیدم که میگفت علم آزاد و پژوهشهای آزاد میگوید دوران سیاست مواجهه سختافزارانه با پدیدههایی مثل بیحجابی به سرآمده است و فقط باید با فعالیت فرهنگی این کار را کرد! در حالی که هیچ جامعهای تأکید میکنم هیچ جامعهای در طول تاریخ بشریت سراغ نداریم که فقط با فعالیت فرهنگی و تبلیغی توانسته باشد هنجارهای اجتماعی را نهادینه کند، در سنت و سیره پیامبر اکرم و امیرمؤمنان علیهما السلام نیز اینگونه نبود. در سنت و سیره هیچ یک از پیامبران الهی هم اینگونه نبود.
رییس دانشگاه قم افزود: مگر میشود ارزشها اجتماعی را بدون قانون و در نظر گرفتن سختافزارهای لازم، محقق کرد؟! آری دانشمندان آزاد از دین و آزاد از حقیقت و آزاد از عقل ممکن است و شاید چنان سخنی را برزبان جاری کنند! در عین حال، معتقدیم بسیاری از گویندگان چنین سخنانی سوء نیت ندارند. اما حقیقت را نمیدانند، تحت تأثیر القائاتی قرار میگیرند و چنین سخنان بیمبنا و بیمنطقی را میگویند و خودشان متوجه لوازم سخنشان نیستند. به هر حال، اینها همگی نشان میدهند که ما در بنیادیترین لایههای وحدت حوزهو دانشگاه یعنی وحدت در هدف (که عبارت باشد از فردسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی بر پایه فکر اسلامی) و همچنین وحدت در بنیانهای فکری هنوز راههای طی نشده فراوان و کارهای انجام نشده زیادی داریم که باید با فعالیتهای جهادی بتوانیم در این لایههای از وحدت حوزه و دانشگاه نیز وظیفه خود را به درستی انجام دهیم.
نظر دهید